13 sierpnia 2024

Oznaczenia opon – co musisz wiedzieć, aby wybrać odpowiednie opony do twojego pojazdu?

Zastanawiasz się, które opony będą odpowiednie dla twojego pojazdu, ale gubisz się w gąszczu oznaczeń od producenta?

Szczególną uwagę warto zwrócić na skróty umieszczone na bokach opony. To właśnie tam znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące rozmiaru, wydajności i innych istotnych cech, które mają wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Pamiętaj, że opona musi być dopasowana do modelu samochodu, twoich umiejętności poruszania się autem i warunków na drodze.

Spis treści:

  1. Oznaczenia opon – jak odczytać informacje o oponie?
  2. Dźwięki wydawane przez opony
  3. Rozmiar opony – najważniejsze oznaczenie
  4. Indeks nośności (Load Index – LI)
  5. Indeks prędkości (Speed Index – SI)
  6. Oznaczenia opon zimowych
  7. Data produkcji na oponach – kod DOT
  8. Inne oznaczenia w oponach
  9. Maksymalne ciśnienie w oponie
  10. Indywidualne oznaczenia producenta
  11. FAQ – najczęściej zadawane pytania na temat rozmiaru opon
  • Jak znaleźć właściwy rozmiar opony dla mojego pojazdu?
  • Czy mogę używać opon o innych rozmiarach niż zalecane przez producenta pojazdu?
  • Co oznaczają liczby i litery w oznaczeniu rozmiaru opony?
  • Czy muszę używać takiego samego rozmiaru opony na wszystkich kołach pojazdu?
  • Jak często należy sprawdzać i wymieniać opony?
  • Czy mogę zamontować opony zimowe tylko na dwóch kołach?

Oznaczenia opon – jak odczytać informacje o oponie?

Wybór odpowiednich opon może stanowić wyzwanie, zwłaszcza ze względu na różnorodność dostępnych modeli oraz warunki drogowe, w jakich będą eksploatowane. Dlatego zrozumienie oznaczeń umieszczonych na bokach opony pozwoli ci zgromadzić ważne informacje dotyczące specyfikacji i charakterystyki produktu i dokonać świadomej decyzji przy zakupie.

Patrząc na oponę, przeważnie pierwsze, co zauważasz, to logo producenta oraz nazwa modelu i marka. To naturalne, że producenci starają się wyróżnić swoje produkty na rynku. Ale czy wiesz, że istnieje o wiele więcej danych, które możesz pozyskać, oglądając bok opony? To ważne, jeśli chcesz dopasować ogumienie do swojego samochodu.

Od pewnego czasu na oponach pojawiły się specjalne symbole, podobne do tych na urządzeniach AGD/RTV. Za ich pomocą producenci mają obowiązek podawać najistotniejsze parametry opon, takie jak:

  • opór toczenia, który wpływa na zużycie paliwa (opona z dystrybutorem),
  • przyczepność na mokrej nawierzchni (opona z chmurką i kroplami wody),
  • hałas wytwarzany podczas toczenia (opona z głośnikiem).

Pamiętaj, że nazwa modelu opony może dać wskazówki na temat jej zastosowania. Jeżeli znajdziesz w niej słowo „winter”, to znaczy, że masz do czynienia z oponami zimowymi. Natomiast określenie „all season” wskazuje na ogumienie wielosezonowe.

Dźwięki wydawane przez opony

Coraz częściej na oponach pokazywane są informacje o natężeniu dźwięków, jakie wydają, ponieważ może być to istotne dla komfortu podróży kierowców i pasażerów. Hałas powstający na skutek jazdy na danych oponach jest podawany w liczbie decybeli i za pomocą trzech pasków – im niższa cyfra, tym ciemnych pasków mniej, a opona jest „cichsza” podczas poruszania się pojazdem. Przykładowo:

70 dB – dla opon o szerokości mniejszej niż 185 mm.
71 dB – dla opon o szerokości 186–245 mm.
72 dB – dla opon o szerokości 246–275 mm.
74 dB – dla opon o szerokości powyżej 275 mm.

Opony przyporządkowuje się do klasy A, gdy są cichsze o 3 lub więcej decybeli od wartości granicznej dla danej szerokości opony. Klasa B dotyczy opon, których hałas jest równy wartości granicznej lub niższy o 1-2 dB, natomiast opony klasy C to te, które przekraczają dopuszczalny hałas. Który model powinieneś zatem wybrać? Opony klasy A lub B są zazwyczaj cichsze, co jest szczególnie ważne dla osób często podróżujących autostradami.

