PZU
02 grudnia 2019

Technologia w służbie zdrowiu. PZU Zdrowie otwiera kiosk telemedyczny

Badanie w 10 minut i bez czekania w kolejce? Na taki luksus mogą pozwolić sobie pracownicy PZU, którzy testują innowacyjne rozwiązanie – kiosk telemedyczny. Można w nim nie tylko zmierzyć ciśnienie i skontrolować inne parametry życiowe, ale również porozmawiać z lekarzem poprzez wideokonferencję.
Zdrowie

W siedzibie PZU przy ul. Jana Pawła II 24 w Warszawie stanął pierwszy kiosk telemedyczny. W tym mobilny gabinecie lekarskim pracownicy firmy, objęci Opieką Medyczną PZU, mogą skorzystać z narzędzi diagnostycznych oraz odbyć wideokonsultację z lekarzem, który wystawi e-receptę lub, w razie potrzeby, da e-skierowanie na dalszą diagnostykę w placówce medycznej. W kiosku telemedycznym znajduje się niezbędna do samobadania aparatura: termometr, ciśnieniomierz, EKG, stetoskop cyfrowy, pulsoksymetr, kamera do obrazowania gardła, ucha i skóry. Cały proces konsultacji, łącznie z badaniem, zajmuje nie więcej niż 10 minut. Nie trzeba tracić czasu na stanie w kolejkach ani ryzykować złapaniem kolejnej infekcji w przychodni. Dzięki kioskowi telemedycznemu dbanie o zdrowie staje się o wiele łatwiejsze – zwłaszcza dla tych, którzy na co dzień są bardzo zapracowani.

– Telemedycyna to przyszłość opieki medycznej. W USA czy Kanadzie już teraz kioski telemedyczne pełnią rolę „pierwszego filtra” i są wsparciem dla podstawowej opieki medycznej oraz profilaktyki. W Chinach wspierają monitorowanie zdrowia ludności mieszkającej na obszarach wiejskich, oddalonych od dużych miejskich aglomeracji. Z badań wynika, że Polacy są otwarci na korzystanie ze zdalnych usług medycznych, dlatego chcemy dać naszym pacjentom taką możliwość powiedział Sebastian Tabaka, członek Zarządu PZU Zdrowie, który nadzoruje obszar obsługi pacjenta.

Rozwiązanie bardzo dobrze się przyjęło.

– Gdy wprowadziliśmy usługi telemedyczne do naszej oferty, pacjenci dopiero poznawali ich możliwości i podchodzili jeszcze dość ostrożnie. Po dwóch latach współpracy możemy już powiedzieć, że telemedycyna wpisuje się na stałe w naszą ofertę, a zainteresowanie pacjentów rośnie – tłumaczyła w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Julita Czyżewska, prezes PZU Zdrowie. – Początkowych kilka wizyt telemedycznych dziennie szybko zamieniliśmy w kilkaset i chcemy więcej. Pacjenci doceniają możliwość zdalnego omówienia standardowych przypadków medycznych, a także oszczędność czasu przy takich formalnościach, jak wystawienie recepty czy skierowania. Telemedycyna to narzędzie do efektywnego wykorzystania czasu zarówno naszych pacjentów, jak i personelu medycznego – dodała.

Według PZU 2/3 pacjentów korzystających z usług telemedycznych to kobiety, które znacznie częściej niż mężczyźni odwiedzają również tradycyjne gabinety lekarskie. Znaczną większość (75 proc.) telemedycznych pacjentów stanowią osoby w wieku 20–50 lat, natomiast 10 proc. telekonsultacji dotyczy dzieci. 

Kiosk telemedyczny nie jest jedyną zdalną formą opieki medycznej oferowaną przez PZU Zdrowie. Ubezpieczyciel za pośrednictwem portalu mojePZU umożliwia wykupienie zdalnych konsultacji z lekarzami kilkunastu specjalizacji, dietetykami, psychologami, a nawet pielęgniarkami. Co więcej, PZU Zdrowie ma własną sieć placówek medycznych. Współpracuje też z ponad 2 tysiącami placówek partnerskich i połową aptek w Polsce.