Co to jest bezpośrednia likwidacja szkody?
Stłuczka i co teraz?
Od 4 kwietnia 2014 r. każdy, kto ma OC komunikacyjne w PZU może korzystać z nowej usługi – bezpośredniej likwidacji szkód. Dzięki niej poszkodowany może zlecić PZU naprawę swojego uszkodzonego samochodu osobowego, niezależnie od tego, gdzie się ubezpieczył sprawca kolizji.
Dajemy radę: Aby skorzystać z tego udogodnienia musisz mieć ubezpieczenie OC w PZU, do szkody musi dojść w Polsce, sprawca musi być ubezpieczony w krajowym zakładzie ubezpieczeń, a w kolizji nie może być rannych.
Bezpośrednia likwidacja szkody – jak to działa?
PZU zlikwiduje naszą szkodę profesjonalnie i szybko. Nie tracimy żadnych zniżek w składkach, bo szkoda obciąża konto sprawcy, a likwidacja bezpośrednia jest dla nas bezkosztowa.
PZU będzie działał w naszym imieniu wobec ubezpieczyciela sprawcy i to on będzie potem dochodził zwrotu wartości wypłaconych nam świadczeń związanych z uszkodzeniem samochodu. Oczywiście sprawca wypadku musi mieć ważne ubezpieczenie OC komunikacyjne.
Zakres bezpośredniej likwidacji obejmuje szkody związane z uszkodzeniem lub zniszczeniem samochodu osobowego, jego części lub jego wyposażenia, naszego bagażu, holowanie i parkowanie samochodu, najmem samochodu zastępczego.
Bezpośrednia likwidacja szkód – krok po kroku – działa następująco:
Jak było do tej pory?
Warto przypomnieć, że OC komunikacyjne to ubezpieczenie obowiązkowe, które zapewnia ochronę poszkodowanemu w razie kolizji z winy sprawcy.
Do tej pory poszkodowany zgłaszał się po odszkodowanie do ubezpieczyciela sprawcy, z jego OC komunikacyjnego. To wydłużało procedurę, bo poszkodowany dochodził należnych mu pieniędzy u innego ubezpieczyciela, choćby dlatego, że musiał poszukać z nim kontaktu*.
Kiedy można skorzystać z bezpośredniej likwidacji?
Z bezpośredniej likwidacji szkody możemy skorzystać, gdy:
- mamy OC komunikacyjne w PZU SA (również sprzed 4 kwietnia!) na samochód osobowy lub ciężarowy na nadwoziu osobowego (tzw. auto z kratką);
- samochód ten został uszkodzony w kolizji z innym autem z winy drugiego kierowcy;
- nikt nie został ranny (nie było żadnych szkód na osobie);
- szkoda wydarzyła się w Polsce i sprawca ma OC w krajowym zakładzie ubezpieczeń;
- w kolizji brały udział tylko dwa pojazdy;
- szkoda nie została zgłoszona w innym zakładzie ubezpieczeń.
Jeżeli nasze roszczenie nie spełnia powyższych kryteriów, musimy zgłosić się tradycyjnie do ubezpieczyciela sprawcy.
Kwota równa odszkodowaniu z obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC sprawcy jest szybko wypłacana przez PZU. Dodatkowo PZU zaproponuje ci możliwość realizacji bezgotówkowej naprawy w serwisie wybranym z listy partnerów programu Sieć Naprawcza PZU Pomoc.
Jak to działa?
Szkodę zgłaszamy telefonicznie pod numer 801 102 102. Możemy też wysłać sms o treści SZKODA pod numer 4102, a pracownicy PZU oddzwonią i przyjmą zgłoszenie. Po zgłoszeniu, w ciągu 48 godzin nastąpi kontakt z PZU. Cały czas możemy też sprawdzać, na jakim etapie jest nasza sprawa, dzwoniąc pod numer całodobowej infolinii. Wypłata odszkodowania następuje szybko i bez kłopotów. Proste?