Nowe przepisy drogowe od 2024 roku dla kierowców – poznaj najważniejsze zmiany
Spis treści:
- Konfiskata samochodu nietrzeźwego kierowcy
- Automatyczne wyrejestrowanie nieubezpieczonych i nieużywanych pojazdów
- Wyższe kary za brak OC od 2024 roku
- Obowiązek zarejestrowania pojazdu
- Zmiana wysokości opłat za nieprzerejestrowanie pojazdu
- Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
- Kierowcy taksówek muszą mieć polskie prawo jazdy
- Nowe przepisy drogowe i pierwsze strefy czystego transportu
- Wprowadzenie pomarańczowych tablic rejestracyjnych
- Ważne zmiany z 2023 roku, które wciąż obowiązują
Konfiskata samochodu nietrzeźwego kierowcy
Z policyjnych statystyk wynika, że w 2023 roku funkcjonariusze zatrzymali ponad 95 tys. kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Z ich winy doszło do 1331 wypadków, w których zginęło 212 osób, a 1506 odniosło obrażenia. To jeden z czynników, który skłonił w 2024 roku do wprowadzania (według wielu kontrowersyjnego) przepisu – konfiskaty samochodu nietrzeźwego kierowcy.
Nowe przepisy drogowe umożliwiają odebranie pojazdu, jeśli kierowca w momencie zatrzymania miał we krwi ponad 1,5 promila alkoholu. Taki sam los spotka osobę, która spowoduje wypadek i ma ponad promil albo dopuści się recydywy. Policja konfiskuje pojazd na 7 dni. Następnie prokurator podejmuje decyzję o jego zabezpieczeniu, a sąd orzeka przepadek na rzecz Skarbu Państwa.
Te przepisy nie są nowością w Europie. Stracić pojazd za jazdę pod wpływem alkoholu można m.in. w Belgii, Danii, Francji, Luksemburgu, na Słowacji czy we Włoszech.
Automatyczne wyrejestrowanie nieubezpieczonych i nieużywanych pojazdów
Od 10 czerwca 2024 roku od lat nieużywane i nieubezpieczone pojazdy są automatycznie usuwane z ewidencji. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji dzięki temu z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) zostanie wykreślonych ponad 7 mln aut (i nie tylko), które sztucznie zawyżają statystyki. To pojazdy bez ważnych badań technicznych i ubezpieczenia – nie tylko auta, ale również ciągniki, motocykle czy przyczepy. Automatyczne wyrejestrowanie oznacza, że nie będzie można już z nich korzystać, a co najwyżej staną się eksponatami kolekcjonerskimi czy muzealnymi. Aby doszło do ich wyrejestrowania, muszą zostać spełnione jednocześnie 3 warunki:
- zostały zarejestrowane przed 14 marca 2005 roku;
- nie mają ważnego badania technicznego;
- od przynajmniej 10 lat (licząc do 1 czerwca 2024 roku), nie mają ważnego ubezpieczenia OC.
Wyższe kary za brak OC od 2024 roku
Ta zmiana nie wynika z modyfikacji przepisów, ale podwyższenia wynagrodzenia minimalnego, od którego wyliczana jest wysokość kar. W przypadku aut osobowych:
- przerwa do 3 dni – 1720 zł;
- przerwa od 4 do 14 dni – 4300 zł;
- przerwa powyżej 14 dni – 8600 zł.
Dla samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów:
- przerwa do 3 dni – 2580 zł;
- przerwa od 4 do 14 dni – 6450 zł;
- przerwa powyżej 14 dni – 12 900 zł.
W przypadku innych pojazdów:
- przerwa do 3 dni – 290 zł;
- przerwa od 4 do 14 dni – 720 zł;
- przerwa powyżej 14 dni – 1430 zł.
Pamiętaj, że ubezpieczenie OC samochodu jest obowiązkowe dla wszystkich właścicieli pojazdów. W przeciwnym razie poniesiesz odpowiedzialność za szkody spowodowane autem i zapłacisz karę za brak OC. Jeśli go nie masz, wylicz składkę online np. na naszej stronie PZU i skorzystaj z ochrony.
Obowiązek zarejestrowania pojazdu
Od 1 stycznia 2024 roku dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu został zastąpiony koniecznością zarejestrowania auta w terminie 30 dni. Dotyczy on:
- pojazdów nabytych w Polsce;
- pojazdów sprowadzanych z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdów sprowadzonych z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej.
Zmiana wysokości opłat za nieprzerejestrowanie pojazdu
Od stycznia 2024 roku wprowadzono zmiany dotyczące kar z tego tytułu. Wcześniej wynosiły one od 200 do 1000 zł, przy czym decyzję o ich wysokości wydawał starosta. Obecnie obowiązują wyższe opłaty. Jeśli nie przerejestrujesz pojazdu w terminie, zapłacisz:
- Karę w wysokości 500 zł – jeśli to pojazd kupiony w Polsce lub sprowadzony z zagranicy (termin to 30 dni).
- Karę w wysokości 1000 zł – gdy obowiązku nie dopełnił przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na pośrednictwie w sprzedaży pojazdów (termin to 90 dni).
Uwaga: jeśli do przerejestrowania pojazdu nie dojdzie w ciągu 180 dni, obowiązują dwukrotnie wyższe kary, tzn. 1000 zł, lub 2000 zł w przypadku przedsiębiorcy.
