Wlanie benzyny do diesla – co zrobić w takiej sytuacji? Jak uniknąć kosztownych napraw silnika?
Spis treści:
- Objawy zatankowania nieodpowiedniego paliwa
Wlanie paliwa diesla do silnika benzynowego – objawy
Wlanie benzyny do diesla – objawy - Co zrobić, jeśli zatankujesz złe paliwo? Ile będzie kosztować ta pomyłka?
- Jak uniknąć zatankowania nieodpowiedniego paliwa?
Objawy zatankowania nieodpowiedniego paliwa
Bardzo prawdopodobne, że kiedy uruchomisz silnik, może on od razu pracować inaczej niż dotychczas. Częstymi objawami są nienaturalne dźwięki czy utrata mocy. Zdarza się jednak, że jeśli nieodpowiednie paliwo stanowi niewielki odsetek zawartości zbiornika, nie dostrzeżesz żadnych nieprawidłowości.
Wlanie paliwa diesla do silnika benzynowego – objawy
Konsekwencje tego błędu mogą być mniej kosztowne niż wlanie benzyny do diesla, ale i w tym przypadku możesz mieć kłopoty z autem. Częstym objawem jest nierówna praca silnika i spadek mocy. Może pojawić się zwiększone dymienie z rury wydechowej – przeważnie czarne.
Ten błąd zazwyczaj skutkuje uszkodzeniem katalizatora – nie dojdzie do niego natychmiast, ale z czasem. Kolejnymi konsekwencjami są ryzyko uszkodzenia świec zapłonowych i pompy paliwa. Jeden z podstawowych objawów stanowią jednak trudności z uruchomieniem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach. Im szybciej usuniesz nieodpowiednie paliwo ze zbiornika, tym lepiej.
Wlanie benzyny do diesla – objawy
Jeśli do baku auta z silnikiem diesla trafi niewłaściwe paliwo, ale stanowi nie więcej nie więcej niż 20% pojemności zbiornika, możliwe, że przy odpalaniu pojazdu w ogóle nie zauważysz zmiany. Problemy mogą się jednak pojawić później, np. w postaci uszkodzenia układu oczyszczania spalin. W nowoczesnych pojazdach wystarczy kilka litrów nieodpowiedniego paliwa, aby uszkodzić układ wydechowy. Pomyłka przy tankowaniu może powodować trudności z uruchomieniem silnika, jego nierówną pracę czy nadmierne dymienie z rury wydechowej. Jeśli będziesz kontynuować jazdę, możesz uszkodzić elementy jednostki.
Co zrobić, jeśli zatankujesz złe paliwo? Ile będzie kosztować ta pomyłka?
Duże znaczenie ma czas wykrycia błędu. Jeżeli zrobisz to, zanim odpalisz pojazd, koszty przywrócenia auta do sprawności będą niższe. Konieczne jest opróżnienie zbiornika. Usługa spuszczania paliwa powinna być wykonana przez profesjonalistów. Należy je wypompować za pomocą odpowiedniego sprzętu. Specjalista prawdopodobnie zabiorze twoje auto na lawetę i zajmie się nim w warsztacie. Tam oceni, czy potrzebne będzie przepłukanie systemu paliwowego. W takim przypadku do instalacji paliwowej podłącza się urządzenie, które napełnia układ płukanką – ciecz krąży w nim, a następnie jest odsysana.
Ile kosztuje spuszczenie paliwa? Przeważnie to wydatek od 300 do 1000 zł, a jego wysokość zależy np. od odległości, którą musi pokonać wykonawca.
Proste zestawy do wykonania tego zadania znajdziesz na rynku nawet za kilkadziesiąt złotych, jednak korzystanie z nich niesie duże ryzyko popełnienia kolejnego błędu. Jeśli zrobisz to niedokładnie, z czasem konieczna może być wymiana pompy paliwowej czy wtryskiwaczy.
Pomyłka z tankowaniem może mieć kosztowniejsze konsekwencje, jeśli uruchomisz silnik. Wtedy konieczne będzie nie tylko wypompowanie paliwa, ale także czyszczenie układu paliwowego i wymiana filtra. Jeśli wystąpi poważniejsza usterka, konieczna może być wymiana elementów układu wtryskowego. W takim przypadku licz się z kosztami rzędu kilku tysięcy złotych.
Jak uniknąć zatankowania nieodpowiedniego paliwa?
Zastanawiasz się, jak ustrzec się przed wlaniem benzyny do diesla i na odwrót? Jeżeli zachowasz ostrożność, ryzyko pomyłki będzie mniejsze. Kiedy otworzysz klapkę maskującą wlew, powinna się tam znajdować informacja o paliwie, którym należy tankować twój pojazd. W starszych modelach może jej nie być.
Jeśli masz wątpliwości, możesz także sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pole P3 – P to benzyna, a D – olej napędowy.
Aby nie dopuścić do błędu, pamiętaj:
Nie tankuj w pośpiechu i skup się na czynności – nie rozmawiaj jednocześnie przez telefon, ani nie załatwiaj innych spraw.
Zwróć uwagę na końcówkę dystrybutora – w przypadku diesla jest grubsza. Poza tym na stacjach benzynowych są wykorzystywane dwa rodzaje pistoletów – zielone (do benzyny bezołowiowej) i czarne – do oleju napędowego. Zdecydowanie częściej dochodzi do wlania benzyny do diesla, gdyż pistolet mieści się we wlewie. W drugą stronę trudniej o pomyłkę, ale i tak do niej dochodzi.
Sprawdź oznaczenia na dystrybutorze, upewnij się, czy sięgasz po odpowiednie paliwo.
A co robić, gdy jednak przytrafi ci się wlanie nieodpowiedniego paliwa i dojdzie do awarii pojazdu? W takiej sytuacji warto mieć ubezpieczenie AC samochodu z indywidualnie dopasowanym zakresem ochrony. W ramach rozszerzenia w PZU proponujemy Auto Non Stop. Jeśli masz tę polisę, możemy odholować uszkodzony pojazd, zorganizować jego naprawę i podstawić samochód zastępczy.
Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach i u naszych agentów.