29 maja 2015

Jak przewozić rowery?

Jak bezpiecznie i zgodnie z prawem przewozić rowery samochodem i komunikacją publiczną? Oto krótki przewodnik.

Jak przewozić rowery samochodem?

  • Rowery na bagażniku dachowym

Bagażnik dachowy to najtańszynajlepszy sposób transportu rowerów. Na raz możesz zabrać ich nawet sześć. Wystarczy, że na tzw. bazie, bagażniku podstawowym, zamontujesz uchwyty rowerowe, które kupisz już za kilkadziesiąt złotych. Najtańsze modele nie mają jednak wielofunkcyjnych obejm ani zabezpieczeń antykradzieżowych. Jeśli jedziesz w długą trasę, zostawiasz samochód z rowerami na parkingach, lepiej wybierz droższe, ale bezpieczniejsze uchwyty. Najlepiej takie, w których przewieziesz każdy rower – od dziecięcego do „górala” na 29-calowych oponach. Baza, czyli bagażnik podstawowy, to koszt ok. 200 zł.

Z rowerami na dachu jedź wolniejnie wjeżdżaj na parkingi podziemne. Wbrew pozorom łatwo o tym zapomnieć! Dlatego przed podróżą najlepiej zmierz wysokość auta z rowerami na dachu. Uważaj też na nisko rosnące gałęzie przy drodze. Jedź nieco bliżej środka jezdni. Ze względu na większy opór powietrza spalisz więcej paliwa. Unikaj gwałtownych manewrów. Sprawdzaj co pewien czas, np. na postoju czy podczas tankowania, czy rowery i uchwyty nie poluzowały się.

Dajemy radę: Sprawdź, ile ważą razem rowery i uchwyty, zanim je zamontujesz na dachu. Nie możesz przewozić cięższych rzeczy niż nośność dachu określona przez producenta. W większości samochodów osobowych to zazwyczaj do 50 kg i do 70 kg w kombi i autach terenowych.

  • Stelaż na tylnej klapie

Można przewozić rowery na stelażu zamontowanym na tylnej pokrywie bagażnika samochodu. Niektóre stelaże pasują tylko do aut trzy- lub pięciodrzwiowych, typu hatchback czy kombi; inne do każdego rodzaju nadwozia, w tym typu sedan. Stelaż kupisz za 250–500 zł i przewieziesz na nim 3-4 rowery. Uważaj, aby nie zniszczyć lakieru w miejscach mocowania do nadwozia. Przy dużym obciążeniu stelaż z rowerami może odkształcić klapę.

Podczas jazdy z rowerami na stelażu zachowaj większe odstępy po bokach, uważaj przy manewrowaniu w wąskich uliczkach. Częściej korzystaj z bocznych lusterek.

  • Platforma na haku holowniczym

Jeśli masz hak holowniczy, możesz przewieźć rowery na specjalnej platformie, którą się do niego mocuje. Najtańsze modele kosztują ok. 100 zł, najdroższe nawet 1500-2000 zł. Tańsze nie pozwalają na otwieranie pokrywy bagażnika przy zamontowanych rowerach. Montaż haka w aucie to wydatek od 300 do 1200 zł. Zaletą tego rozwiązania jest wysoka nośność. Niestety, rowery na platformie zasłaniają tablicę rejestracyjną i tylne światła samochodu. Tylko niektóre modele mają dodatkowe oświetlenie i miejsce na tablicę.

 

W kwietniu br. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rozpoczęło prace nad zmianą przepisów, które mają umożliwić wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Póki co, musisz liczyć się z mandatem, bo obecne regulacje nie przewidują czasowego demontażu tablicy w celu umieszczenia jej na bagażniku rowerowym, a także wydania dodatkowej, trzeciej tablicy.

Przewożenie rowerów pociągiem

Wszystko zależy od rodzaju pociągu, którym chcesz podróżować. Niestety, nie każdy ma wygodne miejsce na rowery. Z rowerem podróżujesz tylko w wagonach drugiej klasy.

  • Pociągi regionalne

Zwykle mają one na początku oraz na końcu składu przedziały dla podróżnych z większym bagażem i rowerami. W  nowszych składach znajdują się specjalne rowerowe stojaki bądź wieszaki.

