Rozszyfrowujemy samochodowe skróty. ABS, ESP, BA – zobacz, co oznaczają i jak działają
ABS / ALB - Anti-Lock Braking System
System zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. To jedno z najstarszych i najbardziej popularnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo. ABS stale mierzy prędkość obrotową wszystkich kół. Nie ingeruje w działanie układu hamulcowego, dopóki sam nie zaczniesz hamować. ABS działa więc dopiero po naciśnięciu na hamulec. Dzięki temu, że nie dopuszcza do zablokowania kół, jesteś w stanie zachować sterowność samochodu i np. nie wypaść z zakrętu. Od maja 2004 w Unii Europejskiej nowe samochody muszą mieć ABS.
BA - Brake Assist
System wspomagania nagłego hamowania. Uzupełnia pracę ABS-u. Przydaje się, ponieważ w nagłych sytuacjach kierowcy nie zawsze sami wciskają hamulec do oporu. Jeśli gwałtownie i szybko naciśniesz pedał hamulca, system sam zwiększy siłę hamowania. Błyskawicznie podniesie ciśnienie w układzie hamulcowym do takiego poziomu, aż zacznie działać układ ABS.
ESP - Electronic Stability Program
Elektroniczny program stabilizacji. To układ utrzymujący poprawny tor jazdy podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSS lub VSC. Uaktywnia się dopiero, gdy auto wyślizguje się z zakrętu i wpada w poślizg. ESP przyhamowuje wówczas jedno lub więcej kół. Gdy przód pojazdu traci przyczepność, czyli pojawia się podsterowność, system hamuje koła tylne. Jeśli auto w zakręcie zbyt szybko obraca się wokół własnej osi, czyli staje się nadsterowne, ESP hamuje przednie koła.
EBD / EBV - Electronic Brakeforce Distribution
Elektroniczny system rozdziału siły hamowania. Układ EBD automatycznie, w zależności od obciążenia, reguluje siłę działania hamulców. Robi to osobno dla każdego koła. W ten sposób zmniejsza dystans, jaki auto pokonuje w razie nagłego hamowania oraz w zakręcie, gdy nacisk na koła jest różny. Jest połączony z systemem ABS. Przydaje się w rodzinnych kombi lub minivanach, gdy masz przewieźć coś dużego i ciężkiego, czego nie da się równo rozmieścić w kabinie.
EDS / EDL - Electronic Differential Lock
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Mechanicy nazywają ten system „elektroniczną szperą”. Rozpoznaje poślizg napędzanych kół. Jeśli obroty kół są różne, to EDS wyhamowuje koło obracające się szybciej. Jeśli np. zjedziesz jednym kołem napędowym na pobocze, lub stracisz pod nim przyczepność w kałuży, ten system przeniesie napęd na drugie koło – to, które akurat ma lepszą przyczepność. W ten sposób poprawia bezpieczeństwo i pewność prowadzenia auta w zakrętach, na śliskiej nawierzchni oraz w zimie.
EGR - Exhaust Gas Recirculation
Recyrkulacja gazów wylotowych. To mechanizm, który ogranicza emisję szkodliwych spalin. Działa przez obniżenie temperatury w silniku i spowalnia proces spalania. Jeśli masz auto wyposażone w ten system, to spaliny z silnika są zawracane znów do cylindrów. Ponieważ spaliny nie mogą trafiać do silnika przez cały czas, EGR dba, aby recyrkulacja spalin nie zakłócała pracy silnika na luzie i nie ograniczała mocy podczas przyspieszenia.
Układ EGR może być przyczyną problemów, zwłaszcza gdy masz auto z silnikiem diesla. Jego usterkę może sygnalizować kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej. Regularnie kontroluj i czyść zawór EGR przy przeglądach. Koszt naprawy lub wymiany to nawet 3 tys. złotych.
ASR - Acceleration Slip Regulation
System optymalizacji przyczepności przy przyspieszaniu. Zapobiega buksowaniu kół, czyli obracaniu w miejscu przy zbyt mocnym dodaniu gazu. Działa podobnie jak ABS, przeciwdziała poślizgowi, ale nie przy hamowaniu, tylko przy ruszaniu. Nie tylko hamuje koła, ale zmniejsza też na chwilę moment obrotowy i moc silnika. Przydaje się zwłaszcza w autach, które mają więcej niż 150 koni i napęd tylko na jedną oś. Z ASR łatwiej ruszysz na śliskiej nawierzchni, pod górę oraz zimą. Dzięki niemu też mniej zużyjesz opony oraz spalisz nieco mniej paliwa. Większość odmian systemu ASR działa jedynie przy niskiej prędkości - do ok. 40 km/h.
TPC / TPM / TPMS - Tire Pressure Control / Tire Pressure Monitoring System
System kontroli ciśnienia opon. Te trzy skróty oznaczają system informujący o spadku ciśnienia w oponach. Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi go mieć.
System ma dwie odmiany: pośrednią, w której informacje o ciśnieniu pochodzą z układu ABS. Ta wersja jest mniej dokładna i podaje dopiero spadek ciśnienia o 20 proc.
Droższa i dokładniejsza jest wersja bezpośrednia, w której wartość ciśnienia jest przekazywana za pomocą fal radiowych z czujników wewnątrz kół, przymocowanych do felgi przy wentylu, pod oponą. Koszt jednego czujnika to ok. 300 zł. Jeśli masz auto z takimi czujnikami, wymiana opon będzie nieco droższa i dłuższa bo czujniki łatwo uszkodzić. Dlatego lepiej zaopatrzyć się w dwa komplety kół, jeden z oponami letnimi, drugi z zimowymi.
DSR - Dynamic Steering Response
Dynamiczna odpowiedź sterowania. To rozwiązanie, które jest połączone z układem ESP i usprawnia jego pracę. Jeśli masz auto wyposażone w DSR, spodziewaj się, że w razie poślizgu kierownica sama lekko przekręci się, bo zadziała system podpowiedzi ruchu kierownicy. DSR potrafi w razie potrzeby wykonać lekki skręt kół po to, aby zapobiec obrotowi samochodu w czasie poślizgu. Po zakończeniu manewru, kierownica wróci do prostej pozycji.