02 października 2015

Raty, leasing i wynajem długoterminowy w działalności gospodarczej

Masz firmę i potrzebujesz samochodu? Jak go najkorzystniej kupić? Za gotówkę, na raty, wziąć w leasing czy wynajem? A jak najlepiej ubezpieczyć firmowe auto? O tym w mini-przewodniku dla przedsiębiorców.

Gdy kupiłeś auto na firmę

Zakup samochodu na działalność gospodarczą wiąże się ze sporymi odliczeniami podatkowymi: http://www.autowfirmie.pl/  Warto z nich skorzystać.

Jeśli jako przedsiębiorca masz firmowy samochód, ubezpieczasz go na takich samych zasadach jak auto prywatne. Musisz wykupić ubezpieczenie OC. Zdecyduj, z jakiego pakietu AC skorzystasz, czy dodatkowo poszerzysz swoje ubezpieczenie o NNW i Assistance. Dzięki dobremu Assistance skorzystasz z niemal natychmiastowej pomocy przy kolizji, wypadku w trasie lub kradzieży. 

​Ubezpiecz auto dla firmy jako… osoba prywatna

Możesz obniżyć koszt ubezpieczenia samochodu, który kupiłeś na firmę. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, ubezpiecz auto na siebie jako właściciela, nie na firmę. To korzystne dla portfela, ponieważ wielu ubezpieczycieli stosuje wyższe stawki dla samochodów firmowych. Wychodzą z założenia, że są one bardziej eksploatowane niż auta prywatne, więc ryzyko wystąpienia szkody jest większe.
Ubezpieczenie auta wykupione na osobę fizyczną wliczysz w koszty firmy. Wprowadź wcześniej samochód do ewidencji środków trwałych. Wówczas możesz ujmować w kosztach działalności wydatki związane z użytkowaniem tego samochodu, w tym także koszt polisy.
Jeśli nie wprowadzisz samochodu do środków trwałych, możesz i tak korzystać z niego do celów firmowych. Masz jednak obowiązek prowadzenia tzw. kilometrówki, czyli ewidencji przebiegu. Nie dotyczy to aut ciężarowych.

​Zakup samochodu dla firmy na raty 

Kupno firmowego auta na raty nie różni się od kupna innej rzeczy na kredyt. Bank może zabezpieczyć się na wypadek Twojej niewypłacalności, przez zastrzeżenie prawa własności auta na czas kredytu w umowie sprzedaży ratalnej. To tak zwane przewłaszczenie na zabezpieczenie. Zatrzymuje też kartę pojazdu do czasu spłaty wszystkich rat. W dowodzie rejestracyjnym umieszcza się zapis o cesji na rzecz kredytodawcy.

W przypadku zakupu na raty Ty, jako użytkownik, pokrywasz koszt ubezpieczenia. Niestety, często kredytodawca wskazuje wybranego ubezpieczyciela, z którego usług musisz korzystać przez czas kredytowania. Zazwyczaj otrzymujesz pakietowe ubezpieczenie OC, AC i NNW. Koniecznie sprawdź, czy firma ubezpieczeniowa będzie honorować Twoje zniżki. Dopiero po spłacie wszystkich rat możesz zmienić ubezpieczyciela.

Taki pojazd możesz amortyzować, czyli co miesiąc zaliczać w koszty stawkę amortyzacyjną, która zmniejsza podatek dochodowy. Jeśli kredytodawca zastrzegł sobie własność w umowie ratalnej, możesz to zrobić dopiero po spłacie ostatniej raty. 

Jeżeli chcesz korzystać z amortyzacji wcześniej, lub szukasz innej metody pozyskania auta, to zamiast kupna na raty, wybierz leasing.

Przy leasingu pojazd jest własnością firmy leasingowej (leasingodawcy). To ona kupuje, rejestruje wóz i przekazuje go Tobie (leasingobiorcy) w użytkowanie. Z auta korzystasz przez czas określony w umowie np. 36 czy 48 miesięcy. W tym czasie płacisz miesięczne raty. Ich wysokość zależy od ceny pojazdu, wniesionego wkładu własnego i okresu, na jaki zawarłeś umowę. Po zakończeniu umowy auto wraca do leasingodawcy. Możesz je wówczas wykupić, ponownie wziąć w leasing lub zawrzeć nową umowę na inny pojazd.
Gdy z góry wybierzesz leasing z wykupem, pojazd po zakończeniu umowy od razu staje się Twoją własnością. W tym wariancie raty leasingowe są wyższe lub okres umowy dłuższy, bo spłacasz pełną cenę auta.

