20 kwietnia 2015

Jak dbać o klimatyzację w samochodzie?

Jeśli po zimie często masz zaparowane szyby w aucie, a w kabinie unosi się nieprzyjemny zapach, to znak, że trzeba zająć się klimatyzacją. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Jak często sprawdzać klimatyzację?

nowych samochodach zwykle serwisuje się i napełnia klimatyzację po 2–3 latach od zakupu. Sprawdź ją przed upływem gwarancji auta. Potem kontroluj klimatyzację co dwa lata. Jeśli jest taka potrzeba, uzupełniaj czynnik chłodzący. Jeżeli zimą nie włączałeś klimatyzacji, serwis będzie konieczny, by usunąć z niej wilgoć i zanieczyszczenia. Brudna klimatyzacja może powodować reakcje alergiczne, podrażnienie oczu, a nawet infekcje.

Dajemy radę: Korzystaj z klimatyzacji zimą, przynajmniej raz na tydzień po 20 minut. Pozwala to na rozprowadzenie oleju smarującego w całym układzie. Zapobiega zatarciu mechanizmów. Przyspiesza też osuszanie szyb.

Gdzie serwisować klimatyzację?

Zanim odwiedzisz jakikolwiek warsztat, oczyść z kurzuresztek liści wloty powietrza do kabiny. Przewietrz wnętrze, wysusz dywanikiwykładziny podłogowe.

Napełnianie klimatyzacji powierz specjalistom z dobrego warsztatu lub ASO. Wymaga to odpowiedniego sprzętu, bo układ klimatyzacji pracuje pod ciśnieniem. Operacja trwa ok. godziny, jej koszt waha się od 120 do 400 zł, w zależności od auta i zakresu usług. Klimatyzację napełnia się przy zimnym silniku. Nie czekaj z tym na pierwsze upały, bo wówczas po napełnieniu ilość czynnika chłodzącego może być za mała.

Serwis klimatyzacji samochodu w 10 krokach:

  1. opróżnienie układu z czynnika chłodzącego,
  2. czyszczenie czynnika i układu klimatyzacji z wody,
  3. podciśnieniowa próba szczelności układu,
  4. napełnianie („nabicie”) klimatyzacji, wymiana oleju i czynnika chłodzącego z barwnikiem UV,
  5. sprawdzenie stanu przewodów oraz paska klinowego sprężarki*,
  6. wyjęcie starego filtra kabinowego,
  7. czyszczenie (przedmuchanie, odgrzybianie i dezynfekcja, np. ozonem) kanałów wentylacyjnych,
  8. montaż nowego filtra kabinowego,
  9. sprawdzenie ciśnienia układu i ewentualnych wycieków z lampą UV,
  10. zmierzenie temperatury na wylotach powietrza w kabinie.

* Podczas przeglądu klimatyzacji zwróć uwagę na pasek klinowy, który napędza sprężarkę „klimy”. Po 5-6 latach eksploatacji maleje jego napięcie, a guma parcieje. Wymień go, gdy jest postrzępiony lub ma nierówną powierzchnię. Sprawdzaj go przy okazji wymiany paska klinowego od silnika.

Dajemy radę: Gdy nie możesz uruchomić klimatyzacji, sprawdź bezpieczniki oraz stan paska klinowego. Spalony bezpiecznik lub zerwany pasek od napędu sprężarki to częste przyczyny awarii.

 

Jak czyścić klimatyzację?

Wśród metod czyszczenia klimatyzacji najpopularniejsze jest ozonowanie, które usuwa przykry zapach i niszczy drobnoustroje w przewodach wentylacyjnych i w całej kabinie auta. Jego koszt wynosi od 80 do 200 zł. W starszych autach lepiej sprawdzają się pianki lub ultradźwięki.

Czyszczenie pianką to najprostszy i najtańszy sposób. Przez otwory nawiewów wprowadza się elastyczny wężyk i powoli wyciąga się go, wpuszczając piankę z detergentem. Ta rozpręża się w kanalikach wentylacyjnych i usuwa zanieczyszczenia. Metoda ta ma jednak wadę. Zbyt duża ilość piany może uszkodzić elektronikę znajdującą się w desce rozdzielczej.

Z kolei czyszczenie ultradźwiękowe to najnowocześniejszy sposób czyszczenia klimatyzacji.
Specjalne urządzenie wytwarza ultradźwięki, które rozbijają dezynfekujący detergent do postaci pary lub mgiełki, dzięki temu dociera on do całego układu klimatyzacji i dezynfekuje wnętrze samochodu. Koszt jest nieco wyższy niż ozonowania.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Przy okazji czyszczenia lub nabijania klimatyzacji, zadbaj o kabinowy filtr powietrza, tzw. przeciwpyłkowy. Wymieniaj go co roku lub po przejechaniu 15-20 tys. km, chyba że producent auta zaleca inaczej. Jeśli dużo jeździsz po piaszczystych, nieutwardzonych drogach, wymieniaj go częściej.
Oznaką zapchania filtra są ciemne kłaczki lub osad na desce rozdzielczej, zwłaszcza przy nawiewach przedniej szyby. Wentylacja pracuje też dużo mniej efektywnie. W filtrze gromadzą się liście, piasek, martwe owady i szkodliwy dla zdrowia pył z opon i klocków hamulcowych oraz pleśń. Wyczyść też koniecznie komorę filtra, najlepiej przy pomocy sprężonego powietrza lub odkurzaczem. Dopiero po tym zamontuj nowy filtr.
W wielu modelach możesz to zrobić samodzielnie. Sprawdź w książce obsługi umiejscowienie filtra. Jeśli jest on trudno dostępny, jedź do warsztatu. Za wymianę zapłacisz od 30 do 150 zł.

Węglowy czy zwykły?

Są dwa typy filtrów: zwykływęglowy, który zawiera tzw. węgiel aktywowany i lepiej pochłania zanieczyszczenia oraz zapachy z zewnątrz. Ma też większą powierzchnię filtrująca. Zazwyczaj wystarcza na dłużej niż zwykły filtr papierowy. Niestety, jest 2-3‑krotnie droższy.

Samodzielne czyszczenie wentylacji

Możesz samodzielnie wyczyścić wentylację auta. Służą do tego preparaty w sprayu. Nie są tak skuteczne jak ozonowanie czy ultradźwięki, ale tańsze: od 20 do 60 zł.
Usuń z kabiny zbędne przedmioty, np. foteliki dla dzieci, żywność, bagaże. Zdemontuj zagłówki dla lepszej cyrkulacji powietrza. Zamknij szybydrzwi. Otwórz wszystkie nawiewy. Ustaw maksymalne chłodzenie i największą prędkość nawiewu oraz zamknięty obieg powietrza w kabinie. Uruchom silnikklimatyzację. Preparat postaw na podłodze za przednim rzędem siedzeń i włącz rozpylanie. Wysiądź i zamknij drzwi, pozostaw go na 10-15 minut.
Po tym czasie otwórz szyby i drzwi w samochodzie, zmień obieg powietrza na otwarty, zmniejsz prędkość wentylacji na średnią, a temperaturę klimatyzacji ustaw na 19-22°C. Pozostaw tak auto na kolejne 10 minut, aby wywietrzyć preparat z wnętrza.

Dajemy radę: Jeśli chcesz domowym sposobem usunąć tylko nieprzyjemną woń z wentylacji po zimie, użyj octu spirytusowego. Nalej odrobinę do płaskiego naczynia i zostaw je noc na podłodze auta. Rano nie będzie śladu po zapachu wilgoci czy pleśni.