25 lipca 2024

ABS, ESP, ASR – co oznaczają te skróty samochodowe?

W samochodach producenci montują coraz więcej rozwiązań, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy lub chronią środowisko. Ich znajomość przydaje się, gdy kupujesz nowe auto lub gdy musisz pozbyć się usterki w samochodzie. Jeżeli przygotowujesz się do egzaminu na prawo jazdy, też powinieneś je rozumieć. W tym artykule pomożemy ci rozszyfrować najbardziej popularne oznaczenia w autach. Dowiedz się, co to jest ABS, ESP, ASR i jak działają.

Spis treści:

  1. ABS, ESP, ASR – najpopularniejsze systemy wspomagające jazdę, o których warto wiedzieć
  2. ABS / ALB – Anti-Lock Braking System
  3.  BA – Brake Assist
  4. ESP – Electronic Stability Program
  5. EBD / EBV – Electronic Brakeforce Distribution
  6. EDS / EDL – Electronic Differential Lock
  7. EGR — Exhaust Gas Recirculation
  8. ASR – Acceleration Slip Regulation
  9. TPC / TPM / TPMS – Tire Pressure Control / Tire Pressure Monitoring System
  10. DSR – Dynamic Steering Response
  11. Dlaczego warto kupować nowe samochody z systemami, takimi jak ABS, ESP i ASR?
  12. Co warto wiedzieć o nowoczesnych systemach w samochodach? Podsumowanie
     

​ABS, ESP, ASR – najpopularniejsze systemy wspomagające jazdę, o których warto wiedzieć

Jeśli kiedykolwiek, przeglądając listy wyposażenia nowoczesnych samochodów, zastanawiałeś się nad tym, co kryje się za skomplikowanymi skrótami i nazwami typu: ABS, ESP, ASR, nie jesteś sam. Z roku na rok wprowadzane są nowinki technologiczne, które mają za zadanie nie tylko uczynić jazdę bezpieczniejszą, ale również bardziej komfortową. Rzeczywistość pokazuje jednak, że nawet sprzedawcy w salonach samochodowych mogą mieć trudności
z wyjaśnieniem, co dokładnie oznaczają te terminy.

Sami producenci samochodów coraz częściej odchodzą od używania ujednoliconej terminologii na rzecz własnych, często bardziej marketingowych nazw dla tych samych systemów. To sprawia, że próba zrozumienia, co tak naprawdę oferuje dany samochód, może przypominać naukę nowego języka. Na przykład system ESP znany jest również jako DSC w BMW, a także VSA w Hondzie – chociaż wszystkie te skróty odnoszą się do tej samej technologii kontroli trakcji.

Z myślą o tobie przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

 

ABS / ALB – Anti-Lock Braking System

Jest to system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. To jedno z najstarszych i najbardziej popularnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. ABS stale mierzy prędkość obrotową wszystkich kół. Nie ingeruje w działanie układu hamulcowego, dopóki sam nie zaczniesz hamować. ABS działa więc dopiero po naciśnięciu na hamulec. Dzięki temu, że nie dopuszcza do zablokowania kół, jesteś w stanie zachować sterowność samochodu i np. nie wypaść z zakrętu. Od maja 2004 roku w Unii Europejskiej nowe samochody muszą mieć ABS.


BA – Brake Assist

To z kolei system wspomagania nagłego hamowania, który zwiększa też przyczepność kół. Uzupełnia pracę ABS-u. Przydaje się, ponieważ w nagłych sytuacjach kierowcy nie zawsze sami wciskają hamulec do oporu. Jeśli gwałtownie i szybko naciśniesz pedał hamulca, system sam zwiększy siłę hamowania. Błyskawicznie podniesie ciśnienie w układzie hamulcowym do takiego poziomu, aż zacznie działać układ ABS..

