22 kwietnia 2015

Zadbaj o swój samochód na wiosnę

Wiosna to idealny moment, aby dokładnie sprawdzić stan samochodu i uniknąć większych napraw w przyszłości.

Nasz ekspert

Moto doradca

Waldemar Florkowski

Od czego zacząć wiosene porządki? Na jakie elementy samochodu zwracać uwagę? Jakich detergentów używać do mycia? Co naprawić, a co wymienić na nowe? Waldemar Florkowski z serwisu Motodoradca.tv zna odpowiedzi na te pytania. Obejrzyjcie materiał!

Mycie auta

Po zimie to obowiązkowy zabieg, bo sólchemia sypana na drogi to największy wróg karoserii. W nowszych autach zabezpieczenie antykorozyjne jest lepsze, mimo to lepiej dokładnie umyj cały samochód.

Czyszczenie wnętrza

Zadbaj o wyczyszczenie wnętrza, w którym zimą gromadzi się więcej wilgoci, zwłaszcza na dywanikachwykładzinie podłogowej. Jeśli masz możliwość, zostaw samochód z uchylonymi drzwiami na jakiś czas na słońcu lub kup preparat do pochłaniania wilgoci.

Dywaniki – welurowe czy gumowe?

Najlepiej mieć dwa komplety. Na sezon wiosenno-letni welurowe, na jesienno-zimowy gumowe z rantem minimum 2 cm.

 

Pióra wycieraczek

Po zimie najprawdopodobniej trzeba je wymienić, zwłaszcza gdy zdarzało Ci się uruchomić wycieraczki na niedokładnie oskrobanej, zaszronionej szybie. Uszkodzona guma wówczas zostawia smugi. Wycieraczki są sprawne przeciętnie przez 6-8 miesięcy. W tym czasie mogą wykonać około pół miliona cykli wycierania.

Opony

Gdy średnia temperatura w ciągu dnia przekracza 7°C, zmieńmy opony. Nie spieszmy się z tym jednak, po ciepłym marcu może przyjść lodowaty kwiecień! Zimówki przy wyższych temperaturach są głośniejsze, gorzej odprowadzają wodę i szybciej się zużywają. Z letnich opon nie korzystaj dłużej niż 5 lat. Sprawdź też koło zapasowe po zimie. Dopompuj je w razie potrzeby.

 

Kontrola płynów w aucie

Zajrzyj pod maskę i sprawdź płyny eksploatacyjne: poziom oleju silnikowego oraz ilość i kolor płynu chłodzącego. Obecność oleju w zbiorniku płynu chłodzącego może być oznaką uszkodzonej uszczelki pod głowicą silnika. W takim wypadku natychmiast udaj się do serwisu. Jeżeli zauważysz świeży wyciek w okolicach silnika, albo wyraźne ślady oleju rano po parkowaniu, też sprawdź to od razu! Wymień zimowy płyn do spryskiwaczy na letni. Jest lepszy do usuwania sezonowych zabrudzeń.

Hamulce

Przy okazji wiosennej kontroli sprawdź najpierw poziom płynu hamulcowego. Następnie, przy zgaszonym silniku, maksymalnie wciśnij pedał hamulca. Jeżeli w pewnym momencie poczujesz duży opór, to oznacza, że układ jest szczelny. Oczywiście, to tylko podstawowa diagnoza.

Hamulce i układ zawieszenia najłatwiej skontrolować przy wymianie kół, gdy jest do niego dostęp. Poproś fachowca lub zrób to sam. Tylko ostrożnie dotykaj tarcz, ponieważ mocno nagrzewają się podczas jazdy.

Klocki wymień, gdy tzw. szczelina jest już niezauważalna. Jednak nie wszystkie klocki, zwłaszcza zamienniki, ją mają. Ważne, abyś nie doprowadził do całkowitego zdarcia powierzchni okładzin ciernych.

Tarcze hamulcowe wymień, gdy ich powierzchnia ma wyżłobienia po klockach lub na ich krawędzi pojawia się zbyt wysoki rant. Grubość tarcz nie może spaść poniżej zalecanej przez producenta. W większości aut osobowych najczęściej jest to od 18 do 25 mm (przód, tarcze wentylowane), oraz od 10 do 11 mm (tył). Tarcze najczęściej wymienia się co drugą lub trzecią wymianę klocków hamulcowych. Gdy jeździsz głównie po drogach szybkiego ruchu, zużyjesz klocki hamulcowe po ok. 60 tys. km. Przy jeździe po mieście wymieniasz je nawet co 30 tys. km.

Sprawdź, czy nie ma wycieków z bębnów hamulcowych. Jeśli są, w układzie spada ciśnienie, płyn hamulcowy dostaje się na okładziny cierne, przez co wydłuża się drogę hamowania. Wymień bęben.

Zawieszenie

Musisz kontrolować je regularnie, niezależnie od pory roku, by nie narazić się na duże wydatki jeśli coś przeoczysz. Niesprawne amortyzatory wydłużają drogę hamowania o 30 proc. Nie zużywają się jednak z dnia na dzień, ale stopniowo. Jeśli auto zaczyna kołysać się na nierównościach, czasami uruchamia się przy tym ABS, jedź do serwisu.

Najczęściej psuje się:

  • sworzeń, który łączy wahacz ze zwrotnicą – przenosi siły w wielu kierunkach,
  • końcówka drążka kierowniczego, pomiędzy zwrotnicą i przekładnią,
  • łącznik stabilizatora, między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora.

Te elementy nie są drogie i jeżeli w porę zareagujesz, unikniesz np. kosztownej wymiany wahacza. Zawieszenie najbardziej cierpi na wiosnę, gdy na drogach jest dużo dziur po zimie.

Oświetlenie

Przed każdą dłuższą podróżą sprawdź oświetlenie. Na wiosnę zaś skontroluj wszystkie żarówki. LEDowe zamienniki nie zawsze się sprawdzają.

Klimatyzacja

Zimą uruchamiaj klimatyzację, by sprężarka była w częstym użyciu. Jeżeli wiosną po włączeniu AC samochód się nie schładza, prawdopodobnie brakuje czynnika, który wymienisz w specjalistycznym warsztacie za 100-140 zł. Jeżeli z klimatyzacji brzydko pachnie, zastosuj preparat do odgrzybiania (koszt 15-30 zł). Wymień filtr kabinowy. To również poprawi jakość powietrza.

Taka samodzielna kontrola na pewno pozwoli Ci sprawdzić kondycję pojazdu. Poświęć więc na nią chwilę, by bezpiecznie jeździć. Nie zapominaj też o obowiązkowych przeglądach!