Jak zgłosić sprzedaż samochodu? Formalności i koszty
Spis treści:
- Co powinna zawierać umowa sprzedaży pojazdu?
- OC przekazujesz nabywcy
- Powiadom ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu
- Jak oddać auto na złom?
- Kasacja samochodu
- FAQ
Co powinna zawierać umowa sprzedaży pojazdu?
To dokument, który powinien chronić interesy twoje i nabywcy. Wzór umowy -sprzedaży znajdziesz w sieci, ale najlepiej skonsultuj jego treść z prawnikiem. Lista informacji, które powinien zawierać:
- dane stron umowy – imiona i nazwiska, numery PESEL i dowodu tożsamości, adresy zamieszkania;
- dane pojazdu – marka, model, numer rejestracyjny i numer VIN;
- datę i miejsce zawarcia umowy;
- datę i miejsce przekazania pojazdu;
- cenę pojazdu;
- sposób zapłaty;
- oświadczenie o posiadaniu prawa własności;
- oświadczenie o braku wad prawnych;
- oświadczenie nabywcy o znajomości stanu pojazdu;
- podpisy stron.
Opisz transakcję jak najbardziej szczegółowo. Jeśli pojazd ma usterki, wspomnij o nich, aby nie okazało się, że w momencie przekazania pojazdu nabywca żąda obniżenia ceny np. ze względu na nowe rysy. Dokładnie określ moment przekazania auta, nawet co do godziny, aby uniknąć odpowiedzialności za szkodę spowodowaną przez kupującego, który zaraz po odebraniu pojazdu doprowadził do wypadku i uciekł z miejsca zdarzenia.
OC przekazujesz nabywcy
Sprzedaż samochodu wiąże się z obowiązkiem przekazania nabywcy aktualnego ubezpieczenia OC (dokument potwierdzający zawarcie umowy OC). Oprócz pojazdu oddajesz 2 komplety kluczy, dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu (jeśli była wydana dla danego auta).
Uwaga: od 4 września 2022 roku karty pojazdu nie są już wystawiane. Jednak stare, uzyskane wcześniej nadal obowiązują. Jako sprzedający musisz przekazać tę kartę kupującemu.
Nabywca może, ale nie musi, rezygnować z twojej polisy OC – to jego wybór. Jeśli nowy właściciel wypowie zawartą przez ciebie umowę OC, dostaniesz zwrot niewykorzystanej składki. Pamiętaj, że może tego nie zrobić. Ma prawo korzystać z ubezpieczenia do końca jego trwania.
Jeśli masz również ubezpieczenie AC samochodu, pamiętaj, że polisa nie trafia do nowego właściciela auta. Wypowiedz umowę, a wtedy otrzymasz zwrot składki za okres pozostały do końca obowiązywania umowy. Przykładowo, jeśli masz opłacone autocasco na 12 miesięcy do stycznia przyszłego roku, a auto sprzedajesz w maju, przysługuje ci zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia (ok. 8 miesięcy).
Dajemy radę: zachowaj kserokopię polisy przy sprzedaży samochodu.
Powiadom ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu
Sprzedając auto lub oddając je na złom, musisz poinformować o tym odpowiednie instytucje. W ciągu 14 dni zgłoś ten fakt do ubezpieczyciela, u którego masz polisę OC komunikacyjną. Zgłoszenie musi zawierać podstawowe dane nowego właściciela: imię i nazwisko, adres, PESEL, a w przypadku firm – nazwę, siedzibę, NIP i numer REGON. Do tego potrzebne są dane auta takie jak: marka, rok produkcji, numer VIN i numer rejestracyjny. Jeżeli nie powiadomisz ubezpieczyciela o sprzedaży, wraz z nabywcą poniesiesz odpowiedzialność za opłacenie należnej składki do dnia powiadomienia.
Przekazując ubezpieczycielowi informację o zbyciu auta, możesz skorzystać z dostępnego wzoru oświadczenia o sprzedaży pojazdu albo po prostu podać mu niezbędne dane takie jak numer polisy i okres jej obowiązywania.
