Ułatwienia dla seniorów – zadbajmy o dobrostan naszych rodziców, dziadków, sąsiadów i klientów
Seniorzy w Polsce to liczna i bardzo zróżnicowana grupa. Niektórzy idą z duchem czasu, inni – w podążaniu za zmieniającą się rzeczywistością – potrzebują naszego wsparcia.
Dowiedz się, jak pomóc seniorom na co dzień i jak my dbamy o tę wyjątkową grupę jako przyjazna firma ubezpieczeniowa. Jesteśmy dumni z tego, że nasze oddziały jako pierwsze w branży zostały wyróżnione międzynarodowym certyfikatem OK SENIOR. Wśród seniorów symbolizuje on nie tylko samą jakość jakość obsługi, ale przede wszystkim lepsze dopasowanie do ich potrzeb i spełnienie ich oczekiwań. Razem sprawmy, by seniorom żyło się lepiej!
Dzisiejszy senior – kim jest?
Seniorzy w Polsce to mniej więcej jedna czwarta społeczeństwa. Mniej więcej, bo dziś trudno określić, kto już zalicza się do seniorów, a kto jeszcze nie. Jest to kwestia w dużej mierze indywidualna, uzależniona od czynników, takich jak styl życia, usposobienie czy sytuacja finansowa.
Bardzo ogólnie można przyjąć, że wiek senioralny zaczyna się po 65. roku życia, natomiast osoby w przedziale 55–65 lat są w tak zwanym wieku przedsenioralnym. Choć patrząc na wielu dzisiejszych sześćdziesięciolatków, zaliczenie ich do tej grupy wydaje się całkowicie nieadekwatne.
Jedno jest pewne – seniorzy w Polsce to pokolenie bardzo zróżnicowane. Wielu z nich świetnie radzi sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Według raportu GUS1 w 2020 roku ponad 40% seniorów regularnie korzystało z internetu, a w grupie z wyższym wykształceniem ten odsetek wzrastał do blisko 90%. Jednak wśród „srebrnego pokolenia” są również osoby onieśmielone nowymi technologiami, cyfrowymi usługami, czy współczesnym sposobem komunikacji. Prozaiczną przyczyną barier jest również wiek i utrudnienia, jakie ze sobą niesie: słabszy wzrok, gorszy słuch lub mniejsza mobilność. Naszym zadaniem – jako społeczeństwa – jest rozejrzeć się wokół i zastanowić, jak pomóc seniorom w codziennym życiu, by jak najdłużej cieszyli się samodzielnością.
Ułatwienia dla seniorów
Seniorzy w Polsce doświadczyli czasów, które wpłynęły na ich poczucie odpowiedzialności, a ponadto zmuszały do samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach. To dlatego dziś niektórym trudno prosić o wsparcie – zawsze byli zdani na siebie. Aby zatem pomoc dla seniora była skuteczna, powinniśmy przede wszystkim zrozumieć jego podejście do życia. Przyznanie się do problemu z załatwieniem sprawy w urzędzie, zapisaniem do lekarza czy obsługą komputera to dla niektórych starszych osób powód do zakłopotania. Seniorzy nie chcą też być obciążeniem dla swojego otoczenia, więc radzą sobie okrężną drogą, nierzadko pokonując olbrzymie trudności. Z drugiej zaś strony osoby w dojrzałym wieku to coraz bardziej świadoma i wymagająca grupa na rynku, która stale rośnie w siłę. W związku z tym firmy powinny rozumieć ich potrzeby i dostosowywać język, kanały komunikacji, proces sprzedaży czy obsługi do ich potrzeb i możliwości. Dotyczy to również tworzenia nowych dedykowanych seniorom produktów i usług. Dlatego na pytanie: jak pomóc seniorom, należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć: subtelnie i bez stereotypów.
Masz w swoim otoczeniu starsze osoby – rodziców, dziadków, sąsiadów?
- Jeśli senior mówi, że niczego nie potrzebuje, następnym razem zapytaj, czy ma zaplanowaną jakąś wizytę u lekarza, czy pamięta o rachunkach za prąd, gaz, ubezpieczenie na życie. Wiele starszych osób szybciej opowie o swoich bolączkach mimochodem, niż po zadaniu pytania wprost.
- Opowiedz swojemu seniorowi historię znajomej osoby (niekoniecznie starszej), która nie potrafiła sobie z czymś poradzić, a Ty jej pomogłeś. Zasugeruj, że żaden człowiek nie wie wszystkiego, a zwracanie się o pomoc nie jest powodem do wstydu, tylko krokiem do większej samodzielności. Ty też czasem korzystasz ze wsparcia innych w szkole, w pracy – na tym polega współpraca i funkcjonowanie w każdej sferze życia.
