Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?
13 zasad, które musisz znać, aby ustrzec się przed kradzieżą roweru:
- Nie zostawiaj ani na chwilę nieprzypiętego roweru przed sklepem, kawiarnią, pod domem, przed klatką czy na parkingu.
- Nie zostawiaj roweru na uboczu, z dala od ludzkich oczu. Złodziej będzie miał czas, aby przy nim pomajstrować.
- W miejscach publicznych najlepiej zostawiaj rower zawsze na widoku, wieczorem najlepiej w dobrze oświetlonym punkcie.
- Nie przypinaj roweru do siatki ogrodzenia ani innych słabych punktów. Wystarczy jedna chwila, aby go odciąć i odjechać razem z zabezpieczeniem.
- Nie przypinaj nigdy roweru za siodełko lub kierownicę. Bardzo łatwo jest je szybko zdjąć.
- Nie przypinaj też nigdy roweru za samo tylne lub przednie koło – można je odkręcić z łatwością.
- Przypinaj rower zawsze za ramę, najlepiej w najgrubszym jej miejscu, tak aby mocowanie nie dawało się zsunąć w żadną stronę i tak, aby zablokować jednocześnie też tylne koło.
- Unikaj stojaków, w których rower można wpiąć tylko za jedno koło.
- Dwie blokady lub dwa mocowania to dwukrotna przeszkoda do pokonania dla złodzieja (np. łańcuch lub szekla na ramie i blokada na kole).
- Jeśli jedna z blokad ma zamek szyfrowy, wybierz drugą zamykaną na klucz.
- Przypinaj rower zawsze do obiektów, które mają zamknięty profil i są trwale przymocowane do podłoża lub ściany.
- Nie zostawiaj przy rowerze przypiętych żadnych akcesoriów, które łatwo jest odpiąć (sakw, lamp, toreb, liczników, GPSu, etc).
- Oznacz lub oznakuj rower tak, aby można go było łatwo zidentyfikować i odróżnić od innych egzemplarzy.
Dajemy radę: Piwnica to nie do końca bezpieczny schowek. Nie trzymaj roweru również na balkonie. Nawet nie wiesz, jak pomysłowy może być złodziej.
Żadne zabezpieczenie roweru nie jest skuteczne w stu procentach. Zmniejszysz jednak ryzyko kradzieży kupując dobre i sprawdzone zapięcie. Zapomnij o wszelkiego rodzaju łatwych do przecięcia tanich linkach za 20 złotych. Zakłada się, że dobre zabezpieczenie powinno stanowić 10–15% wartości roweru. Tak naprawdę, dobrej klasy blokadę można kupić już w granicach 70–100 złotych. Kupuj po prostu zapięcia dobrych i sprawdzonych marek. Można wtedy sprawdzić klasę bezpieczeństwa, która gwarantuje Ci dobrą jakość i skuteczność oferowanej blokady.
Oznakowanie roweru
Policja lub Straż Miejska może oznakować bezpłatnie twój rower i wpisać go do specjalnej bazy danych, ułatwiającej identyfikację na wypadek kradzieży. Dodatkowo, możesz szukać swojego roweru w bazach rowerów skradzionych. Każdy rower ma na ramie wybity indywidualny numer seryjny, dzięki któremu jesteś w stanie go zidentyfikować. Warto jest go również zapisać. Bez numeru seryjnego możemy mieć problem ze znalezieniem roweru.
Dajemy radę: Jeśli jesteś amatorem dwóch kółek, zadbaj o swoje bezpieczeństwo podczas jazdy i wykup ubezpieczenie Bezpieczny Rowerzysta. Obejmuje ono następstwa nieszczęśliwych wypadków, odpowiedzialność cywilną rowerzysty. Może też zostać rozszerzone o ubezpieczenie bagażu i casco roweru.
Bezpieczny Rowerzysta z wykupioną polisą autocasco roweru ma zapewnioną ochronę ubezpieczeniową związaną ze zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą roweru. Oznacza to, że przedmiotem ubezpieczenia jest rower wraz z wyposażeniem, które jest zamontowane do niego w sposób trwały. Zniszczenie roweru może nastąpić na skutek burzy, gradu, ulewy, pożaru lub innych czynników niezależnych od rowerzysty. Bezpieczny Rowerzysta jest objęty ochroną w wypadku akcji ratowniczych, zniszczenia lub rabunku roweru. Pamiętać jednak należy, że ubezpieczenie nie chroni przed kradzieżą roweru z domu (piwnicy, balkonu itp.). Jeśli więc kupujemy drogi rower i trzymamy go bez żadnych zabezpieczeń na balkonie parterowego mieszkania albo ogólnodostępnej wózkowni w bloku, to po pierwsze w razie wypadku nie otrzymamy odszkodowania, a po drugie… gratulujemy wiary w ludzką uczciwość.
Tak więc wyposażeni w odpowiednia wiedzę, zabezpieczenia i ubezpieczenie wskakujmy na siodełka. Szerokich ścieżek rowerowych!