17 października 2025

PZU zgłoszenie szkody - jak działa pomoc w kryzysie: pożar, powódź, mobilne biura i preobsługa

Pożar, powódź, silny wiatr – nikt z nas nie jest na to gotowy. W jednej sekundzie potrafimy stracić poczucie bezpieczeństwa, a codzienność staje się walką o podstawowe potrzeby. W takich momentach potrzebne jest realne wsparcie, szybka reakcja i przekonanie, że nie jesteś w tych trudnych chwilach sam. W PZU jesteśmy blisko wtedy, gdy najbardziej tego potrzebujesz. Często jeszcze zanim zdążysz zgłosić szkodę. Jak to możliwe? Poznaj naszą strategię działania w sytuacjach kryzysowych.

Spis treści: 

  1. Preobsługa PZU – pomoc zanim zgłosisz szkodę  
  2. Mobilne Biura PZU – pomoc zawsze blisko Ciebie  
  3. Nowoczesne technologie i wypłaty odszkodowań 
  4. Komunikacja i wsparcie w kryzysie – szybki kontakt i specjalne numery infolinii 
  5. FAQ

 

Preobsługa PZU - pomoc zanim zgłosisz szkodę

Dzięki naszemu Centrum Monitoringu, które na bieżąco śledzi serwisy informacyjne i oficjalne alerty pogodowe, potrafimy szybko zidentyfikować potencjalne zagrożenia. To działanie pozwala nam działać proaktywnie. Kontaktujemy się z osobami, które mogą być dotknięte katastrofą, zanim jeszcze zgłoszą szkodę. To nie Ty szukasz pomocy – to my wychodzimy do Ciebie pierwsi. 

Ta proaktywna forma pomocy to tzw. preobsługa. Unikalny proces, dzięki któremu nasi konsultanci dzwonią do Ciebie zaraz po zdarzeniu (np. pożarze, powodzi, wybuchu gazu) oferując realne wsparcie. Jeżeli Twoja polisa obejmuje np. lokal zastępczy, otrzymasz taką propozycję już przy pierwszym kontakcie. Możesz zgłosić szkodę wtedy, kiedy będzie Ci wygodnie.  

Doskonałym przykładem działania preobsługi w praktyce była nasza reakcja na dramatyczny pożar, do którego doszło 3 lipca 2025 r. wieczorem w bloku przy ul. Powstańców 62 w Ząbkach pod Warszawą. Zidentyfikowaliśmy klientów PZU mieszkających w zagrożonym budynku i rozpoczęliśmy działania bezobsługowe. Nasi konsultanci skontaktowali się z ubezpieczonymi, aby zweryfikować jakiej formy wsparcia potrzebują zanim jeszcze zgłosili szkodę. Do 5 lipca  przyjęliśmy ok. 30 zgłoszeń szkód w mieszkaniach i kilkanaście szkód w mieniu ruchomym. Wydaliśmy decyzję w ponad 60% przypadkach, pierwsze wypłaty ruszyły już tego samego dnia. Wszyscy klienci, którzy zgłosili potrzebę lokalu zastępczego otrzymali taką możliwość.  

Czy wiesz że PZU było pierwszym ubezpieczycielem w Europie, który na tak szeroką skalę wdrożył ten model kontaktu z klientem? To wyróżnienie potwierdza m.in. zdobyta przez nas nagroda w branżowym konkursie Złota Słuchawka w kategorii „Doskonała komunikacja z klientem”. 


Mobilne Biura PZU – pomoc zawsze blisko Ciebie 

Wielka powódź, która dotknęła południe Polski w 2024 roku była prawdziwym sprawdzianem naszych możliwości. Poszkodowani potrzebują szybkiej i łatwo dostępnej pomocy, a formalności nie mogą być kolejnym obciążeniem. 

Dlatego wysłaliśmy na miejsce powodzi specjalnie wyposażone Mobilne Biura PZU – 1 duży autokar i 3 mini busy. Pojazdy posiadają stanowiska do obsługi klienta oraz łącza satelitarne. Do pomocy zaangażowaliśmy 100 pracowników  gotowych do natychmiastowego działania. Przeprowadzaliśmy oględziny, pomagaliśmy zabezpieczyć uszkodzone mienie i wspieraliśmy w szybkim rozliczeniu szkody. 

Te mobilne jednostki, to nie tylko biura – to centra wsparcia, które pozwalają na szybką i skuteczną pomoc, nawet w miejscach gdzie infrastruktura została uszkodzona. 
 

Nowoczesne technologie i wypłaty odszkodowań  

W Biurze Obsługi Szkód i Świadczeń stale szukamy nowych sposobów, aby pomagać jeszcze szybciej i skuteczniej. Podczas ostatnich działań związanych z powodziami w 2024 roku wprowadziliśmy do pracy m.in. drony. Wykorzystanie tego narzędzia pozwoliło na błyskawiczną ocenę rozmiary szkód z powietrza.  

