28 kwietnia 2025

Diesel czy benzyna – który silnik jest lepszym wyborem? Wady i zalety obu jednostek napędowych

Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów elektrycznych i hybryd, ale w dalszym ciągu zdecydowanie dominują auta z silnikiem diesla lub benzynowe. Jeżeli rozważasz zakup pojazdu i nie wiesz, na co się zdecydować, sprawdź nasze porównanie. Zobacz, co bardziej się opłaca – diesel czy benzyna?

Spis treści: 

  1. Diesel czy benzyna – jakie silniki wybierają Polacy? 
  2. Diesel czy benzyna – wady i zalety 
    •   Benzyna czy diesel – różnice w jeździe, zużycie paliwa 
    •   Niezawodność jednostki napędowej 
    •   Silnik diesla a benzynowy – kwestie ekologiczne
  3. Diesel czy benzyna – jaki silnik wybrać? 
     

Diesel czy benzyna – jakie silniki wybierają Polacy? 

„Raport Branży Motoryzacyjnej 2024/2025” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego pokazuje preferencje Polaków dotyczące pojazdów mechanicznych. Na koniec 2023 roku wśród samochodów osobowych 44% stanowiły modele z silnikami benzynowymi, a 39% – diesle. A jak wyglądają te dane w zależności od wieku pojazdu? 

  • Auta w wieku do 4 lat: 51% stanowiły silniki benzynowe, 15% – diesle, 13% – klasyczne hybrydy, 13% – tzw. miękkie hybrydy (mild hybrid), a 2% – auta elektryczne.  
  • Od 5 do 10 lat: 51% – modele benzynowe, 40% – silniki diesla. 
  • Od 11 do 20 lat: 39% to auta benzynowe, a 48% – diesle. 
  • Powyżej 20 lat: 47 silniki benzynowe, a 32% – diesle (1).  

Jak widzisz, w przypadku najnowszych pojazdów udział silników diesla jest niewielki. Część producentów całkowicie z nich rezygnuje. W Polsce nie kupisz już nowego auta na olej napędowy, takich marek jak: Hyundai, Honda, Subaru czy Suzuki. Przyczyną malejącej popularności tych pojazdów są trendy proekologiczne i zaostrzane normy emisji spalin, które powodują, że produkcja samochodów z silnikiem wysokoprężnym przestaje się opłacać. Nie zmienia to jednak faktu, że dalej korzysta z nich mnóstwo kierowców w Polsce. Jakie zatem auto wybrać? Diesla czy jednostkę zasilaną benzyną?
 

Diesel czy benzyna – wady i zalety 

Oba rodzaje silników wykorzystują spalanie wewnętrzne. Do jednostki napędowej trafia powietrze, które łączy się w komorach spalania z paliwem. W przypadku silnika benzynowego do zapłonu konieczne jest wygenerowanie iskry przez elektrody świecy zapłonowej. Wtedy wspomniana mieszanka paliwa z powietrzem jest podpalana w chwili sprężania. Dochodzi do podwyższenia ciśnienia w układzie napędowym, co powoduje ruch wału korbowego, który napędza koła pojazdu.  

W przypadku silnika wysokoprężnego nie dochodzi do wytworzenia iskry, gdyż zapłon jest samoczynny. Paliwo trafia do komór poprzez bezpośrednie wtryski. Te komory są wypełnione gorącym powietrzem, które powstało dzięki sprężeniu gazu przez tłok silnika. Wykorzystywana jest ekstremalnie duża kompresja. To powoduje, że silnik może się samoistnie uruchomić i dlatego często nazywany jest jednostką o zapłonie samoczynnym.  
 

Benzyna czy diesel – różnice w jeździe, zużycie paliwa 

Silniki wysokoprężne są oszczędniejsze pod kątem zużycia paliwa. Jeśli porównasz modele o podobnych parametrach, ale różniące się rodzajem jednostki napędowej, to prawdopodobnie diesel według producenta jest bardziej ekonomiczny. 

Jednak w przypadku aut z silnikiem diesla, wyposażonych w system SCR (umożliwia przekształcenie szkodliwych gazów w mniej szkodliwe substancje), pojawia się jeszcze jeden wydatek – płyn AdBlue, który zmniejsza emisję tlenków azotu. Jego zużycie wynosi od 1 do 5l na 1000 km. W zależności od tego, gdzie kupisz ten płyn, koszt za litr waha się od 3 do 8 zł.  
 

Niezawodność jednostki napędowej 

Silniki benzynowe mają prostszą budowę i niższe koszty serwisowania. Narażone na awarie są w nich szczególnie pompy paliwa i świece iskrowe, ale ich wymiana lub naprawa nie są drogie. Natomiast kosztowne są turbosprężarki, filtry cząstek stałych, zawory EGR (mają obniżać zawartość tlenu w powietrzu dostarczanym do komory spalania) czy wtryskiwacze paliwa. Natomiast w dieslach może wystąpić wiele kosztownych usterek. Często awarii ulega dwumasowe koło zamachowe czy turbosprężarka. 


Silnik diesla a benzynowy – kwestie ekologiczne 

Normy emisji spalin w Unii Europejskiej są wciąż zaostrzane. Z badania Międzynarodowej Rady Czystego Transportu i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że emitowane przez diesla toksyczne cząstki stałe negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Z tego względu stosuje się w nich filtry, które jednak nie są w stanie ich całkowicie wyeliminować. Jednostki benzynowe produkują natomiast więcej dwutlenku węgla, ale mniej drobnych cząstek, dlatego są bardziej polecane do miasta niż diesle. 
 

Diesel czy benzyna – jaki silnik wybrać? 

Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie. Weź pod uwagę, jak korzystasz z auta. Jeśli potrzebujesz pojazdu na długie trasy, do pokonywania tysięcy kilometrów, wybierz diesla. W mieście lepiej sprawdzi się jednostka benzynowa, gdyż korzystanie z silnika wysokoprężnego na krótkich dystansach zwiększa ryzyko usterek. Pamiętaj, że diesle gorzej odpalają przy niskiej temperaturze i dłużej się nagrzewają niż auta benzynowe, co może być istotne zimą. Jeśli lubisz dynamiczną jazdę, lepiej może się sprawdzić silnik diesla. 

Bez względu na to, jaki kupisz pojazd, pamiętaj o obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Chroni ono przed ponoszeniem finansowych kosztów szkód, które wyrządzisz autem innym uczestnikom ruchu drogowego. Weź również pod uwagę ubezpieczenie AC samochodu, które obejmować może m.in. kradzież pojazdu czy jego uszkodzenie przez osoby trzecie. W PZU kupisz te polisy online.  

 


Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto, dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach i u naszych agentów. 

Źródła

 

https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Rocznik-PZPM-Raport-branzy-motoryzacyjnej-2024-2025, 

https://theicct.org/pr-rw-nox-emissions-diesel-pickup-trucks-us-2023-update-oct24/.