Zapoznaj się z artykułem i dowiedz się, co oznacza enigmatyczny zwrot „bancassurance”. Sprawdź, czy to interesujący dla Ciebie obszar biznesu i perspektywiczna opcja rozwoju kariery w branży ubezpieczeniowej.
Z bancassurance mamy do czynienia wtedy, gdy ubezpieczyciel dystrybuuje swoje produkty przez bank. Można więc powiedzieć, że jest to lustrzane odbicie assurbankingu. Na naszym rynku bancasssruance jest jednak obecny dłużej, a to oznacza, że zdążył bardziej się rozwinąć. Już od wielu lat w większości polskich banków można wykupić np. ubezpieczenie auta, podróży lub wraz z zaciąganym kredytem ubezpieczenie na życie. Dzięki wszechstronnej współpracy banku i firmy ubezpieczeniowej klient zaspokaja w jednym punkcie więcej niż tylko jedną potrzebę finansową. Bank wzbogaca ofertę i zyskuje prowizję od sprzedaży, a zakład ubezpieczeń rozszerza kanał dystrybucji.
Zazwyczaj ubezpieczenia są sprzedawane przez bank w powiązaniu z produktem bankowym. W ostatnich latach coraz częściej jednak spotyka się je także w formie samodzielnej – „stand alone”. Budowanie świadomości klientów i zachęcanie ich do skorzystania z oferty ubezpieczeniowej leży po stronie bankierów. Ubezpieczyciel natomiast wyposaża ich w niezbędną wiedzę produktową, obsługową, a także wspiera działania marketingowe i sprzedażowe partnerów bankowych.
Firma w firmie
Można powiedzieć, że eksperci bancassurance w PZU tworzą firmę w firmie. Zajmują się opracowywaniem produktów, sprzedażą, wsparciem sprzedaży i obsługą ubezpieczeń na potrzeby współpracy z partnerami bancassurance. Każdą realizowaną współpracę prowadzą indywidualnie i od początku do końca, tj. od pomysłu, przez wdrożenie, po długofalową obsługę klienta. Oznacza to również, że każdy produkt jest szyty na miarę.
Zespół sprzedażowy jest odpowiedzialny przede wszystkim za nawiązywanie i prowadzenie kontaktów z bankami i innymi kontrahentami, ale także za całościową koordynację wdrożeń.
Zespół produktowy opracowuje produkty dopasowane do potrzeb konkretnego partnera.
Zespół obsługowy zajmuje się m.in. tworzeniem zasad obsługi danego ubezpieczenia, reklamacji, raportowaniem czy dostosowaniem informatycznych systemów obsługowych.
Zespół wsparcia sprzedaży ma za zadanie przygotowywanie materiałów marketingowych, prowadzenie szkoleń licencyjnych oraz produktowych (choć to tylko niektóre z różnorodnego wachlarza działań tej grupy pracowników).
Jak zacząć pracę w bancassurance po stronie ubezpieczyciela?
Nie ma co ukrywać – bancassurance to unikatowy i dość specyficzny obszar biznesu ubezpieczeniowego. Warto, by osoby, które chcą dołączyć do grona ekspertów w tej dyscyplinie miały na początek podstawową wiedzę o ubezpieczeniach. Dlatego zachęcamy do współpracy kandydatów, którzy wcześniej zdobywali doświadczenie np. w pracy związanej z obsługą klienta, w call center bądź obsłudze szkód.
Poza tym ci, którzy chcieliby koordynować projekty w tej dziedzinie, powinni mieć łatwość w nawiązywaniu relacji, prowadzeniu rozmów, organizacji pracy i – koniecznie – we współpracy z innymi. Jest to niezbędne, bo żeby „dowieźć” projekt bancassurance, trzeba zintegrować wokół wspólnego celu wiele osób o różnych kompetencjach, z różnych zespołów, a nawet organizacji. Ważne są też otwartość i kreatywność, bo najczęściej prowadzonymi przedsięwzięciami są takie, których jeszcze nie było. Praca wymaga indywidualnego dostosowania się do każdego partnera, elastyczności w działaniu i samodzielnego szukania nowych pomysłów.
W organizacji takiej jak PZU wdraża się co najmniej kilka nowych produktów rocznie, a te już istniejące nierzadko są modyfikowane i zmieniane. Dochodzi do tego przygotowywanie licznych ofert, a także bieżące monitorowanie przepisów i rynku. Dlatego w roli eksperta bancassurance doskonale odnajdą się ci, którzy lubią, kiedy dużo się dzieje, a wysoką dynamikę pracy traktują jako atut swojego zawodu.
Informacji najlepiej szukać u źródła, dlatego przeprowadziliśmy krótką rozmowę z Marcinem Pierzynowskim, Kierownikiem Zespołu Rozwoju Oferty i Sprzedaży w Biurze Bancassurance i Programów Partnerstwa Strategicznego PZU.
Jak dotychczas przebiegała Twoja ścieżka kariery?
W Biurze Bancassurance i Partnerstw Strategicznych PZU pracuję od ponad siedmiu lat. W jego ramach parokrotnie zmieniałem zespół, a swoje pierwsze kroki realizowałem w teamie produktowym. Cieszę się, że miałem takie możliwości rozwoju. Zmienna rzeczywistość biznesowa bardzo mi odpowiada. Dziś dzięki różnorodnemu doświadczeniu mogę koordynować nasze inicjatywy prowadzone z jednym z największych banków w Polsce.
Twój klucz do sukcesu biznesowego to…?
Aby odnosić sukcesy w naszej części biznesu, nie można stać w miejscu. Rynek na to po prostu nie pozwala. Musimy nieustannie dostosowywać się do nowych wymogów prawnych i regulacji oraz – a raczej przede wszystkim – do naszych różnorodnych kontrahentów, tych z rynku bankowego i nie tylko. Musimy mieć zmysł przedsiębiorcy, dzięki czemu w naturalny sposób umiemy wyszukiwać nowe możliwości i pomysły, chętnie wchodzimy w nowe relacje. Poza tym niezbędne są efektywna komunikacja i współpraca – wszystkie detale muszą być ustalone zarówno wewnątrz naszej organizacji, jak i z partnerem.
Co daje Ci największą satysfakcję?
Różnorodność codziennych zadań i oczywiście efekty. Tzn. ten moment, kiedy prace wdrożeniowe wreszcie dobiegają końca, produkt zaczyna się sprzedawać, a my możemy obserwować wyniki. Niektóre wdrożenia, z racji skomplikowania tematu, trwają relatywnie długo. W takich sytuacjach efekt projektu cieszy wprost proporcjonalnie do czasu spędzonego nad jego wdrożeniem.