Auto w leasingu też możesz amortyzować, jednak tylko jeśli nie robi tego leasingodawca. Niezbędny do tego jest zapis w umowie, iż odpisów amortyzacyjnych w okresie leasingowania dokonuje korzystający z auta.  

Ubezpieczenie leasingowanego auta 

Podczas leasingu zwykle to Ty pokrywasz koszty ubezpieczenia, jeśli nie są rozliczone w ratach lub opłacie wstępnej. Niestety, leasingodawcy, podobnie jak banki, narzucają wybór ubezpieczyciela i polisy. Często są one droższe od średniej rynkowej i nie możesz w nich np. uwzględnić swoich zniżek. Sprawdź to dokładnie w umowie leasingowej.
Zdarza się też, że firma leasingowa sama opłaca obowiązkowe OC i refakturuje ten koszt na Ciebie. 

Dajemy radę: Jeśli wybierzesz leasing auta sprawdź, czy polisa obejmuje wszystkie warianty. To zazwyczaj tylko OC i podstawowe AC. Możesz sam dokupić osobno NNW, Assistance i Zieloną Kartę, ubezpieczenie szyb i opon, nawet w innym towarzystwie ubezpieczeniowym.

Zarówno kredytodawcy, jak i firmy leasingowe wymagają, by natychmiast poinformować ich w razie szkody. Nie zapominaj o tym, gdyż może się okazać, że ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania za naprawę bez zgody banku lub firmy leasingowej.

​A może długoterminowy wynajem?

W takim wariancie miesięczne opłaty są często niższe niż raty leasingu lub kredytu. Jest to możliwe, bo wynajmujący zazwyczaj korzystają przy tym z dużych pakietowych zniżek od ubezpieczycieli

Wiele firm zajmujących się wynajmem długoterminowym oferuje też użytkownikom karty paliwowe. To wygodne, bo dzięki temu także koszty paliw rozliczasz w cyklu miesięcznym, po otrzymaniu od wynajmującego jednej zbiorczej faktury.

Przy wynajmie auta osobowego prowadzisz ewidencję przebiegu pojazdu, tak jak przy wykorzystywaniu prywatnego samochodu osobowego do celów działalności gospodarczej. Jeśli jednak wynajmujesz ciężarówkę, nie musisz ewidencjonować jej przebiegów.

Gdy wykorzystujesz w firmie więcej niż kilka lub kilkanaście pojazdów, sprawdź czy Twój zakład ubezpieczeń ma tzw. program korporacyjny lub flotowy. 

​Ubezpieczenie flotowe

Zupełnie inaczej, niż w wypadku aut prywatnych, liczone są składki dla flot samochodowych. Jako flota traktowane jest więcej niż 10-20 aut w firmie; ich liczba zależy od ubezpieczyciela. Nie muszą to być tylko auta nowe ani tej samej marki. Ubezpieczeniem flotowym możesz objąć nie tylko auta osobowe, ale też dostawcze, a nawet pojazdy rolnicze lub specjalnego przeznaczenia. Ze względu na dużą liczbę pojazdów, rotację pracowników i możliwość częstej zmiany kierowców, składek nie liczy się indywidualnie. Kwota ubezpieczenia jest uśredniana i dlatego może być niższa, niż gdyby każde auto w firmie ubezpieczyć odrębnie. Ubezpieczyciel bierze pod uwagę historię ubezpieczeniową całej firmy, czyli dotychczasowe przypadki wypłat odszkodowania. Uwzględnia przy tym tzw. szkodowość jazdy, czyli ryzyko – inne, gdy firma zatrudnia np. przedstawicieli handlowych, dostawców, a inne dla pracowników biurowych.

Źródła

Program ubezpieczenia flot pojazdów klientów korporacyjnych  https://www.pzu.pl/

Program ubezpieczenia pojazdów dla firm leasingowych i zarządzających flotami pojazdów https://www.pzu.pl/