Rozmiar opony – najważniejsze oznaczenie

Wszystkie opony oznakowane są na bokach specjalnym ciągiem cyfr i liter, dzięki czemu kierowcy mogą bez problemu dobrać opony do swoich pojazdów. Oznaczenia te obejmują między innymi szerokość opony w milimetrach, profil (czyli stosunek wysokości bieżnika do szerokości opony), rodzaj konstrukcji (zwykle R oznacza radialną), średnicę felgi w calach, a także indeksy nośności i prędkości. Na przykład w oznaczeniu „205/55 R16 91V” 205 oznacza szerokość opony, 55 – profil, R –radialną konstrukcję, 16 – średnicę felgi, a 91V – indeksy nośności i prędkości.

Indeks nośności (Load Index – LI)

Indeks nośności to parametr opony, który definiuje jej zdolność do znoszenia obciążenia przy określonej prędkości. Jest to liczba, którą można znaleźć na boku opony i która mówi o maksymalnym obciążeniu, jakie opona może udźwignąć. Im wyższy numer indeksu nośności, tym większą masę może unieść opona. Na przykład, gdy opona ma przypisaną liczbę 91 jako indeks nośności, oznacza to, że jest w stanie utrzymać do 615 kilogramów ciężaru, nie tracąc na wydajności ani bezpieczeństwie.
Indeks nośności opon osobowych zazwyczaj mieści się w zakresie 88-99. Wyższe wartości przeznaczone są dla pojazdów typu SUV, aut terenowych i transportowych.

Indeks prędkości (Speed Index – SI)

Indeks prędkości jest ważnym parametrem opony, który wskazuje, jak szybko może poruszać się pojazd wyposażony w daną oponę. To litera umieszczona zazwyczaj na końcu ciągu oznaczeń na boku opony.

Każda litera odpowiada konkretnej prędkości, jaką opona może osiągnąć, zachowując swoje właściwości trakcji i stabilności. Przykładowo litera V oznacza to, że opona jest przygotowana do osiągania przez pojazd maksymalnej prędkości do 240 km/h.

Oznaczenia opon zimowych

Opony zimowe mają specjalne symbole, które pomagają łatwo rozróżnić je od wersji letnich. Jednym z najczęstszych jest M+S (Mud and Snow), co dosłownie oznacza „błoto i śnieg”. Informuje on, że opona została zaprojektowana z myślą o radzeniu sobie w trudnych, zimowych warunkach.

Ponadto opony zimowe mogą mieć symbol alpejski, który przedstawia śnieżynkę na tle góry. Stanowi on wyraźny znak, że opona spełnia określone normy bezpieczeństwa dla jazdy podczas zimy. Potwierdza to, że produkt został poddany testom na zdolność do zapewnienia odpowiedniej przyczepności i dobrego hamowania na śniegu i lodzie.

Data produkcji na oponach – kod DOT

Na boku opony znajdziesz specjalny kod DOT, który zawiera informację o dacie produkcji. Ostatnie cztery cyfry tego kodu wskazują rok i tydzień produkcji. Na przykład, jeśli kod DOT to 0710, oznacza to, że opona została wyprodukowana w 7. tygodniu roku 2010.

Kod DOT jest istotny dla kierowców, ponieważ pozwala określić wiek opony przed dokonaniem zakupu. Starsze opony, nawet jeśli nie zostały używane, mogą tracić na elastyczności i wydajności. Ważne jest więc, aby mieć pewność co do daty produkcji, ponieważ w ten sposób możesz świadomie wybierać opony, które są jeszcze świeże i zapewnią optymalne bezpieczeństwo na drodze.

Inne oznaczenia w oponach

Na oponach można znaleźć również inne oznaczenia, np.:

  • TL – opona bezdętkowa.
  • Tubeless – opona bezdętkowa.
  • RF – opona typu run flat, która pozwala na jazdę po utracie ciśnienia.
  • XL – opona o wzmocnionej konstrukcji.

Maksymalne ciśnienie w oponie

Na boku opony często znajdziesz oznaczenie MAX Inflation lub MAX, które wskazuje maksymalne ciśnienie, jakie może być stosowane w danej oponie. Wyraża się je zazwyczaj w kilopaskalach (kPa) lub funtach na cal kwadratowy (Psi).