Jak już wspomnieliśmy, masz dwa tygodnie, by powiadomić swój zakład ubezpieczeń, że sprzedajesz auto, ale najlepiej zrób to jak najszybciej. Do czasu, aż nie dopełnisz tej formalności, dla ubezpieczyciela nadal pozostajesz właścicielem auta. Dopilnuj, aby umowa sprzedaży dokładnie określała moment przekazania pojazdu, łącznie z określeniem godziny. Załóżmy, że podasz jedynie dzień, a tego samego dnia nabywca spowoduje wypadek i ucieknie z miejsca zdarzenia. W takim przypadku umowa, która określa godzinę przekazania auta, może skutecznie cię chronić przed konsekwencjami za zdarzenie.
Zgłoszenie sprzedaży do wydziału komunikacji
Zgłoszenia do wydziału komunikacji musi dokonać zbywca. Masz na to 30 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Jeśli tego nie zrobisz, zapłacisz karę w wysokości 250 zł.
Jak oddać auto na złom?
Do zezłomowania pojazdu nie potrzebujesz ani ubezpieczenia, ani ważnego przeglądu. Wystarczy, że przedstawisz dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeżeli była wydana) i dowód osobisty, gdy auto stanowi twoją wyłączną własność. Samochód musi mieć tablice rejestracyjne oraz czytelny numer VIN lub numer nadwozia, podwozia bądź ramy.
Jeżeli auto ma współwłaściciela, np. członka rodziny lub bank (w przypadku auta na kredyt), potrzebujesz jego pisemnego oświadczenia o zgodzie na demontaż, z imiennym upoważnieniem dla ciebie. W sytuacji, kiedy właściciel auta zmarł, musisz mieć jego akt zgonu.
Gdy naczelnik wydziału komunikacji lub policjant zatrzymali dowód rejestracyjny samochodu, do złomowania musisz przedłożyć pokwitowanie. Na jego podstawie możesz również później wyrejestrować auto.
Kasacja samochodu
Po oddaniu pojazdu do kasacji dostaniesz następujące dokumenty:
- zaświadczenie o demontażu pojazdu,
- unieważnienie dowodu rejestracyjnego,
- unieważnienie tablic rejestracyjnych,
- unieważnienie karty pojazdu (jeśli była wydana).
W ciągu 30 dni po kasacji złóż wniosek o wyrejestrowanie auta w wydziale komunikacji. Stacja demontażu pojazdów ma 7 dni na wysłanie kopii zaświadczenia o demontażu do wydziału komunikacji urzędu gminy, w którym pojazd był ostatnio zarejestrowany.
Po wyrejestrowaniu samochodu ubezpieczyciel jest zobowiązany do zwrotu nadpłaty w polisie OC, jeśli mu zgłosisz ten fakt. Nadpłatę nalicza się już od dnia zezłomowania pojazdu. Nie odzyskasz jej, jeśli nie zostały opłacone wszystkie raty polisy.
FAQ
Jakie są obowiązki przy sprzedaży auta?
Sprzedaż samochodu należy udokumentować. Umowa zabezpiecza interesy obu stron. Sprzedający i kupujący mają określone obowiązki. Zbywca musi zgłosić transakcję do wydziału komunikacji i powiadomić ubezpieczyciela. Obowiązkiem kupującego jest przerejestrowanie auta, wypełnienie deklaracji PCC-3 i zapłata podatku PCC.
Czy sprzedający musi zgłosić sprzedaż auta?
Tak. Sprzedaż samochodu należy zgłosić do wydziału komunikacji i towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym zbywca ma polisę OC.
Do jakiej kwoty nie płaci się podatku od sprzedaży samochodu?
Nie zapłacisz tego podatku, jeśli wartość pojazdu nie przekracza 1000 zł. Podatek PCC nie obowiązuje także w przypadku auta kupionego w salonie czy komisie (jeśli komis był jego właścicielem). Pamiętaj, aby rozliczyć podatek w wysokości 2% od wartości pojazdu. Jeśli zaniżysz cenę w umowie, to nie uchroni cię przed zapłatą daniny w odpowiedniej wysokości.
Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach i u naszych agentów oraz w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu. Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.