- Sprawdź, jakie nowe technologie dla seniorów oferują przedsiębiorstwa, z usług których korzystają Twoi bliscy. Stopniowo wprowadzaj ich w tajniki robienia przelewów internetowych czy umawiania wizyt lekarskich online. Taka forma pomocy dla seniorów zaowocuje u nich wzrostem poczucia sprawczości i samowystarczalności.
- Namów mało aktywnego seniora, by zaczął korzystać z życia. Razem znajdźcie coś, co pomoże mu miło spędzać czas, rozwijać zainteresowania, nawiązywać znajomości. Wszelkiego rodzaju kursy dla seniorów, spotkania w domach kultury, koła zainteresowań są dostępne zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach. To świetny sposób na poszerzenie grona znajomych, a seniorzy mogą przecież uczyć się od siebie nawzajem. To ważne, bo w niektórych sytuacjach łatwiej jest im poprosić o pomoc kogoś w swoim wieku.
- Szczególną uwagę zwróć na zdrowie seniora, regularne badania i aktywność fizyczną dostosowaną do możliwości. Zadbany senior – niezależnie od innych czynników – będzie miał większy apetyt na życie i chętniej nauczy się nowych rzeczy. Warto też zatroszczyć się o odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne i opiekę medyczną dla seniora z pakietem wizyt u lekarzy specjalistów.
Chcesz wprowadzić ułatwienia dla seniorów w swojej firmie?
- Stwórz w niej warunki przyjazne osobom starszym, tak aby mogły bez problemu się poruszać (również przy niepełnosprawności), miały gdzie usiąść, mogły skorzystać z toalety, z dystrybutora z wodą itd. Zadbaj też o odpowiednie oznakowanie przestrzeni – to zwiększy ich samodzielność.
- Zatroszcz się o bezpieczeństwo starszych osób, usuń wszelkie przeszkody, które mogłyby im utrudnić korzystanie z placówki (śliska podłoga, wąskie przejścia, zbyt intensywne klimatyzowanie pomieszczeń lub brak klimatyzacji).
- Przygotuj personel, tak aby wiedział, jak pomóc seniorom w szybkim załatwieniu sprawy i żeby sami seniorzy poczuli, że zostali otoczeni opieką.
- Przygotowując materiały informacyjne, reklamowe, zadbaj o to, aby były czytelne i łatwe w odbiorze – atrakcyjne graficznie, opracowane prostym, zwięzłym językiem i z użyciem dużej czcionki. Zastanów się, jaka forma dotarcia do odbiorcy będzie dla niego najwygodniejsza (warto wcześniej przeprowadzić ankietę) – poczta tradycyjna, bezpośredni odbiór materiałów przy okazji wizyty w placówce, a może droga mailowa?
- Jeśli wprowadzasz nowe technologie dla seniorów, niech również będą zrozumiałe i intuicyjne. Zaangażuj personel, by wspierał starsze osoby i tłumaczył zasady działania, np. aplikacji lub konta internetowego. W badaniu2 „Cyfrowe usługi finansowe a seniorzy” 57% „niecyfrowych” seniorów przyznało, że korzystałoby z internetowego dostępu do konta w banku, gdyby ktoś ich tego nauczył.
- Doceniaj swoich klientów. Drobne upominki (np. świąteczne), rabaty, dedykowane programy lojalnościowe, produkty w ofercie skrojone na miarę – seniorzy z pewnością zauważą Twoje starania. Pomoże Ci to również zbudować z nimi długofalową relację.
PZU przyjazną firmą ubezpieczeniową
W PZU na co dzień pamiętamy o ułatwieniach dla seniorów. Staramy się zapewniać tak ważną dla nich samodzielność, a jednocześnie poświęcać im odpowiednio dużo uwagi i być czujnym na ich potrzeby.
Cieszymy się, że nasze starania zostały docenione i przypieczętowane certyfikatem OK SENIOR przyznanym ponad 400 oddziałom PZU. Jesteśmy pierwszym ubezpieczycielem wyróżnionym takim certyfikatem, a szczególną radość i satysfakcję daje nam świadomość, że jego przyznanie zostało potwierdzone przez samych zainteresowanych, którzy jako audytorzy weryfikowali przyjazność naszej firmy.
Wśród ułatwień dla seniorów audytorzy docenili m.in. przyjazną przestrzeń naszych oddziałów i jakość obsługi:
Placówka bardzo czysta, nowoczesna, na parterze, łatwy dostęp na wózku inwalidzkim. Każdy może zrozumieć reklamy, dokumenty, ofertę oraz tłumaczenie przez pracownika, czytelny, zrozumiały język pracownika, doradca cierpliwy i pomocny.
- Edmund (71 lat), Płock
Pani dokładnie mnie wysłuchała, dopytała o co chodzi, wyjęła ulotkę i zaczęła mi tłumaczyć. Wyjaśniła mi, dlaczego miałam te wszystkie usługi jak pracowałam i dlaczego już tego nie mam po przejściu na emeryturę. Zapytała, jaki mam budżet i do tego mi dobrała usługę.