ESP – Electronic Stability Program

ESP to elektroniczny program stabilizacji, czyli układ utrzymujący poprawny tor jazdy podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSS lub VSC. Uaktywnia się, dopiero gdy auto wyślizguje się z zakrętu i wpada w poślizg. ESP przyhamowuje wówczas jedno lub więcej kół. Kiedy przód pojazdu traci przyczepność, czyli pojawia się podsterowność, system hamuje koła tylne. Jeśli auto w zakręcie zbyt szybko obraca się wokół własnej osi, czyli staje się nadsterowne, ESP hamuje przednie koła.  ​
 

EBD / EBV – Electronic Brakeforce Distribution

To elektroniczny system rozdziału siły hamowania. Układ EBD automatycznie, w zależności od obciążenia, reguluje siłę działania hamulców. Robi to osobno dla każdego koła. W ten sposób zmniejsza dystans, jaki auto pokonuje w razie nagłego hamowania oraz w zakręcie, gdy nacisk na koła jest różny. Jest połączony z systemem ABS. Przydaje się w rodzinnych kombi lub minivanach, gdy masz przewieźć coś dużego i ciężkiego, czego nie da się równo rozmieścić w kabinie.


EDS / EDL – Electronic Differential Lock

Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Mechanicy nazywają ten system „elektroniczną szperą”. Rozpoznaje poślizg napędzanych kół. Jeśli obroty kół są różne, to EDS wyhamowuje koło obracające się szybciej. Jeśli np. zjedziesz jednym kołem napędowym na pobocze lub stracisz pod nim przyczepność w kałuży, ten system przeniesie napęd na drugie koło – to, które akurat ma lepszą przyczepność. W ten sposób poprawia się bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta w zakrętach, na śliskiej nawierzchni oraz w zimie.


EGR – Exhaust Gas Recirculation

EGR oznacza recyrkulację gazów wylotowych. To mechanizm, który ogranicza emisję szkodliwych spalin. Działa przez obniżenie temperatury w silniku i spowalnia proces spalania. Jeśli masz auto wyposażone w ten system, to spaliny z silnika są zawracane znów do cylindrów. Ponieważ spaliny nie mogą trafiać do silnika przez cały czas, EGR dba, aby recyrkulacja spalin nie zakłócała jego pracy na luzie i nie ograniczała mocy podczas przyspieszenia.

Układ EGR może być przyczyną problemów, zwłaszcza gdy masz auto z silnikiem diesla. Jego usterkę może sygnalizować kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej. Regularnie kontroluj i czyść zawór EGR przy przeglądach. Koszt naprawy lub wymiany to nawet 3 tys. złotych. 


ASR – Acceleration Slip Regulation

System optymalizacji przyczepności przy  przyspieszaniu. Zapobiega buksowaniu kół, czyli obracaniu w miejscu przy zbyt mocnym dodaniu gazu. Działa podobnie jak ABS, przeciwdziała poślizgowi, ale nie przy hamowaniu, tylko przy ruszaniu. Nie tylko hamuje koła, ale zmniejsza też na chwilę moment obrotowy i moc silnika. Przydaje się zwłaszcza w autach, które mają więcej niż 150 koni i napęd tylko na jedną oś. Z ASR łatwiej ruszysz na śliskiej nawierzchni, pod górę oraz zimą. Dzięki niemu też mniej zużyjesz opony oraz spalisz nieco mniej paliwa. Większość odmian systemu ASR działa jedynie przy niskiej prędkości - do ok. 40 km/h.


TPC / TPM / TPMS – Tire Pressure Control / Tire Pressure Monitoring System 

Te trzy skróty oznaczają system informujący o spadku ciśnienia w oponach. Od 1 listopada 2014 roku każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi go mieć.

