13 listopada 2014

Jak bezpiecznie holować samochód?

Najbezpieczniej jest wezwać lawetę. Jeśli nie masz takiej możliwości, bo np. nie wykupiłeś assistance, a wezwanie pomocy jest zbyt drogie, możesz holować samochód samodzielnie. Upewnij się jednak, czy będzie to bezpieczne.

Sprawdź, czy auto ma sprawne hamulce, układ kierowniczy oraz światła. Czy masz odpowiedni zaczep oraz trójkąt ostrzegawczy.

Gdy auto ma sprawny tylko jeden układ hamulcowy, możesz holować je wyłącznie na holu sztywnym. Gdy sprawne są obydwa hamulce, użyj linki holowniczej. 

Jak holować?

Lina o długości 4–6 m lub hol sztywny o długości 3 m muszą być oznaczone żółtą lub czerwoną chorągiewką.

Pojazdy połącz tak, by się nie rozłączyły w trakcie jazdy. Linę zaczepiasz o uchwyty holownicze, które wszystkie auta produkowane od 2000 r. mają zazwyczaj pod zderzakiem. Nie przyczepiaj liny do zderzaka, wahaczy i innych elementów! Nie możesz jej również zaczepić o hak holowniczy z tzw. główką. Ten służy wyłącznie do ciągnięcia przyczep. Sztywny hol również mocujesz do uchwytów holowniczych.

Umieść trójkąt ostrzegawczy w holowanym samochodzie z tyłu, po lewej stronie. Włącz światła pozycyjne przy złej widoczności. Samochód holujący musi mieć włączone światła mijania. Ustal z holującym dokładną trasę przejazdu. Omijajcie ruchliwe skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Najlepiej jechać bocznymi, mało uczęszczanymi drogami. Określcie, jak szybko możecie się porozumieć. Musicie się idealnie zgrać!

Włącz zapłon w holowanym aucie. Zapobiegnie to zablokowaniu kierownicy podczas jazdy. Będzie też działało wspomaganie hamulców. Jeśli Ty holujesz, ruszaj powoli, tak aby stopniowo napięła się lina holownicza. Dopiero wtedy dodawaj gazu. Nie szarp, nie przyspieszaj i nie hamuj gwałtownie! W trakcie jazdy lina powinna być cały czas napięta. Pojazd holowany może regulować napięcie hamowaniem. W obszarze zabudowanym nie możesz przekraczać 30 km/ h. Poza nim nie jedź szybciej niż 60 km/h.

Nigdy nie holuj na autostradzie. Nie holuj samochodu cięższego od Twojego, mimo że przepisy zabraniają holowania samochodu o wyższej masie rzeczywistej tylko w przypadku holowania na sztywnym połączeniu lub bez konieczności kierowania nim, na tzw. motylu. Gdy masz wątpliwości co do swoich umiejętności oraz stanu auta, wezwij lawetę.

Jak ustawić trójkąt ostrzegawczy?

Dajemy radę: Samodzielne holowanie zawsze wiąże się z ryzykiem. Unikniesz go, gdy zdasz się na fachowców. Najprościej wykupić pakiet assistance, dostosować jego wariant do swoich potrzeb. W PZU masz do wyboru ubezpieczenie PZU Auto Pomoc oraz Karty Pomoc w Drodze Polska i Europa. U większości dużych ubezpieczycieli już podstawowy pakiet zapewnia holowanie z każdego miejsca w kraju. Jeśli wyjeżdżasz za granicę, pomyśl o rozszerzeniu go, bo holowanie w innych krajach może okazać się kosztowne. 

Kolizja podczas holowania

Chociaż kodeks drogowy nie traktuje holowanego i holującego jako zespołu pojazdów, to według prawa ubezpieczeniowego tak właśnie jest. W razie kolizji kierowcy odpowiadają tak, jak kierowcy pojazdów z przyczepą. Chęć pomocy i holowanie kogoś mogą mieć więc nieprzyjemne konsekwencje, bo odpowiedzialność za stłuczkę podczas holowania ponosi holujący. Z jego ubezpieczenia pokrywane są szkody spowodowane przez niego, jak i przez holowany pojazd, o ile są połączone lub gdy się rozłączyły, ale samochód holowany się jeszcze toczył.

Źródła

Holowanie – najczęstsze błędy kierowców http://www.motofakty.pl/ 

Obserwuj DajemyRadę.pl w serwisie Pinterest  http://www.pinterest.com/