Jak jeździć hybrydą efektywnie i oszczędnie?
Spis treści:
- Specyfika jazdy nowoczesnym samochodem hybrydowym
- Zasady eco-drivingu w pojazdach hybrydowych
- Jak jeździć hybrydą w mieście i na trasie?
- Hybryda – co z zużyciem baterii?
- Jak jeździć hybrydą, by spalanie było niskie?
Specyfika jazdy nowoczesnym samochodem hybrydowym
W 1997 roku dokonano sprzedaży pierwszej seryjnie produkowanej hybrydy na świecie – Toyoty Prius. Dziś łączna sprzedaż tego modelu przekroczyła 5 mln egzemplarzy. Liczba samochodów z napędem elektrycznym wzrosła w 2022 roku na świecie do 26,8 mln, a prognozy zakładają wzrost sprzedaży. Do 2030 roku samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym (BEV i PHEV) mogą stanowić ponad połowę wszystkich nowych aut na świecie. Nawet jeśli nie planujesz zakupu takiego pojazdu, możesz się z nim zetknąć. Coraz więcej trafia ich bowiem do wypożyczalni lub jako samochody zastępcze, np. w ramach ubezpieczenia PZU Auto AC.
Kierowanie nowoczesnym autem hybrydowym, niczym się nie różni od jazdy każdym innym pojazdem z automatyczną skrzynią biegów. Samochód hybrydowy wykorzystuje dwa uzupełniające się źródła napędu – spalinowy i elektryczny. Ich pracą steruje komputer praktycznie bez ingerencji kierowcy. Akumulator silnika elektrycznego umieszczony pod tylnymi siedzeniami ładuje się podczas hamowania i zwalniania. Dzięki temu hybryda zużywa niewiele paliwa – według deklaracji producenta tylko 3,1 l/100 km. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10.9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h.
Oszczędności są większe, jeśli przestrzegasz zasad eco-drivingu. Pomocny w tym jest wskaźnik wykorzystania energii. Pokazuje on, czy jeździsz oszczędnie i pozwala szybko nabrać odpowiednich nawyków. Jak poruszać się hybrydą lub hybrydą typu plug-in, aby uzyskać komfort jazdy, a jednocześnie ograniczyć spalanie?
Zasady eco-drivingu w pojazdach hybrydowych
Jeśli nie wypracowałeś nawyków dotyczących oszczędnej jazdy, samochód może cię wspomóc w tym dzięki trybowi ECO. Uruchamia się go przez naciśnięcie specjalnego przycisku koło skrzyni biegów. Tryb ogranicza reakcję samochodu na wciśnięty pedał gazu. Bez względu na to, jak mocno go naciśniesz, hybryda będzie przyspieszała spokojnie. Jeżeli chcesz jechać bardziej dynamicznie, włączasz opcję POWER. Wtedy dwa współpracujące napędy pracują z podwójną mocą. Możesz także korzystać tylko z silnika elektrycznego dzięki trybowi EV.
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów, która zdecydowanie przeważa w autach hybrydowych, wymaga nieco wprawy, ale nie jest trudnym zadaniem. Przede wszystkim nie ma w niej sprzęgła, zapominasz więc o lewej nodze. Prawą wciskasz pedały gazu i hamulca w zależności od potrzeby i wykonywanego manewru.
Tryb jazdy na przekładni zmiany biegów wybierasz z nogą na wciśniętym hamulcu. Zdejmujesz nogę z hamulca, gdy chcesz ruszyć do przodu (tryb D – drive) lub do tyłu (tryb R). Lekko wciskasz pedał gazu, gdy chcesz przyspieszyć.
Skrzynia biegów ma 4 opcje:
- R – jazda do tyłu,
- N – bieg neutralny, tzw. luz,
- B – hamowanie silnikiem w trakcie jazdy,
- D – jazda do przodu.
Obok drążka jest jeszcze przycisk P. Wciska się go podczas parkowania lub dłuższego postoju, kiedy wiesz, że przez co najmniej kilka minut samochód będzie pozostawał w jednym miejscu.
Jak jeździć hybrydą w mieście i na trasie?
