Myślisz, że potrafisz prowadzić?
Badanie na autodromie 2020 – eksperyment
Na początku sierpnia 2020 roku przeprowadzono badania, którego celem było sprawdzenie, czy rację mają ci kierowcy, którzy używają telefonu podczas jazdy, twierdząc, że wyróżniają się podzielnością uwagi. Eksperyment polegał na porównaniu trzech przejazdów samochodem wykonywanych przez tę samą osobę. W trakcie pierwszej próby kierujący musiał odebrać wiadomość SMS, zareagować na nią, a potem spojrzeć na wyświetlacz fotoceli stojący przy drodze i odczytać z niego prędkość swojego pojazdu. Druga sytuacja była analogiczna, ale czynnikiem rozpraszającym był dźwięk przychodzącego połączenia: trzeba było odebrać telefon i przeprowadzić rozmowę, jednocześnie zapamiętując prędkość. Trzecia sytuacja, kontrolna, polegała na pokonaniu trasy w pełnym skupieniu.
W trakcie każdego z przejazdów mierzono działanie systemów bezpieczeństwa w samochodzie, zwłaszcza ESP, którego włączenie jest sygnałem, że kierowca utracił panowanie nad pojazdem i doszło do zaburzenia toru jazdy. Badaniu poddano osoby z doświadczeniem, które prawo jazdy mają od lat i są częstymi uczestnikami ruchu. Uczestnicy eksperymentu wiedzieli, co jest jego przedmiotem i byli przygotowani na nadejście SMSa i dźwięk dzwonka. Dlatego stosownie obniżali prędkość, sądząc, że jej niższa wartość gwarantuje zachowanie bezpieczeństwa (odpowiednio o 20%, kiedy odpisywali na SMS i 10% w trakcie rozmowy telefonicznej).
Jednak mimo tych środków ostrożność aż 80% z 24 przejazdów odbyło się bez odczytania prędkości. Kierowcy nie byli w stanie zauważyć jej wartości albo nie potrafili zapamiętać. Co więcej, jedna podróż (8,3%) zakończyła się wypadkiem. System ESP włączał się od 6 do 31 razy na każdej trasie, w trakcie której kierowca używał telefonu. Co to oznacza? Nie było ani jednego bezpiecznego przejazdu, mimo że uczestnicy eksperymentu starali się obniżać prędkość i wiedzieli o czynnikach, które będą ich rozpraszać.
Wszystkie fakty mówią: „Prowadzisz? Odłóż telefon!”
Waldemar Chromiński – psycholog transportu – tak formułuje wnioski z eksperymentu: „Wielu kierowcom wydaje się, że prowadząc samochód, wystarczy zmniejszyć prędkość, aby korzystać z telefonu. Nie jest to prawdą, bo ich koncentracja na jeździe może się zmniejszyć nawet o 80%, a ich panowanie nad samochodem jest w związku z tym ograniczone, z czego nie zdają sobie sprawy. […] Eksperyment udowodnił, że nie można używać telefonu, kierując samochodem”.
Warto jeszcze podkreślić, że badanie, o którym mowa, zostało przeprowadzone w bezpiecznych warunkach autodromu. Gdyby zaaranżowane w nim sytuacje miały miejsce w prawdziwych warunkach ruchu drogowego, wnioski mogłyby być jeszcze bardziej druzgocące. Po raz kolejny więc, udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że bezpieczne prowadzenie samochodu i korzystanie ze smartfona wzajemnie się wykluczają. Dlatego apelujemy: prowadzisz? Odłóż telefon!