02 grudnia 2015

Sprawdź samochód przed zimą

Przymarznięte drzwi, kłopoty z rozruchem, skrobanie szyb – to uroki jazdy zimą. Dobre przygotowanie samochodu pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek. O czym pamiętać, zanim sypnie śniegiem?

Opony

Nie odkładaj zmiany opon na ostatni moment. Zimówki są skuteczniejsze od letnich już wtedy, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Sprawdź wcześniej wysokość bieżnika. Nie zapominaj o kole zapasowym. Skuteczny bieżnik w zimówce musi mieć minimum 4 mm. Opony nie powinny by starsze niż 5-6 lat, gdyż guma traci swoje właściwości.

Niezbędne drobiazgi

Sprawdź, czy masz skrobaczkę, zimowy płyn do spryskiwaczy oraz odmrażacz w płynie. Zamarznięty letni płyn może uszkodzić elektryczną pompkę! Przed zimą wymień też pióra wycieraczek, jeśli są zużyte. Włóż do schowka parę nieprzemakalnych rękawic. Jeśli zimą planujesz dłuższe podróże, zaopatrz się w linkę holowniczą, przewody zapłonowe, łopatkę do śniegu.

Nie smaruj zamków. W mróz to tylko pogorszy sprawę i przyspieszy zamarzanie. Przesmaruj natomiast uszczelki do drzwi preparatem silikonowym.

Wymień dywaniki na gumowe, najlepiej z rantem. Unikniesz w ten sposób zawilgocenia wnętrza samochodu. Warto również wozić żwirek dla kota, zawiązany np. w dużą skarpetę. Usytułowany pod fotelem pochłania wilgoć w aucie, a w sytuacji gdy się zakopiemy można go rozsypać pod oponami dla złapania przyczepności.

Mycie i woskowanie

Umyj i nawoskuj samochód przed pierwszymi mrozami. Przy okazji sprawdź, czy lakier nie jest nigdzie uszkodzony. To najlepszy moment na drobne naprawy lakiernicze. Zimowa sól to idealne warunki do powstawania korozji. Należy myć samochód na myjniach tradycyjnych, ponieważ urządzenia wysokociśnieniowe nie są w stanie zmyć wszystkich warstw brudu.

Warto również zabezpieczyć podwozie w przypadku starszych aut.

Akumulator

Sprawdź stan akumulatora oraz prąd ładowania. W wielu warsztatach zrobisz to od ręki, za darmo lub za niewielką opłatą. Będziesz wiedział, jak sprawna jest bateria i jak zachowa się podczas dużych mrozów pod obciążeniem. Przy okazji sprawdź też alternator. Zmierz prąd na zaciskach akumulatora przy pracującym silniku. Jeśli napięcie jest niższe niż 13,7 V lub wyższe niż 14,5 V, musisz naprawić alternator. Zaopatrzmy się również w kable rozruchowe o grubszym przekroju. W przypadku ich braku, firmy taksówkarskie świadczą usługi użyczenia prądu.

Parametry płynów eksploatacyjnych

Prawidłowa temperatura krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia to -37 stopni C. Sprawdź, czy tak jest w Twoim samochodzie, zwłaszcza, jeśli nie możesz być pewien historii serwisowej. Zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do zniszczenia silnika. Jeśli okaże się, że test nie wypadł dobrze, musisz wymienić płyn. Przy okazji sprawdź też płyn hamulcowy.

Świece, wtryski, przewody

Słaby akumulator nie zawsze jest przyczyną kłopotów z rozruchem w silnikach benzynowych. Bywa, że problem znajduje się w układzie zapłonowym. Warto sprawdzić świece oraz przewody wysokiego napięcia. To one odpowiadają za powstawanie iskry. Jeśli na przewodach jest przebicie lub świece są zużyte, iskra może by zbyt słaba, by uruchomić silnik w niskich temperaturach. Zdarza się też, że trzeba wyczyścić kopułkę rozdzielaczą oraz ocenić stan cewek zapłonowych.

W silnikach diesla problemy z rozruchem są niestety dość częste. Oprócz sprawdzenia stanu świec żarowych, warto zajrzeć do układu wtryskowego.

Dajemy radę:Zimą tankuj tzw. zimowe paliwo. Ograniczysz wówczas ryzyko zatkania filtra paliwa przez parafinę, która wytrąca się z oleju napędowego przy niskich temperaturach. Od października do połowy listopada na stacjach jest paliwo przejściowe, a do pierwszego marca zimowy i arktyczny olej.

Jedź na przegląd instalacji LPG, sprawdź układ chłodzenia. Wymień filtr gazu. Pamiętaj, aby zimny silnik pracował najpierw na benzynie.