Jeśli na oponie widzisz oznaczenie „Run Flat”, oznacza to, że możesz kontynuować jazdę po nagłej utracie ciśnienia. Warto jednak ograniczyć prędkość i skrócić trasę. Ta funkcja z założenia służy tylko do komfortowego dojazdu do najbliższego warsztatu – najczęściej 80 kilometrów z prędkością do 80 km/h. Jeśli dodatkowo kupisz ubezpieczenie PZU Auto Opony, to żadna podróż nie będzie już wyzwaniem.  Ubezpieczenie oferuje wiele korzyści, np. holowanie do wulkanizacji czy pokrycie kosztów naprawy albo zakupu nowej opony, jeśli ta uszkodzona nie ma więcej niż 3 lata.

Różni producenci inaczej funkcję ochrony opony po utracie ciśnienia. Zazwyczaj stosowane są takie zapisy:

  • DSST – Dunlop Self-Supporting Technology (Dunlop),
  • EMT – Extended Mobility Tire (Goodyear),
  • RFT – Run Flat Tyre (Bridgestone),
  • ROF – Run On Flat (Goodyear),
  • SSR – Self-Supporting Runflat (Continental),
  • SSRF – Self-Supporting Run Flat (Pirelli),
  • TRF – Toyo Run Flat (Toyo),
  • ZP – Zero Pressure (Michelin).

Indywidualne oznaczenia producenta

Na boku opony poza standardowymi oznaczeniami, często znajdują się symbole i napisy charakterystyczne dla konkretnego producenta. Te dodatkowe informacje są również ważne dla kierowców, ponieważ mówią o wybranych cechach lub technologiach zastosowanych w danej oponie. W przypadku opony Michelin pojawiać się mogą oznaczania Energy Saver, co wskazuje na projektowanie ich z myślą o oszczędzaniu energii.

Inne symbole indywidualne producenta mogą także wskazywać na cechy opony, takie jak:

  • Technologie bieżnika – np. nazwy: Eco, Green czy Low Rolling Resistance mogą sugerować, że opona została zaprojektowana w taki sposób, aby zmniejszyć opór toczenia i zużycie paliwa.
  • Wydajność na mokrej nawierzchni – określenia takie jak: Wet Grip, Aquaplaning Resistance mogą informować o specjalnych cechach bieżnika, które poprawiają przyczepność i hamowanie na mokrej drodze.
  • Certyfikacje lub nagrody – niektórzy producenci mogą umieszczać na oponach symbole dotyczące uzyskania określonych certyfikacji bezpieczeństwa lub nagród branżowych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania na temat rozmiaru opon

  • Jak znaleźć właściwy rozmiar opony dla mojego pojazdu?
    Wartość rozmiaru opony znajdziesz zazwyczaj na boku opony lub w instrukcji obsługi pojazdu. Możesz także skonsultować się z mechanikiem lub skorzystać z internetowych kalkulatorów rozmiaru opon.
  • Czy mogę używać opon o innych rozmiarach niż zalecane przez producenta pojazdu?
    Nie zaleca się stosowania opon o innych rozmiarach niż zalecane przez producenta, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo i działanie systemów kontroli trakcji.
  • Co oznaczają liczby i litery w oznaczeniu rozmiaru opony?
    Liczby i litery w oznaczeniu rozmiaru opony zawierają ważne informacje, takie jak: szerokość opony, profil, rodzaj konstrukcji, średnica felgi i indeksy nośności i prędkości.
  • Czy muszę używać takiego samego rozmiaru opony na wszystkich kołach pojazdu?
    Zaleca się stosowanie takiego samego rozmiaru opony na wszystkich kołach pojazdu, aby zapewnić równomierne prowadzenie i stabilność. Jednak w niektórych przypadkach istnieją wyjątki, które należy skonsultować się z producentem pojazdu lub specjalistą od opon.
  • Jak często należy sprawdzać i wymieniać opony?
    Zaleca się regularne sprawdzanie stanu opon, w tym głębokości bieżnika i ciśnienia powietrza, co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami. Opony należy wymieniać, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej określonej wartości lub gdy pojawią się widoczne uszkodzenia.
  • Czy mogę zamontować opony zimowe tylko na dwóch kołach?
    Zaleca się stosowanie opon zimowych na wszystkich kołach pojazdu, aby zapewnić lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem podczas jazdy w warunkach zimowych. Montaż opon zimowych tylko na dwóch kołach może zmniejszenie przyczepności w jednej z osi.

Zakładem ubezpieczeń jest PZU SA. Ten materiał nie jest ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny. Szczegółowe informacje o zakresie ubezpieczenia, w tym o wyłączeniach i ograniczeniach odpowiedzialności, znajdziesz w aktualnych ogólnych warunkach ubezpieczeń komunikacyjnych PZU Auto i ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – dostępnych na pzu.pl, w naszych oddziałach lub u naszych agentów.