Łańcuchy na koła – jak i kiedy je zakładać?
Łańcuchy z atestem
Przy zakupie łańcuchów zwróćmy uwagę, czy spełniają tzw. normy TÜV. Jeśli wybieramy się do Austrii, łańcuchy muszą spełniać tamtejszą normę ÖNORM V5117, a jeśli do Włoch — powinny mieć włoski certyfikat CUNA.
Istotna jest także cena. Droższe łańcuchy mają zwykle wyższą skuteczność, są gęstsze i bardziej wytrzymałe. Łatwiej je założyć i zapiąć. Tańsze mają napinacze ręczne, które trzeba kilkakrotnie zaciągać.
Dajemy radę: Sprawdź w instrukcji samochodu, jakie łańcuchy dopuszcza producent. Zbyt grube mogą uszkodzić nadkole, elementy ABS, ESP czy zawieszenia, zwłaszcza jeśli auto jest nisko zawieszone. Dobierz rozmiar łańcuchów do rozmiaru kół.
Jak zamontować łańcuchy?
Łańcuchy montuj na koła napędowe, zawsze zgodnie z instrukcją obsługi producenta. W autach z napędem 4×4 warto je mieć na wszystkich kołach.
Stań na płaskiej, poziomej powierzchni. Rozplącz łańcuchy i rozłóż płasko na ziemi obok koła. Ułóż je tak, by linka mocującą skierowana była w stronę koła. W większości modeli trzeba przełożyć linkę za kołem i spiąć jej dwa końce z przodu, na górze opony. Następnie wyrównaj poprzeczne elementy na oponie tak, by rozkładały się równomiernie na bieżniku, dociągnij mocowania od strony felgi. Powoli rusz autem i po kilkunastu metrach sprawdź, czy nie trzeba zaciągnąć łańcuchów mocniej. Niektórzy producenci zalecają wykonać tę czynność dwukrotnie. Łańcuchy z automatycznymi napinaczami nie wymagają dociągania.
Jak jeździć z łańcuchami?
Nie wyjeżdżaj na czarną drogę z łańcuchami na kołach. Używaj ich tylko na śniegu lub lodzie. Nie przekraczaj prędkości 50 km/h, unikaj gwałtownych przyspieszeń i ostrego hamowania. Gdy na jezdni pojawiają się asfaltowe koleiny, staraj się jechać po śniegu. Unikaj wjeżdżania na krawężniki.
Dajemy radę: Jeśli zima Cię zaskoczyła, możesz zamiast łańcuchów użyć zwykłej linki. Przewiąż ją na oponie. Pod naciskiem auta wbije się w podłoże i zwiększy przyczepność koła, podobnie jak łańcuchy.
Inne rozwiązania: nakładki, pająki
Na rynku dostępne są tzw. łańcuchy tekstylne, czyli opaski, „skarpety” na koła. Nie zastąpią jednak łańcuchów tam, gdzie trzeba ich używać. Ich montaż jest łatwiejszy i nie wpływa na felgi i opony oraz na ABS czy ESP. Niestety nie zawsze są skuteczne, bo nie wgryzają się w śnieg i lód tak jak łańcuchy. Auto „w skarpetkach” prowadzi się też łatwiej niż z łańcuchami. Innym rozwiązaniem są nakładki na koła, tzw. pająki. Montuje się je szybko, ale wcześniej na feldze należy zainstalować specjalny adapter, co może wymagać wizyty w warsztacie.
Źródła
Jak założyć łańcuchy śniegowe?
Łańcuchy bez tajemnic http://autokult.pl/