04 maja 2015

Przegląd samochodu – ważna sprawa!

Mała usterka nie wykryta w porę może drogo kosztować. Naprawa to jedno, ale liczy się też nasze bezpieczeństwo. Temu właśnie służą przeglądy samochodowe. Traktuj je jako inwestycję! Zapraszamy na przegląd samochodowych przeglądów.

Badania techniczne

Badania techniczne są obowiązkowe, co reguluje Kodeks Drogowy. Ich koszt i zakres także są z góry ustalone. Mają wyeliminować z użytku te pojazdy, których używanie zagraża bezpieczeństwu. Jeśli auto nie przejdzie testu, w stacji kontroli zatrzymają Twój dowód rejestracyjny i odeślą go do odpowiedniego wydziału komunikacji.

Po usunięciu wszystkich usterek ponownie zrób badania i dopiero jeśli auto je przejdzie, odzyskasz dowód. Zdarza się, że usterki są mniej poważne i nie zagrażają bezpieczeństwu, wówczas dowód dostaniesz, ale bez wpisu. Stempel uzyskasz dopiero, gdy je naprawisz. Za ich ponowne sprawdzenie musisz zapłacić ponownie. Lepiej więc upewnić się przed przyjazdem na stację diagnostyczną, że np. wymieniliśmy wszystkie zużyte żarówki, czy sprawdziliśmy stan opon.

Jeśli masz nowe auto, pierwsze obowiązkowe badanie techniczne robisz dopiero po trzech latach od daty pierwszej rejestracji. Kolejne po 2 latach jego używania, a potem co roku. Jeżeli masz auto na gaz czyli z instalacją LPG, badania techniczne musisz robić co roku, nawet w nowym samochodzie.

Podczas badań technicznych sprawdza się:

  • Oświetlenie – sprawność i prawidłowe ustawienie;
  • Stan ogumienia. Jeśli głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 mm, licz się z wymianą opon i powtórzeniem badania;
  • Stan szyb i karoserii – pęknięta szyba to zagrożenie na drodze. Auto nie przejdzie z nią badania! Również zbyt duża korozja nadwozia zdyskwalifikuje samochód;
  • Układ hamulcowy – sprawdzany na tzw. stanowisku rolkowym. Tu decydujące są odpowiednie wskaźniki skuteczności hamowania, czyli… wynik matematycznego działania. Ważna jest też różnica sił hamowania na kołach jednej osi, nie może być większa niż 30 proc.

Ponadto sprawdzane są wycieki z układu hamulcowego oraz:

  • stan amortyzatorów i luzy w układzie kierowniczym;
  • stan pozostałych płynów eksploatacyjnych;
  • emisja spalin – co daje pogląd na stan zużycia silnika i katalizatora.

 

Przeglądy według zaleceń producenta

Badanie techniczne jest krótkie, dotyczy przede wszystkim bezpieczeństwa i wielu rzeczy po prostu w nim nie widać. Samochód wymaga dokładniejszego przeglądu, podczas którego sprawdza się wszystkie elementy poszczególnych układów auta, specyficzne dla danego modelu, według określonych procedur. Na przykład elementy elastyczne, czy nigdzie nie są sparciałe; czy jest odpowiednia grubość okładzin, nie ma luzów, wycieków. Podczas przeglądów wymieniany jest olej silnikowy i filtry, uzupełniane płyny eksploatacyjne i sprawdzane mocowanie kluczowych elementów.

Jeśli auto jest na gwarancji, producent określa częstotliwość przeglądów. Po gwarancji również daje sugestie co do tego, kiedy najlepiej sprawdzić stan techniczny. To zależy też od tego, jak eksploatujesz samochód. Warto korzystać z różnych sezonowych promocji, które oferują dealerzy. Najczęściej prowadzą akcje zima i lato, co pozwala dobrze przygotować się do jazdy w różnych warunkach. O przegląd możesz poprosić w każdym warsztacie samochodowym. Wybieraj jednak te sprawdzone!

Dajemy radę: Nawet przeglądów gwarancyjnych nie musisz robić w autoryzowanych serwisach, co umożliwia unijna dyrektywa GVO. Poza ASO będzie nieco taniej. Pamiętaj jednak, że w razie awarii części wymienionej poza ASO, możesz mieć trudności z naprawą gwarancyjną. Przegląd w ASO zawsze jest dobrze udokumentowany, w przeciwieństwie do napraw poza nim.

 

Wszystko ma więc swoje dobre i złe strony, bilansu dokonajmy sami. Inwestycja w przegląd w ASO to bez wątpienia mocny argument przy sprzedaży auta. Jeśli jednak zamierzamy nim długo jeździć i mamy dobry warsztat?

Źródła

Gdzie znajdziesz najbliższą stację kontroli pojazdów? http://www.piskp.pl/

O czym mówi dyrektywa GVO? http://mojafirma.infor.pl/