Na trasach dalekobieżnych przewoźnicy podstawiają specjalne wagony, oznaczone piktogramem roweru. Roweru nie przewieziesz jednak w większości pociągów międzynarodowych, w kuszetkach i sleepingach. Zajmujesz miejsce w tym samym wagonie, w którym na specjalnym wieszaku mocujesz rower. Masz go cały czas na oku, bo drzwi do przestrzeni bezprzedziałowej są przeszklone.

  • W Pendolino

W tego typu pociągach również są miejsca na rowery. Niestety, to tylko 4 wieszaki, po dwa w wagonach 5 i 6. Pod nimi są rozkładane siedzenia dla pasażerów.

Pobierz poradnik "Pociągiem na rower" w pliku PDF

  • W pociągach TLK

Miejsca na rowery są ponumerowane i wymagają rezerwacji. Zwykle jest ich bardzo niewiele. Większość ma tylko jeden przedział na rowery, z 3-4 miejscami.

Dajemy radę: Sprawdź na rozkładzie jazdy, czy na danej trasie jeżdżą składy przystosowane dla rowerów. Nic nie zapłacisz za przewóz, jeśli zapakujesz rower w pokrowiec. Będzie to wówczas bagaż podręczny.

 

Transport rowerów w mieście

Jeśli przewozisz rower autobusem lub tramwajem pamiętaj, by nie wyrządzić nim szkody innym podróżnym. Regulaminy przewoźników w większości polskich miast zabraniają przewożenia przedmiotów, które „mogą wyrządzić szkodę innym podróżnym przez uszkodzenie lub zabrudzenie ich ciała lub odzieży.” Jeśli więc jest tłok, nie pchaj się z rowerem. W metrze stań w pierwszym wagonie przy pierwszych drzwiach, lub w ostatnim przy ostatnich drzwiach.

Przewożenie rowerów autokarem

Przykładowo, Polskim Busem można przewieźć rower w odpowiednim opakowaniu, jeśli jest miejsce w luku bagażowym. Przewoźnik może Ci jednak odmówić gdy uzna, że nie spełniasz warunków jego regulaminu.

Rowery w samolocie – tylko w luku bagażowym

Jeśli lecisz samolotem, rower odpraw jako bagaż rejestrowy. Szczegóły przewozu są na stronie internetowej przewoźnika. W większości linii trzeba zapakować rower, np. w karton czy torbę. Licz się z opłatami wagowymi za kilogram ładunku lub za przewóz sprzętu sportowego – od 30 do 80 euro. Sprawdź też dopuszczalne wymiary pakunku – najczęściej to 81×119×119 cm.

Jak spakować rower do samolotu?

Jeśli chcesz, aby Twój rower bez szwanku zniósł podróż, dobrze zabezpiecz jego ruchome części. Pamiętaj, że pracownicy lotnisk często nie mają czasu, by delikatnie traktować każdy pakunek. Paczki, walizki na taśmociągu czy w trakcie załadunku nie mogą się rozpaść.

  • Karton – najtańsze opakowanie

Karton, w którym przewieziesz rower, dostaniesz za darmo w sklepie rowerowym. Zanim włożysz do niego rower, odkręć koła, kierownicę, pedały i siodło. Ramę owiń folią z bąbelkami. Wszystko spakuj tak, by się nie przemieszczało w kartonie. Zaklej karton szeroką taśmą i zwiąż mocnym sznurkiem pakowym.

  • Torba lub pokrowiec na rower

Pokrowce lub torby mogą być bez pianki, wtedy łatwo je złożyć. Jeśli są z pianką, wtedy pełnią funkcję tańszej walizki rowerowej. Zwijany pokrowiec bez pianki waży 2-3 kg. To koszt ok. 300 zł.

Na drogę powrotną pusty karton lub walizkę możesz zostawić np. w przechowalni bagażu na lotnisku.

  • Walizka rowerowa

To specjalny kufer o sztywnej konstrukcji. Niektóre modele mają nawet własne kółeczka. Taka walizka waży ok. 10 kg, jest duża i droga, kosztuje ok. 1000 zł.