Jak zacząć pisać blog i blogować z sukcesem
Blogowanie wymaga systematyczności
Pisanie blogu wymaga sporych nakładów pracy. Pomyśl, jak często dasz radę tworzyć teksty, nagrywać filmy lub szykować inne treści. Jeśli chcesz zdobyć wiernych czytelników, musisz robić to regularnie. Gdy minie pierwszy zapał, coraz trudniej będzie znaleźć temat, a liczba czytelników na początku raczej nie będzie imponująca. Warto abyś zdał sobie z tego sprawę, jeszcze zanim zaczniesz blogować i nie zamykał się w zbyt wąskiej i hermetycznej tematyce. Gdy zostawisz sobie na etapie przygotowania blogu większą swobodę, możesz elastycznie reagować na tzw. kryzys twórczy, który wcześniej czy później nastąpi.
Dobra nazwa i adres dla blogu
Bierz przykład z najlepszych. Nazwa blogu „Jak oszczędzać pieniądze i rozsądnie wydawać?” sugeruje, że to kopalnia tematów, bo oszczędzać można na wszystkim! Podobnie, „Gotuję, bo lubię” – daje twórczą swobodę – od przepisów po różne porady.
Nazwa blogu to nie to samo, co jego adres. Tu powinno być krótko i tak, żeby wpadało w ucho. Zastąp nazwę skrótem, np. blog „Komiksy o Nędzy i Cierpieniu” ma adres konic.blox.pl. Ułatwiaj użytkownikom wyszukiwanie. Część osób wpisuje do okienka przeglądarki Twój adres, niezależnie od miejsca w sieci, w którym założysz blog. Gdy jest krótki, łatwo wpadający w ucho, dasz się łatwiej zapamiętać. Musisz zdecydować, czy blogować na platformie, czyli w serwisie przeznaczonym do ich prowadzenia i agregującym blogi, czy założyć własną domenę. Pierwsza opcja jest bezkosztowa, druga wiąże się z opłatami za stworzenie strony oraz jej utrzymanie, czyli hosting.
Obydwie mają zalety. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z blogowaniem i nie czujesz się pewnie w kwestiach technicznych, skorzystaj z platformy. Kiedy okrzepniesz i zdobędziesz doświadczenie będziesz mógł przenieść swój blog w inne miejsce. Na platformie, np. blox.pl otrzymasz indywidualne wsparcie, administratorzy pomogą Ci w ustawieniu szablonu, włączeniu odpowiednich wtyczek i dodatków. Pomogą też w promocji Twoich treści już od pierwszego wpisu, a jeśli trzeba doradzą w kwestiach redakcyjnych.
Zaprojektuj wygląd blogu
Wybierz szablon pod kątem planowanych treści. Jeśli na blogu będzie dużo zdjęć, zastosuj taki, na którym użytkownikom będzie je łatwo oglądać. Blog musi być czytelny, nie przesadzaj więc z ozdobnikami. Każdy szablon, nawet na darmowej platformie, można dostosować do swoich potrzeb.
Koniecznie zamieść informacje o sobie, zwłaszcza jeśli planujesz rozwijać swoją pasję profesjonalnie i w przyszłości chciałbyś zarabiać na blogowaniu. Zakładka „O mnie” to Twoja wizytówka, przedstaw się ciekawie, ale nie zaczynaj od ceny za ewentualną współpracę.
Dobierz odpowiednie wtyczki, pozwól użytkownikom na łatwe udostępniania Twoich wpisów w mediach społecznościowych. Pokaż im, w których kanałach jesteś. To ułatwi Ci budowanie swojej społeczności.
