26 lipca 2024

Opony run flat – zalety i wady. Dla kogo są najlepszym wyborem?

Właściwe dobranie opon jest kluczem do komfortowego użytkowania auta przez bardzo długi czas. Dobre ogumienie gwarantuje przyczepność, bezpieczeństwo i zwiększa zadowolenie z jazdy. Producenci stale opracowują zupełnie nowe rozwiązania, które mają na celu jeszcze bardziej podnieść zadowolenie z jazdy. Zobacz, czym wyróżniają się opony z oznaczeniami run flat. Dla kogo są najlepszym wyborem?

Spis treści:

  1. Czym są opony run flat?
  2. Z jakich technologii korzystają run flat?
  3. Jak rozpoznać opony run flat?
  4. Jak eksploatować opony run flat?
  5. Zalety i wady technologii run flat
  6. Zalety systemu run flat
  7. Wady opon run flat
  8. Kto powinien postawić na opony run flat?
  9. Opony run flat – zalety i wady. Dla kogo są najlepszym wyborem? Podsumowanie

Czym są opony run flat?

Opony run flat dzięki specjalnej konstrukcji pozwalają na rozwiązanie problemu z przebiciem koła. Jeżeli dobrze dopasujemy je do swojego pojazdu, są w stanie całkowicie wyeliminować konieczność wożenia ze sobą zestawu naprawczego oraz koła zapasowego. Opony run flat pozwalają na bezproblemowe dotarcie do najbliższego serwisu, gdzie uszkodzone koło będzie można wymienić. W efekcie rozwiązują problem nagłego przerwania podróży ze względu na uszkodzenie.

Technologia run flat po raz pierwszy została zastosowana jeszcze w XX wieku. Dynamiczny rozwój miał miejsce zwłaszcza w czasie II wojny światowej, gdy poszukiwano nowoczesnych opon, które byłyby odporne na uszkodzenia.

W kolejnych latach producenci stale doskonalili technologię i dbali o redukcję kosztów produkcji. W efekcie już w latach 80. po raz pierwszy technologia run flat trafiła powszechnie do tradycyjnych aut osobowych. Obecnie to standardowy typ ogumienia w wielu pojazdach.


Z jakich technologii korzystają run flat?

Opona run flat ma wiele unikatowych cech, które mają na celu zagwarantować jej wyższą odporność. Najczęściej stosowane przez producentów rozwiązania to:

  • Wzmocniona konstrukcja boczna – producenci w oponach typu run flat stosują gumowe wkładki, które znajdują się w bocznych częściach opony. Dzięki temu ogumienie zyskuje na trwałości i nawet w przypadku przebicia utrata ciśnienia jest praktycznie niezauważalna dla kierowcy. Nawet przebicie koła pozwala na dalszą jazdę przez wiele kilometrów.
  • Warstwa samo-uszczelniająca – niektórzy producenci decydują się również na pokrycie wnętrza opony specjalną substancją samo-uszczelniającą. Ma to na celu zwiększenie trwałości i automatyczne naprawienie ewentualnych pęknięć i dziur w oponie, przez co kierowca nie doświadczy spadku ciśnienia w kole i będzie w stanie kontynuować jazdę. Obecnie jednak technologia ta nie jest powszechnie stosowana. Skutkowała bowiem znacznym wzrostem wagi samego koła, co niekorzystnie wpływało na właściwości jezdne.
  • Pierścień nośny – to specjalna obręcz umieszczona w kole. W razie uszkodzenia i spadku ciśnienia przejmuje na siebie cały ciężar opony. Gwarantuje utrzymanie jej naturalnego kształtu i chroni przed zsunięciem się z felgi.
     

Jak rozpoznać opony run flat?

Standardowa opona typu run flat nie różni się wizualnie od klasycznych opon. Jedyne, co pozwala rozpoznać ten rodzaj opon na aucie, to dodatkowe oznaczenia, które zależą w głównej mierze od producenta. Najczęściej spotykane to: DSST, EMT, HRFS, PAX, ZP, RFT, SSRF, SSR i inne. Osoby zainteresowane kupnem opon run flat powinny sprawdzić bezpośrednio na stronie producenta, jakie oznaczenia stosuje w odniesieniu do tej technologii. Pozwoli to na szybką i prawidłową weryfikację typu opon.


Jak eksploatować opony run flat?

Inwestycja w rozwiązanie run flat wymaga pamiętania o kilku istotnych kwestiach, co pozwoli wydobyć pełnię korzyści z tego rodzaju opon.

Technologia run flat może być stosowana jedynie w tych samochodach, które są do tego przystosowane przez producenta. Najczęściej takie pojazdy mają miękkie zawieszenie i systemy typu czujnik ciśnienia w kołach, który musi być sprawny.

Jakiekolwiek uszkodzenia mogą skutkować błędnym odczytem i tym, że kierowca nie dowie się o zepsutym ogumieniu i będzie kontynuował jazdę przez zbyt długi czas, tworząc niebezpieczeństwo na drodze.

Ze względu na specyficzną budowę opony kluczowe jest założenie jej pod okiem profesjonalistów. Renomowany serwis wulkanizacyjny zadba o prawidłowość całego procesu, a także skalibrowanie wszystkich czujników. W efekcie koło będzie w trwały sposób pełniło swoją założoną funkcję, co ma olbrzymie znaczenie dla kierowców, którzy często poruszają się autem.

