31 sierpnia 2015

Twój pierwszy start w triathlonie

Masz za sobą kilka udanych biegów ulicznych, trenujesz regularnie i chcesz spróbować czegoś nowego? Sprawdź się w triathlonie! O tym, czy każdy może wystartować w tej konkurencji i co jest do tego niezbędne, rozmawiamy z Dariuszem Sidorem, trenerem sportów wytrzymałościowych.

P.D.​Czy każdy może wystartować w triathlonie?

D.S.Tak i nie. To zależy od dystansu, bo chodzi o to, by ukończyć zawody w limicie czasu. Dystans olimpijski w tej dyscyplinie to 51,5 km, ale to jeszcze nic! Wyzwaniem jest tzw. „połówka Ironmana”, czyli 113 km, czy Ironman z trasą o długości 226 km. To wymaga doskonałego przygotowania, którego na pewno nie mają początkujący.
Dla tych, którzy zaczynają triathlonową przygodę, dobry jest popularny dystans „1/4 Ironmana”, czyli 950 m pływania, 45 km rowerem i 10,55 km biegu. Przy czym obowiązuje na nim zakaz jazdy w grupie. Ułatwia to zadanie początkującym, którzy boją się jazdy grupowej.

P.D.​Czy wystarczy, że biegam, jeżdżę na rowerze i umiem pływać, by zmierzyć się z 1/4 Ironmana?

D.S.Nie. Najpierw powinieneś zrobić podstawowe badania laboratoryjne i EKG i pójść z wynikami do lekarza. To podstawa, by zacząć uprawiać jakikolwiek sport. Wiek nie ma znaczenia! Jeśli okaże się, że jesteś zdrowy i sprawny, zacznij trenować triathlon. Przygotowania do jednej czwartej Ironmana trwają od kilku tygodni do kilkunastu miesięcy. Jeśli wcześniej uprawiałeś inny rodzaj sportu, będzie Ci znacznie łatwiej.
Gdy uprawiasz triathlon, narażasz się na mniej kontuzji, niż przy jeździe na rowerze czy maratonach. Poza tym, ta dyscyplina daje nieporównywalnie większą satysfakcję.

​Największy problem początkującym sprawia pływanie, które jest wyzwaniem również dla doświadczonych triathlonistów. Większość Polaków po prostu słabo pływa, a pływanie w grupie jest bardzo trudne. Odcinek w wodzie możesz pokonać choćby żabką lub na grzbiecie. Możesz też na chwilę się zatrzymać, obyś tylko nie odpychał się od boi.

— Dariusz Sidor

P.D.​Jakiego sprzętu potrzebuję do pierwszego startu? 

D.S.Na początek wystarczy rower za 800-1000 zł, kask do 200 zł, czapka z daszkiem i zwykłe, sportowe buty do biegania. Strój kolarski – koszulka i spodenki – to wydatek 250-300 zł.
Zamkniesz się więc w 2000 zł. Strój kolarski nadaje się też do biegania. Nie musisz na początku mieć też osobnych butów na rower. Wystarczą te do biegania z dobrą amortyzacją. Jeżeli masz rower z pedałami zatrzaskowymi, niezbędne będą buty rowerowe, a to koszt 300-500 zł.  

P.D.Rower to najdroższy element ekwipunku

D.S.W zawodach amatorskich, tzw. koleżeńskich, które popularyzują dyscyplinę, często dopuszcza się dowolne rowery. Wszystko zależy od regulaminu. Na początek możesz mieć używany rower, ale sprawny i z pewnego źródła, o znanej historii serwisowej. Najlepiej by był od innego triathlonisty lub kolarza. Może to być zwykła aluminiowa szosówka, najlepiej z tzw. karbonowym widelcem. 
Jeśli jednak planujesz związać się z tym sportem na poważnie, nie oszczędzaj na rowerze! Kup najlepszy, na który Cię stać, nawet za 30 tys. Dobre koła przydadzą się bardziej niż dobre buty, bo to realnie wpłynie na Twój wynik!

P.D.​Co trzeba mieć, a co można wypożyczyć by wystartować w zawodach?

D.S.​Musisz mieć piankę, która ochroni Cię przed wychłodzeniem w wodzie. Jeśli startujesz pierwszy raz, wystarczy zwykła, niedroga pianka triathlonowa. Można ją wypożyczyć, koszt to ok. 100 zł za 10 dni. Nie polecam pływania bez pianki w zimnej wodzie. Nie jest jednak wymagana, jeśli nie narzuca tego organizator lub przepisy. Różnice między tanimi a drogimi piankami bywają wprawdzie kolosalne, ale dostrzegają je tylko zaawansowani zawodnicy. Nie polecam stosowania pianek do nart wodnych czy surfingu, bo tu oszczędność nie wyjdzie Ci na dobre. Już lepiej ukończyć triathlon w kąpielówkach. 

P.D.Szykowałem się do startu, kilka tygodni treningów za mną. O czym warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę na pierwszych zawodach i przed nimi?

D.S.Najlepiej od początku trenować pływanie w grupie oraz jazdę na rowerze. A jeśli rozpoczniesz treningi pod okiem trenera, nie modyfikuj ustalonych planów treningowych. Każde odstępstwo od planu jest jego złamaniem. Realizuj go w 100 proc.!
Przed każdym startem, zanim zaczniesz treningi, zapoznaj się dokładnie z regulaminem zawodów. Każda impreza ma inne zasady, różni się trasą, ukształtowaniem terenu. Na sposób przygotowania wpływa też pora roku, w której odbywają się zawody. Weź to pod uwagę.
Podczas Twoich pierwszych zawodów nie pchaj się do pierwszego rzędu na starcie. Nie ryzykujesz wówczas podtopienia zaraz po wejściu do wody. I pamiętaj, kto raz spróbuje triathlonu, ten wsiąknie na długie lata!

Dystanse triathlonu:

  Pływanie Rower Bieg
Super sprinterski 0,6 km 15 km 3 km
Sprinterski 0,475 km 20 km 5 km
1/4 Ironmana 0,950 km 45 km 10,55 km
Olimpijski (standard) 1,5 km 40 km 10 km
Dystans długi, dawniej (ITU) 1,9 km 80 km 20 km
Dystans długi (ITU) 4 km 130 km 30 km
1/2 Ironmana (tzw. "Połówka") 1,9 km 90 km 21 km
Ironman / WTC / „długi dystans” 3,8 km 180 km 42 km
Ultraman Triathlon 10 km 421 km 84 km

 

Rozmawiał Piotr Durski

Źródła

Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz e-booka „Pytania o triathlon”

Zamknij