Jesteś twórcą internetowym
Niezależnie od tego, o czym chcesz pisać, jesteś internetowym twórcą. Komunikujesz się z innymi i możesz wpływać na ich postawy. Bądź więc odpowiedzialny za to, co publikujesz. Przypomnij sobie zasady netykiety, przeczytaj regulamin, jeśli jesteś na platformie. Ciebie, jako twórcę chroni prawo. Przestrzegaj go również samemu. Nie „pożyczaj” cudzych pomysłów, zdjęć czy tekstów. Możesz się nimi inspirować, ale nigdy na zasadzie „kopiuj – wklej”, a jeśli cytujesz, to podaj źródło i aktywny link. Za szerzenie dobrych praktyk docenią Cię odbiorcy. Gdy zauważysz, że ktoś zabiera Twoje treści i bezprawnie je publikuje bez Twojej zgody, zareaguj. Możesz oczywiście wstąpić na drogę prawną, to jednak bywa trudne, czasem „gra nie jest warta świeczki”. Skontaktuj się z webmasterem lub hostingodawcą strony, na której znalazłeś swoje treści. Powołaj się na odpowiednie fragmenty ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zacytuj regulamin, jeśli dotrzesz do niego. Jeżeli blogujesz na platformie, poproś o pomoc swoich administratorów.
Przydatne narzędzia
Wpisy, które najlepiej angażują czytelników, zawierają zdjęcia, grafiki lub filmy. Do stworzenia wielu materiałów wystarczy Ci telefon. Zrobisz nim zdjęcia lub filmy. Pomyśl o statywie lub aplikacji, która stabilizuje obraz. Z łatwością zrobisz sześciosekundowe zapętlone Vine’y, które osadzisz na swoim blogu. Do obróbki filmów przyda Ci się darmowy Movie Maker. Dźwięk dodaj przez YouTube. Skorzystaj z darmowej bazy muzyki, która jest dostępna po zalogowaniu, w zakładce Studio Twórców.
Do obróbki zdjęć przyda Ci się na przykład:
- PicMonkey http://www.picmonkey.com,
- Paint.net http://www.getpaint.net/index.html,
- Pixlr https://pixlr.com,
- IrfanView http://www.irfanview.com.
Jeśli nie masz swoich zdjęć, skorzystaj z bezpłatnych banków ilustracji. W tym wpisie znajdziesz najpopularniejsze oraz informacje o rodzajach licencji. Zawsze ją sprawdzaj, zanim opublikujesz zdjęcie. Część darmowych zdjęć możesz opublikować bez podania autora, część zaś tego wymaga. Bądź uważny.
Social media
Twój blog to dopiero początek. Wybierz kanały social mediowe, w których chcesz być. Publikuj w nich posty z linkami, angażuj fanów, reaguj szybko na ich komentarze i pytania, odsyłaj ich do treści na blogu, przedstawiaj je w ciekawy sposób. Wchodź w interakcje z innymi blogerami. Odnoś się do ich tekstów i materiałów. Staraj się tylko nie powielać treści, czyli nie pisz dokładnie tego samego we wszystkich miejscach. Wyszukiwarka Google promuje tych twórców, którzy są oryginalni i nie kopiują własnych tekstów. Nie spamuj linkami do swojego blogu. Lepiej postaraj się jak najciekawiej lub najzabawniej pokazać swój tekst na swoich profilach. Użytkownicy sami udostępnią materiał, który ich zaciekawił.
Staraj się też korzystać z dobrych i sprawdzonych od ponad 100 lat sposobów tworzenia nagłówków. Najlepiej klikają się tytuły, w których odwołujesz się do emocji czytelnika, np. pokazujesz mu, że Twój tekst do czegoś mu się przyda, sprawi mu radość lub nawet go przestraszy. Tytuł to obietnica – spełnij ją potem w tekście, bo czytelnik, który wyjdzie od Ciebie rozczarowany, więcej nie wróci.
Czytaj tych, którzy robią to najlepiej. Poszukaj ich choćby wśród uczestników Blog Forum Gdańsk.
Powodzenia!
Źródła
Media społecznościowe i blogowanie http://blogmagazyn.pl/