Karę zapłaci również osoba sprzedająca pojazd, która nie poinformuje o tym wydziału komunikacji. Ma na to 30 dni. Jeśli nie dopełni obowiązku na czas, będzie to kosztować 250 zł. Wcześniej i w tym przypadku obowiązywały kary od 200 do 1000 zł. Obecnie ich wysokość jest stała i nie podlega negocjacjom. W przypadku auta stanowiącego współwłasność wystarczy, że zgłoszenia dokona jeden ze współwłaścicieli.
Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Od początku 2024 roku egzaminator nie musi informować zdającego o negatywnym wyniku w trakcie egzaminu. To oznacza, że część z nich dowie się o rezultacie dopiero po powrocie do ośrodka egzaminacyjnego. Nie musi również mówić o popełnionym błędzie. Co więcej, nie ma obowiązku przerwania egzaminu nawet, jeśli już podjął decyzję o negatywnym wyniku. Natomiast zrobi to, jeśli dalsza jazda może zagrażać bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego.
Wprowadzono również pewne ułatwienia. Osoba przystępująca do egzaminu ma obecnie możliwość wylegitymowania się aplikacją mObywatel. Pojawiły się również korzystne zmiany na dyslektyków. Takie osoby mają obecnie więcej czasu na czytanie pytań z części podstawowej (40 sekund zamiast 20). Przysługuje im 15 sekund na udzielenie odpowiedzi, a na pytania i odpowiedzi z części specjalistycznej testu – 75 sekund (zamiast 50).
Kierowcy taksówek muszą mieć polskie prawo jazdy
Nowe przepisy drogowe zakładają, że od 17 czerwca 2024 roku wszyscy kierowcy prowadzący taksówki, muszą mieć polskie prawo jazdy. Celem zmiany jest zwiększenie bezpieczeństwa osób przewożonych. To także ułatwienie dla policjantów, którzy szybciej mogą sprawdzić, czy kierowca posiada uprawnienia. Wcześniej mieli problem z ustaleniem, czy dokument pokazany przez zagranicznego kierowcę jest legalny.
Tym samym przedsiębiorcy, którzy pośredniczą w przewozach drogowych, mają m.in. obowiązek weryfikacji pracujących dla nich kierowców. Kary przewidziane za łamanie tych przepisów wynoszą nawet do miliona złotych.
Nowe przepisy drogowe i pierwsze strefy czystego transportu
Kolejne zmiany dla kierowców dotyczą pojawienia się stref czystego transportu. Zgodnie z planem miało do tego dojść od 1 lipca 2024 roku i tak się stało. Pierwsza strefa zaczęła działać w Warszawie. Obejmuje większość Śródmieścia i część sąsiednich dzielnic. Wraz ze zmianami ograniczono możliwość wjazdu pojazdów:
- z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszym niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2;
- pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.
Ma to zmniejszyć problem zanieczyszczenia powietrza, co przekłada się na zdrowie obywateli. Przez pierwsze 3,5 roku przepisy te nie będą dotyczyć mieszkańców Warszawy, którzy są zameldowani w stolicy i płacą tam podatki.
Wprowadzenie pomarańczowych tablic rejestracyjnych
Ten nowy przepis drogowy był oczekiwany przez środowisko sportowe. Od 1 czerwca 2024 roku tablice rejestracyjne mogą być pomarańczowe, ale dotyczy to wyłącznie pojazdów związanych z zawodami sportowymi. Ma to na celu łatwiejszą identyfikację takich samochodów, a tym samym zwiększenie świadomości ruchu pojazdów o niestandardowej specyfikacji. Mają one przechodzić wyłącznie weryfikację pod kątem zgodności z warunkami technicznymi. Jeśli werdykt diagnosty będzie pozytywny, otrzymają pozwolenie na 12 miesięcy obejmujące korzystanie z konkretnych tras. Nie są to jednak pojazdy, które będą uczestniczyć w normalnym ruchu. Mogą poruszać się w określonych strefach wyłącznie w czasie zawodów sportowych.
Ważne zmiany z 2023 roku, które wciąż obowiązują
17 września 2022 roku wprowadzono nowy taryfikator punktów karnych, który spowodował, że obecnie dużo łatwiej można stracić prawo jazdy. Za wiele wykroczeń otrzymasz nawet 15 punktów.
Od 17 września 2023 roku wprowadzono nowelizację, dzięki której wróciły pewne rozwiązania obecne wcześniej w przepisach. Mianowicie, punkty karne są kasowane po roku, a nie po dwóch latach od momentu zapłacenia mandatu. Jeśli jednak masz takie, które trafiły na twoje konto w czasie obowiązywania poprzednich przepisów z 2022 r., nie znikną przez co najmniej 24 miesiące.
Ponownie dopuszczalny i praktykowany stał się kurs redukujący punkty karne. Możesz w nim uczestniczyć raz na 6 miesięcy i umożliwia on odjęcie 6 punktów karnych. Nie jest to jednak rozwiązanie dostępne dla młodych kierowców, którym wydano prawo jazdy po raz pierwszy i mają je nie dłużej niż rok.
Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Źródła
https://mogilno.policja.gov.pl/k37/informacj/wiadomosci/146096,Uwaga-kierowcy-Konfiskata-samochodu-za-jazde-po-alkoholu.html
https://www.portalsamorzadowy.pl/zmiany-w-prawie/ruszylo-wielkie-czyszczenie-7-milionow-aut-bez-wiedzy-wlascicieli-zniknie-z-rejestru,549704.html
https://samorzad.gov.pl/web/powiat-swiebodzinski/zmiana-przepisow-w-zakresie-rejestracji-pojazdow
https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/