Poprawna eksploatacja jest związana również z zachowaniem po ewentualnym przebiciu opony. W takim przypadku większość producentów zaleca przejechanie maksymalnie 80 km z prędkością do 80 km/h. Dla własnego bezpieczeństwa nie należy się jednak zbliżać do końcowej wartości. Najlepiej jak najwcześniej zjechać do serwisu, gdzie przeprowadzona zostanie stosowna naprawa.

Z uwagi na względy bezpieczeństwa nie jest zalecane również dokonywanie napraw uszkodzonych opon. Skutkuje to bowiem tym, że przy kolejnym przebiciu zasięg spadnie nawet o kilkanaście kilometrów. Najlepiej zatem po przebiciu wymienić całą oponę na nową.


Zalety i wady technologii run flat

Technologia run flat pozwalająca jechać, nawet gdy nastąpi przebicie opony, to bardzo dobry wybór, ponieważ znacząco wpływa na możliwości auta i komfort pokonywania wszelkich tras. Warto jednak pamiętać, że mimo wielu zalet nie jest to system pozbawiony wad. Warto dokładnie poznać ten typ ogumienia i na tej podstawie samodzielnie podjąć decyzję o tym, czy jest to dobre rozwiązanie.


Zalety systemu run flat

Główna zaleta dotyczy oczywiście możliwości kontynuowania jazdy po przebiciu opony. W takiej sytuacji kierowca nie traci kontroli nad pojazdem i może bezpiecznie pokonać kolejne kilometry. Sam moment uszkodzenia również jest mniej ryzykowny dla prowadzącego. Stopniowy spadek ciśnienia powoduje, że auto nie wpada w poślizg i nie zachowuje się nieprzewidywalnie na drodze. Kierujący może odczuć jedynie delikatne drganie na kierownicy i dostanie komunikat o spadku ciśnienia w oponie.

Dużym plusem jest także nieustanny rozwój dostępnej oferty. Najlepsi producenci proponują dla swoich klientów bardzo bogatą ofertę modeli na sezon letni oraz zimowy, a także szeroki wybór rozmiarów. Sprawia to, że bez problemu można znaleźć rodzaj ogumienia dopasowany do konkretnego modelu pojazdu.


Wady opon run flat

Do wad można zaliczyć fakt, że w przypadku przebicia opony kierowca musi ograniczać prędkość oraz bardzo pilnować dystansu, który może zostać pokonany.

Opona sprawdza się jedynie w nowoczesnych autach, które są wyposażone w czujniki ciśnienia. Tylko w takim przypadku można w pełni skorzystać z tej technologii i móc w bezpieczny sposób przemieszczać się posiadanym pojazdem. Niezbędna jest również odpowiednia felga, która utrzyma oponę we właściwym położeniu.

Wyższe koszty eksploatacji to kolejny minus. Opony run flat są droższe w zakupie niż ich klasyczne odpowiedniki. Ponadto mogą być wymieniane jedynie w specjalistycznych warsztatach wulkanizacyjnych. Z uwagi na skomplikowanie technologii i konieczność połączenia z czujnikami ciśnienia usługa nie należy do najtańszych. Jeśli chcesz uniknąć dużych wydatków związanych z naprawą lub wymianą opon na nowe, pomyśl o ubezpieczeniu opon w pojeździe w PZU, które pokryje m.in. koszty holowania do wulkanizacji czy naprawy w serwisie.

Nawet w najnowszych technologicznie oponach run flat nie da się zupełnie wyeliminować spadku komfortu jazdy. Twardsza mieszanka sprawia, że wszelkie nierówności na drogach są bardziej wyczuwalne, co może być dla niektórych kierowców dużym problemem.


Kto powinien postawić na opony run flat?

Każdy kierowca musi indywidualnie zdecydować, czy ten rodzaj ogumienia jest dla niego odpowiedni. Analizując wady i zalety, łatwiej podjąć ostateczną decyzję i w razie potrzeby zamówić cały zestaw tego typu opon.

Z zasady jednak można polecić run flaty osobom, które ponad wszystko cenią sobie bezpieczeństwo. Zerowe ryzyko wystrzału koła przy przebiciu sprawia, że jest to dla nich świetny wybór. Zwłaszcza podróżujący z dziećmi i na drogach szybkiego ruchu docenią tę wyjątkową właściwość. Stanowi bardzo mocno o przewadze nad innymi typami ogumienia.

Również posiadacze SUV-ów i aut sportowych powinni rozważyć te opony. W przypadku takich aut wyższa twardość mieszanki nie jest aż tak odczuwalna i nie wpływa na komfort jazdy. Za sprawą twardego zawieszenia jazda nie zmienia się diametralnie.


Opony run flat – zalety i wady. Dla kogo są najlepszym wyborem? Podsumowanie

Run flat to technologia pod wieloma względami przełomowa i wyjątkowa. Charakteryzuje się bardzo wieloma zaletami i może stanowić ciekawy wybór. Jeżeli jesteś kierowcą i zależy ci głównie na bezpieczeństwie to wybór modeli run flat jest dobrym pomysłem.

W ramach wyższej ceny można bowiem cieszyć się pełną kontrolą nad autem w każdych warunkach. Warto jedynie wcześniej sprawdzić, czy twoje auto jest przystosowane do korzystania z tego systemu ogumienia. Jedynie w takiej sytuacji użytkowanie opon będzie faktycznie opłacalne i korzystne.
 


Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach lub u naszych agentów.