W połączeniu z uproszczonym trybem obsługi szkód wypłaty zaliczek były realizowane nawet tego samego dnia na podstawie rozmowy z konsultantem i przesłanych zdjęć. Dzięki temu możemy znacznie szybciej uruchomić pomoc finansową i zakończyć likwidację szkody. 

Skala działań pokazuje jak szybko potrafimy reagować. Już w pierwszy weekend po powodzi przyjęliśmy ponad 3000 zgłoszeń. To niemal dziewięć razy więcej niż w przeciętny weekend. 


Komunikacja i wsparcie w kryzysie – szybki kontakt i specjalne numery infolinii 

Wiemy, że kontakt z ubezpieczycielem w kryzysie może być stresujący. Dlatego podczas kryzysowych sytuacji  uruchamiamy specjalne numery i szybkie ścieżki kontaktu dedykowane dla poszkodowanych. 

Jeśli zadzwonisz pod numery PZU w czasie katastrofy, zostaniesz od razu połączony z zespołem ekspertów, którzy znają Twoją sytuację i szybko przeprowadzą Cię przez proces zgłaszania szkody. 

Skontaktuj się z nami pod numerem telefonu – 799 699 599 lub 801 102 102 (opłata zgodna z taryfą twojego operatora).

Jednocześnie zachęcamy do korzystania z elektronicznych kanałów kontaktu, które pozwalają na szybkie załatwienie sprawy – wtedy kiedy Ci wygodnie.  

Wypełnij prosty formularz online – https://zgloszenie.pzu.pl/#/  

Skorzystaj za aplikacji MojePZU – zgłoszenie zajmuje tylko kilka minut, a cały proces likwidacji szkody możesz śledzić na bieżąco 

Dołącz do tysięcy klientów, którzy codziennie wybierają elektroniczne zgłoszenie szkody lub świadczenia. 

Dzięki podejmowanym działaniom podczas powodzi w 2024 roku obsłużyliśmy 50 578 zgłoszeń z przyczyn katastroficznych, wydaliśmy 50 459 decyzji w szkodach, wykonaliśmy 25 415 oględzin oraz wypłaciliśmy 479 mln odszkodowań

W PZU wiemy, że prawdziwe wsparcie to coś więcej niż wypłata odszkodowania. To obecność, troska i konkretna pomoc w kryzysowych sytuacjach. Działamy szybko, myślimy z wyprzedzeniem i zawsze jesteśmy tam gdzie nas potrzebujesz. 
 

FAQ 

Jak zgłosić szkodę w wyniku pożaru?  

  • Jeśli to możliwe, zrób zdjęcia uszkodzeń, opisz je i orientacyjnie oszacuj straty. 
  • Przygotuj numery polisy, konta bankowego. 
  • Zgłoś szkodę w Mobilnym Biurze PZU, aplikacji mojePZU, na www.pzu.pl albo infolinii PZU 801 102 102 lub 799 699 599. 
  • Niezbędną dokumentację załącz przy zgłaszaniu szkody lub prześlij na kontakt@pzu.pl, w tytule wiadomości wpisując nr szkody. 
  • Wypłacimy odszkodowanie, a jeśli najpierw będzie potrzebne uzupełnienie dokumentacji, skontaktujemy się i uprzedzimy o tym .
     

Co zrobić, gdy zostaniesz poszkodowany w wyniku ulew i podtopień? 

  • W miarę możliwości zabezpiecz swoje mienie przed dalszym zniszczeniem. 
  • Zrób zdjęcia uszkodzeń i spisz je (uprzątnięte rzeczy złóż w jednym miejscu, a jeśli musisz je wyrzucić, wcześniej je sfotografuj). 
  • Zgłoś szkodę w aplikacji mojePZU, na stronie www.pzu.pl, na infolinii 801 102 102 lub 799 699 599 (wybierz cyfrę 2, by przejść od razu na ścieżkę przeznaczoną specjalnie do obsługi takich szkód), albo u Mobilnego Eksperta PZU lub w Mobilnym Biurze PZU Pomoc na miejscu. 
  • Jeśli masz już zdjęcia uszkodzeń, możesz sprzątnąć uszkodzone mienie. 
  • W każdym przypadku skontaktujemy się z Tobą i przekażemy informacje o dalszych działaniach. 

Źródła

https://media.pzu.pl/pl/informacje-prasowe/szczegoly/pzu-z-pomoca-dla-poszkodowanych-w-pozarze-w-zabkach-aktualizacja 

https://www.pzu.pl/grupa-pzu/o-nas/aktualnosci/szczegoly/pzu-gotowy-do-pomocy-powodzianom