Hybrydy najlepiej sprawdzają się w mieście. Częste hamowanie przynosi spore oszczędności, bo wtedy częściej korzysta się z baterii i ma ona okazję się ładować. W równej jeździe po autostradzie nie odnotujesz dużej różnicy między hybrydą a samochodem benzynowym. Mniejsze spalanie da się zauważyć na drogach krajowych, bo na nich hamuje się częściej.
Auta hybrydowe są wciąż dość drogie. Jednak na rynku można znaleźć modele, których cena jest zbliżona do ceny samochodów z silnikiem diesla. Jeśli kupujesz samochód na dłużej i będziesz korzystać z niego głównie w mieście, to jest to opcja warta rozważenia.
Hybryda – co z zużyciem baterii?
Szybkie zużywanie się i duże koszty wymiany baterii w hybrydach to mit. Praktyka pokazała, że bezproblemowo wytrzymują nawet 20 lat, choć wszystko zależy od przebiegu auta. Z czasem bateria zaczyna tracić pojemność. W takich warunkach samochód nadal jeździ, ale spalanie jest wysokie.
Akumulatory metalowo-wodorkowe są bardzo trwałe. Po 10 latach nadal zachowują ponad 90% fabrycznej sprawności. Ponadto niektórzy producenci zapewniają na nie gwarancję.
Jak jeździć hybrydą, by spalanie było niskie?
Kluczem do sukcesu w oszczędnej jeździe jest wykorzystywanie jak najczęściej silnika elektrycznego hybrydy, który w zależności od jej rodzaju może mieć mniejszą lub większą moc. Przekłada się to również na pojemność zespołu akumulatorów.
Obecnie największą efektywnością działania charakteryzują się tzw. pełne hybrydy, jak i hybrydy plug-in powszechnie stosowane w różnych koncernach samochodowych.
Hybrydy typu plug-in można ładować bezpośrednio z gniazdka lub ładowarki. Mają napęd w postaci silnika elektrycznego o mocy od 10 kWh do 30 kWh oraz akumulatory, które umożliwiają pokonanie trasy o długości od 30 do 100 km bezemisyjnie, czyli bez wydzielania CO2 do atmosfery.
Pełna hybryda to pojazd, który sam się ładuje. Wyposażony jest w niewielkie baterie, ale pozwalają one na przejechanie na silniku elektrycznym co najwyżej kilku kilometrów i nie można ich ładować z zewnętrznych źródeł.
Najwięcej paliwa zaoszczędzisz w hybrydzie plug-in, której akumulatory należy regularnie ładować i wykorzystywać energię elektryczną podczas jazdy. Możliwe jest wówczas uzyskanie spalania około 2 l na 100 km. Samochody hybrydowe plug-in mają tryb jazdy EV, który wymusza niejako jazdę na silniku elektrycznym.
W przypadku pełnej hybrydy, chcąc możliwie jak najbardziej zredukować spalanie, możesz manualnie wcisnąć tryb EV. Wymusisz wówczas jazdę na silniku elektrycznym. Gdy masz naładowaną baterię, np. przy odzyskaniu energii z hamowania, warto jak najczęściej korzystać z tego trybu.
To ważne, abyś jako kierowca miał świadomość, że przy hamowaniu w każdym aucie dochodzi do zjawiska rekuperacji, tj. odzyskiwania energii wykorzystywanej do ładowania akumulatora trakcyjnego, którą służy do napędzania auta. W samochodach hybrydowych plug-in działa automatyczna rekuperacja. Im jest silniejsza, tym po odpuszczeniu pedału gazu samochód zaczyna intensywniej zwalniać, a jednocześnie jest w stanie odzyskiwać więcej energii. Przekłada się to na maksymalizację ładowania akumulatorów i jazdę dłużej z wykorzystaniem silnika elektrycznego bez zużywania konwencjonalnego paliwa do tego celu.
Na maksymalne obniżenie zużycia paliwa wpływa też wspominany trybu ECO, ale jednocześnie ogranicza on reakcję układu napędowego po wciśnięciu pedału gazu.
Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto i ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach lub u naszych agentów