Kamień w szybę
Zgłoś szkodę!
Policja przyjechała na miejsce, spisuje protokół. Zgłaszasz szkodę ubezpieczycielowi (temu, w którym ubezpieczona jest firma zajmująca się koszeniem traw). Ten przeprowadza oględziny samochodu. Stwierdza, że uszkodzenia nie wykluczają pojazdu z ruchu. Ustalasz termin naprawy, wybierasz bezgotówkową formę rozliczenia szkody i oddajesz samochód do warsztatu. Mechanik przedstawia kosztorys, ubezpieczyciel kosztorys weryfikuje i zatwierdza.
Od czego zależy wysokość kosztorysu?
Ubezpieczyciel zwraca poszkodowanemu niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy pojazdu. Musi więc zastosować takie części zamienne, które odpowiadają standardem częściom użytym do produkcji pojazdu lub takim, które były w nim zamontowane. Z ekonomicznego punktu widzenia nie mogą to być części najdroższe. Są sytuacje, w których stosuje się również części oryginalne, najdroższe. Musi za tym przemawiać ochrona interesów poszkodowanego. Wszystkie wypadki szczegółowo analizują biegli. Generalna zasada, obowiązująca ubezpieczycieli, stanowi, że jeżeli na lokalnym rynku są dostępne części o porównywalnych parametrach użytkowych i estetycznych, lecz o znacząco różnych cenach, to użycie do naprawy części najdroższych nie jest ekonomicznie uzasadnione.
Użyte do naprawy części mają być optymalne w danym przypadku, a więc najczęściej będą to części oznaczone symbolem Q.
Szyba typu Q
Kosztorys mechanika, zaakceptowany przez ubezpieczyciela, wystarczy do naprawy pojazdu z uwzględnieniem części Q.
Wówczas naprawiona szyba nie będzie miała znaku marki Twojego samochodu. Symbol Q oznacza, że szybę wyprodukowała ta sama firma, która dostarcza szyby dla pojazdów marki Twojego samochodu.
Części zamienne z symbolem Q są tej samej jakości, co części oryginalne zamontowane przez producenta samochodu. Produkuje się je na tej samej linii, co części oryginalne, zgodnie ze wszystkimi specyfikacjami i standardami wyznaczonymi przez producenta samochodów. Mają jednak logo rzeczywistego producenta i rozprowadza się je w niezależnych (nieautoryzowanych) hurtowniach i sieciach.
Przyjrzyj się swojemu samochodowi. Zobaczysz, że szyby dostarcza X, akumulator Y, a jedyna różnica jest w logo. Twoja szyba będzie miała logo X, a nie logo marki Twojego samochodu. Innych różnic nie ma.
Przyjmuje się, że części zamienne są oryginalne, jeżeli ich producent zaświadczy, że wyprodukował je zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi. Ustala je producent danych pojazdów i są one tej samej jakości, co pozostałe części w tych pojazdach.
Części alternatywne oznaczone symbolem Q nie są więc zamiennikami (tak jak części oznaczone symbolem P).
Samochód zastępczy?
No dobrze, auto w warsztacie, widać już koniec sprawy, ale Ty nie masz czym jeździć. Możesz żądać od ubezpieczyciela pojazdu zastępczego na czas naprawy. Przedstawiasz fakturę dokumentującą koszty wynajmu samochodu zastępczego, którą ubezpieczyciel zweryfikuje przy uwzględnieniu technologicznego czasu naprawy uszkodzonego pojazdu. Montaż szyby trwa około jednego dnia, bo jest klejona, musi wyschnąć.
Netto? Brutto? Co z VAT-em?
Jeśli wybrałeś bezgotówkową formę rozliczenia szkody, to ubezpieczyciel wypłaci warsztatowi odszkodowanie w kwocie netto. Będziesz musiał zapłacić fachowcowi równowartość podatku VAT, a następnie zwrócić się do urzędu skarbowego o jego zwrot. Tę kwestię regulują przepisy prawa. Ubezpieczyciel nie może wypłacić kwoty brutto.
Wszystko załatwione? To szerokiej drogi… żeby kamienie nie dolatywały już do szyb!
Źródła
Jak dojechać do celu pomimo pękniętej szyby? http://mojafirma.infor.pl/
Co oznaczają symbole części zamiennych?
Pęknięta szyba? Możesz dostać mandat! http://moto.onet.pl/