- Aleksandra (63 lata), Bydgoszcz
Plusy – już samo przyjęcie, że ktoś się człowiekiem zajmuje, a potem sama obsługa, bardzo miła. Doradca używał wystarczająco zrozumiałego języka, uprzejmy, kompetentny.
- Herbert (80 lat), Chorzów
Co definiuje nas jako przyjazną firmę ubezpieczeniową z certyfikatem OK SENIOR?
- Przyjazne stanowiska z miejscami siedzącymi, strefy poczekalni wyposażone w wygodne fotele.
- Ułatwienia dla seniorów w postaci dopracowanej komunikacji wizualnej, czytelnego oznakowania przestrzeni, system kolejkowy zastosowany w niektórych placówkach, informujący klientów, przy którym stanowisku i kiedy zostaną obsłużeni.
- Dostępność toalet, a tam, gdzie tylko jest to możliwe – toalety dla niepełnosprawnych z wszelkimi udogodnieniami.
- Zastosowanie oświetlenia zgodnego z normami BHP, przyjaznego dla klientów i pracowników.
- Bezpieczna podłoga (chroniąca przed poślizgnięciem się, nieodbijająca światła) – płytki antypoślizgowe lub wykładzina.
- Procedura obsługi seniorów – odpowiednie przygotowanie i szkolenia dla personelu oraz kontrola standardów. Dbałość o miłą, rodzinną atmosferę – certyfikat OK SENIOR to w dużej mierze zasługa naszych pracowników.
- Dalsze ulepszenia, nad którymi pracujemy, aby dojrzali klienci mogli jeszcze łatwiej korzystać z naszych usług (m.in. udoskonalanie materiałów informacyjnych, większa czcionka w ulotkach i na stronach internetowych).
Ubezpieczenia dla seniora
Jako przyjazna firma ubezpieczeniowa wiemy, że w naszej ofercie nie może zabraknąć produktów odpowiednich dla tej grupy odbiorców. Mamy na uwadze zarówno zdrowie seniora, jak i jego bezpieczeństwo.
W ramach ubezpieczenia na życie proponujemy m.in. polisę Ochrona na całe życie, która zabezpiecza zobowiązania finansowe seniora, a w razie jego śmierci gwarantuje pokrycie kosztów pogrzebu. Składki mogą być płacone tylko przez określony czas, a mimo to polisa działa do końca życia ubezpieczonego.
Kliknij, aby dowiedzieć się więcej.
Wśród polis PZU warta uwagi jest też opcja Ubezpieczenie NNW dla każdego. Gwarantuje ona ubezpieczenie dla seniora, jeśli stan jego zdrowia znacznie się pogorszy – w wyniku np. nieszczęśliwego wypadku, zawału serca czy ataku epilepsji. PZU wypłaca wówczas odszkodowanie, organizuje pomoc medyczną, a w przypadku śmierci ubezpieczonego przekazuje pieniądze bliskim.
Kliknij, aby dowiedzieć się więcej.
Szczególną uwagę poświęcamy opiece medycznej dla seniora, dlatego przygotowaliśmy Pakiet medyczny 67+, dostępny w trzech wariantach – wszystko po to, aby ubezpieczony mógł dopasować ofertę do własnych potrzeb i możliwości finansowych. Polisa obejmuje:
- dostęp do lekarzy specjalistów (wizyty stacjonarne),
- zabiegi ambulatoryjne,
- badania diagnostyczne,
- konsultacje telemedyczne,
- telefoniczną pomoc medyczną przez całą dobę.
Kliknij, aby szczegółowo poznać zakres Pakietu medycznego 67+
Odpowiedzialny ubezpieczyciel
W PZU wychodzimy naprzeciw potrzebom naszych klientów, a seniorzy to dla nas szczególna grupa. Wiemy, co jest dla nich ważne i chcemy, aby czuli się z nami komfortowo i bezpiecznie, dlatego:
- dbamy, aby ubezpieczenia dla seniorów spełniały ich oczekiwania, a składki były dopasowane do możliwości,
- w polisach uwzględniamy nie tylko seniorów, lecz także ich bliskich (wsparcie finansowe w razie śmierci ubezpieczonego, pokrycie kosztów pogrzebu),
- budujemy relację – nasi agenci są zawsze otwarci na potrzeby, wiedzą, jak pomóc seniorom i zatroszczyć się o ich komfort.
Przeczytaj więcej o naszych ofertach na pzu.pl.
Dziękujemy za wyróżnienie PZU jako przyjaznej firmy ubezpieczeniowej certyfikatem OK SENIOR. To dla nas ogromny zaszczyt, a także zobowiązanie, które zamierzamy kontynuować w obsłudze wszystkich naszych klientów.
1 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2020-roku,2,3.html
2 Cyfrowe usługi finansowe a seniorzy, raport z badania październik 2021, SeniorHub, Instytut Polityki Senioralnej.