06 lutego 2023

Wyjątkowa kariera w ubezpieczeniach: Przekrojowa wiedza ubezpieczeniowa i dynamiczne środowisko pracy? Bancassurance to może być to!

Zapoznaj się z artykułem i dowiedz się, co oznacza enigmatyczny zwrot „bancassurance”. Sprawdź, czy to interesujący dla Ciebie obszar biznesu i perspektywiczna opcja rozwoju kariery w branży ubezpieczeniowej.

Zobacz ofertę pracy
 

Jak rozszyfrować bancassurance?

Z bancassurance mamy do czynienia wtedy, gdy ubezpieczyciel dystrybuuje swoje produkty przez bank. Można więc powiedzieć, że jest to lustrzane odbicie assurbankingu. Na naszym rynku bancasssruance jest jednak obecny dłużej, a to oznacza, że zdążył bardziej się rozwinąć. Już od wielu lat w większości polskich banków można wykupić np. ubezpieczenie auta, podróży lub wraz z zaciąganym kredytem ubezpieczenie na życie. Dzięki wszechstronnej współpracy banku i firmy ubezpieczeniowej klient zaspokaja w jednym punkcie więcej niż tylko jedną potrzebę finansową. Bank wzbogaca ofertę i zyskuje prowizję od sprzedaży, a zakład ubezpieczeń rozszerza kanał dystrybucji.

Zazwyczaj ubezpieczenia są sprzedawane przez bank w powiązaniu z produktem bankowym. W ostatnich latach coraz częściej jednak spotyka się je także w formie samodzielnej – „stand alone”. Budowanie świadomości klientów i zachęcanie ich do skorzystania z oferty ubezpieczeniowej leży po stronie bankierów. Ubezpieczyciel natomiast wyposaża ich w niezbędną wiedzę produktową, obsługową, a także wspiera działania marketingowe i sprzedażowe partnerów bankowych.
 

Burza mózgów, spotkanie biznesowe, firma ubezpieczeniowa
 

Firma w firmie

Można powiedzieć, że eksperci bancassurance w PZU tworzą firmę w firmie. Zajmują się opracowywaniem produktów, sprzedażą, wsparciem sprzedaży i obsługą ubezpieczeń na potrzeby współpracy z partnerami bancassurance. Każdą realizowaną współpracę prowadzą indywidualnie i od początku do końca, tj. od pomysłu, przez wdrożenie, po długofalową obsługę klienta. Oznacza to również, że każdy produkt jest szyty na miarę.

  • Zespół sprzedażowy jest odpowiedzialny przede wszystkim za nawiązywanie i prowadzenie kontaktów z bankami i innymi kontrahentami, ale także za całościową koordynację wdrożeń.
  • Zespół produktowy opracowuje produkty dopasowane do potrzeb konkretnego partnera.
  • Zespół obsługowy zajmuje się m.in. tworzeniem zasad obsługi danego ubezpieczenia, reklamacji, raportowaniem czy dostosowaniem informatycznych systemów obsługowych.
  • Zespół wsparcia sprzedaży ma za zadanie przygotowywanie materiałów marketingowych, prowadzenie szkoleń licencyjnych oraz produktowych (choć to tylko niektóre z różnorodnego wachlarza działań tej grupy pracowników).
     

Uśmiechnięta kobieta doradza klientowi indywidualne ubezpieczenie
 

Jak zacząć pracę w bancassurance po stronie ubezpieczyciela?

Nie ma co ukrywać – bancassurance to unikatowy i dość specyficzny obszar biznesu ubezpieczeniowego. Warto, by osoby, które chcą dołączyć do grona ekspertów w tej dyscyplinie miały na początek podstawową wiedzę o ubezpieczeniach. Dlatego zachęcamy do współpracy kandydatów, którzy wcześniej zdobywali doświadczenie np. w pracy związanej z obsługą klienta, w call center bądź obsłudze szkód.

Poza tym ci, którzy chcieliby koordynować projekty w tej dziedzinie, powinni mieć łatwość w nawiązywaniu relacji, prowadzeniu rozmów, organizacji pracy i – koniecznie – we współpracy z innymi. Jest to niezbędne, bo żeby „dowieźć” projekt bancassurance, trzeba zintegrować wokół wspólnego celu wiele osób o różnych kompetencjach, z różnych zespołów, a nawet organizacji. Ważne są też otwartość i kreatywność, bo najczęściej prowadzonymi przedsięwzięciami są takie, których jeszcze nie było. Praca wymaga indywidualnego dostosowania się do każdego partnera, elastyczności w działaniu i samodzielnego szukania nowych pomysłów.

W organizacji takiej jak PZU wdraża się co najmniej kilka nowych produktów rocznie, a te już istniejące nierzadko są modyfikowane i zmieniane. Dochodzi do tego przygotowywanie licznych ofert, a także bieżące monitorowanie przepisów i rynku. Dlatego w roli eksperta bancassurance doskonale odnajdą się ci, którzy lubią, kiedy dużo się dzieje, a wysoką dynamikę pracy traktują jako atut swojego zawodu.
 

Zobacz ofertę pracy
 

Informacji najlepiej szukać u źródła, dlatego przeprowadziliśmy krótką rozmowę z Marcinem Pierzynowskim, Kierownikiem Zespołu Rozwoju Oferty i Sprzedaży w Biurze Bancassurance i Programów Partnerstwa Strategicznego PZU.

Jak dotychczas przebiegała Twoja ścieżka kariery?

W Biurze Bancassurance i Partnerstw Strategicznych PZU pracuję od ponad siedmiu lat. W jego ramach parokrotnie zmieniałem zespół, a swoje pierwsze kroki realizowałem w teamie produktowym. Cieszę się, że miałem takie możliwości rozwoju. Zmienna rzeczywistość biznesowa bardzo mi odpowiada. Dziś dzięki różnorodnemu doświadczeniu mogę koordynować nasze inicjatywy prowadzone z jednym z największych banków w Polsce.

Twój klucz do sukcesu biznesowego to…?

Aby odnosić sukcesy w naszej części biznesu, nie można stać w miejscu. Rynek na to po prostu nie pozwala. Musimy nieustannie dostosowywać się do nowych wymogów prawnych i regulacji oraz – a raczej przede wszystkim – do naszych różnorodnych kontrahentów, tych z rynku bankowego i nie tylko. Musimy mieć zmysł przedsiębiorcy, dzięki czemu w naturalny sposób umiemy wyszukiwać nowe możliwości i pomysły, chętnie wchodzimy w nowe relacje. Poza tym niezbędne są efektywna komunikacja i współpraca – wszystkie detale muszą być ustalone zarówno wewnątrz naszej organizacji, jak i z partnerem.

Co daje Ci największą satysfakcję?

Różnorodność codziennych zadań i oczywiście efekty. Tzn. ten moment, kiedy prace wdrożeniowe wreszcie dobiegają końca, produkt zaczyna się sprzedawać, a my możemy obserwować wyniki. Niektóre wdrożenia, z racji skomplikowania tematu, trwają relatywnie długo. W takich sytuacjach efekt projektu cieszy wprost proporcjonalnie do czasu spędzonego nad jego wdrożeniem.