Mechanizm ma dwie odmiany. Pierwsza to pośrednia, w której informacje o ciśnieniu pochodzą z układu ABS. Jest ona mniej dokładna i podaje dopiero spadek ciśnienia o 20%. Druga wersja, czyli bezpośrednia, jest droższa, ale bardziej precyzyjna. W niej wartość ciśnienia jest przekazywana za pomocą fal radiowych z czujników wewnątrz kół przymocowanych do felgi przy wentylu, pod oponą. Koszt jednego czujnika to ok. 300 zł. Jeśli masz auto z takimi czujnikami, wymiana opon będzie nieco kosztowniejsza i dłuższa, bo czujniki łatwo uszkodzić. Dlatego lepiej zaopatrzyć się w dwa komplety kół – jeden z oponami letnimi, drugi z zimowymi.


DSR – Dynamic Steering Response

DSR to dynamiczna odpowiedź sterowania. Stanowi rozwiązanie, które jest połączone z układem ESP i usprawnia jego pracę. Jeśli masz auto wyposażone w DSR, spodziewaj się, że w razie poślizgu kierownica sama lekko przekręci się, ponieważ zadziała system podpowiedzi ruchu kierownicy. DSR potrafi w razie potrzeby wykonać lekki skręt kół po to, aby zapobiec obrotowi samochodu w czasie poślizgu. Po zakończeniu manewru kierownica wróci do prostej pozycji.  


Dlaczego warto kupować nowe samochody z systemami, takimi jak ABS, ESP i ASR?

Dziś technologia daje wiele możliwości i potrafi ułatwić życie. Wiedzą o tym też producenci samochodów, którzy coraz chętniej wyposażają nowe modele w zaawansowane systemy. Dlaczego powinno się zadbać o to, aby auto było wyposażone w nowoczesne rozwiązania, takie ABS, ESP i ASR?

Przede wszystkim – bezpieczeństwo. Drogi są coraz bardziej zatłoczone, a warunki jazdy bywają nieprzewidywalne. Systemy takie jak ABS czy ESP mogą okazać się nieocenione w krytycznych sytuacjach, kiedy każda sekunda i każdy centymetr mają znaczenie. Pomagają utrzymać kontrolę nad pojazdem nawet w ekstremalnych okolicznościach, minimalizując ryzyko wypadku. Trzeba wspomnieć również o tym, że technologie chronią nie tylko ciebie, ale również pasażerów i innych uczestników ruchu.

Nowoczesne systemy w samochodach działają także prewencyjnie. Adaptacyjny tempomat czy systemy monitorujące martwe pola i utrzymujące samochód na pasie ruchu sprawiają, że jazda staje się mniej stresująca i bardziej przewidywalna. To z kolei przekłada się na zmniejszenie ryzyka popełnienia błędu przez kierowcę, co jest szczególnie ważne podczas długich podróży lub jazdy w trudnych warunkach pogodowych.

Poza bezpieczeństwem dochodzą też kwestie ekonomiczne. Obecność zaawansowanych systemów – takich jak ABS, ESP, ASR, może również wpłynąć na wyższą wartość przy sprzedaży samochodu.

Inwestycja w omawiane mechanizmy to również inwestycja w spokój ducha. Wiedząc, że twój samochód jest wyposażony w systemy, które mogą zareagować szybciej niż człowiek, z pewnością będziesz czuć się lepiej za kierownicą. Ale to nie jedyna forma zyskania większej pewności i poczucia bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Sposobem na osiągnięcie tego jest także wybór odpowiedniego ubezpieczenia posiadaczy pojazdów, np. PZU Auto OC, dzięki któremu nie będziesz martwić się nieprzewidzianymi wydatkami, np. za naprawę auta, które uszkodzisz po stłuczce bądź poważnym wypadku, który spowodujesz.


Co warto wiedzieć o nowoczesnych systemach w samochodach? Podsumowanie 

Chociaż zaawansowane systemy bezpieczeństwa mogą wydawać się jedynie kosztownymi dodatkami, ich znaczenie w codziennej eksploatacji samochodu jest nieocenione. Dlatego przy wyborze nowego auta zwróć szczególną uwagę na oznaczenia technologii i funkcji – teraz już wiesz, co oznaczają tajemnicze skróty, takie jak ABS, ESP, ASR. 

 


Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto i ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach lub u naszych agentów.