Jak wybrać odpowiedni rower?
Z myślą o miłośnikach dwóch kółek wytyczane są specjalne trasy, spośród których każdy może wybrać coś dla siebie. Jedne wiodą przez malownicze parki i wzdłuż rzek, inne prowadzą szlakiem historycznych zabytków, zamków czy militariów.
Podczas wycieczek najlepiej używać własnego roweru - te z wypożyczalni są najczęściej przystosowane jedynie do kilkukilometrowych wycieczek. Jeśli chcesz, aby jazda rowerem dawała ci mnóstwo radości, warto podejść poważnie do jego wyboru. Zamiast kierować się wyglądem i kolorem, lepiej zwróć uwagę na jego bezpieczeństwo i wytrzymałość. Koniecznie idź do profesjonalnego sklepu rowerowego - tani rower z supermarketu na dłuższą metę może nie spełnić Twoich oczekiwań. Dodatkowo w sklepie rowerowym uzyskasz fachową poradę i pomoc w doborze sprzętu.
Rodzaje rowerów
Zakup roweru musisz uzależnić od tego, gdzie będzie używany albo przynajmniej gdzie będzie używany najczęściej. Rower:
- MIEJSKI – przeznaczony zdecydowanie do jazdy po ulicach, nie w terenie. Jest dość ciężki, ma aluminiową lub stalową ramę typu męskiego albo żeńskiego z obniżoną górną rurą. Ma duże koła, szeroką kierownicę, błotniki, małą liczbę przełożeń. Jeździmy na nim w pozycji wyprostowanej. Dodatkowo częstym wyposażeniem tego roweru jest bagażnik i koszyk.
- GÓRSKI – najlepszy do jazdy po trudnym terenie, szczególnie drogach pełnych wertepów, kamieni i korzeni. Ma szerokie opony z grubym bieżnikiem i mniejsze koła niż rower miejski. Dodatkowo wyposażony jest w różnego rodzaju amortyzatory.
- TREKKINGOWY – doskonały do celów turystycznych, chociaż równie dobrze sprawdzi się podczas dojazdów do pracy czy szkoły po zróżnicowanym podłożu. Nadaje się zarówno do jazdy w terenie, jak i po asfalcie. Ma węższe opony niż rower górski, ale szersze niż szosowy. Jest wyposażony w amortyzator siodełka, bagażnik, błotniki oraz dużą liczbę przełożeń. Pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji niż na rowerze górskim czy szosowym.
- SZOSOWY – najdroższy i najmniej popularny, przeznaczony do szybkiej jazdy po asfalcie. Ma duże koła i cienkie opony. W wyposażeniu nie posiada błotników, bagażnika ani koszyka. Jego charakterystyczną cechą jest specyficznie wygięta kierownica tzw. baranek. To rower wyłącznie do jazdy po asfalcie, w trudniejszych warunkach będzie bezużyteczny.
Rama, koła i hamulce
Kupując rower weź pod uwagę rodzaj ramy. Ramy stalowe są cięższe i tańsze, a aluminiowe lżejsze, ale droższe. Pamiętaj, że do roweru z ramą stalową, należy dobrać koła o jak najmniejszym ciężarze. Jeśli planujesz głównie wycieczki terenowe wybierz rower z mniejszymi (26”), grubszymi kołami i mocnym bieżnikiem. Rower miejski może mieć koła większe (28”) i cieńsze. Jeśli chodzi o hamulce, pamiętaj że tarczowe powinny być hydrauliczne, a nie mechaniczne.
Dajemy radę: Sprawdź, czy rower ma przepisowy znak bezpieczeństwa na ramie, którym jest litera „B” w trójkącie.
Sprawdź rozmiar roweru
Pamiętaj, że nie może być za duży! Żeby dobrać odpowiednią wielkość, stań na podłodze w butach na płaskiej podeszwie, zmierz długość swojej nogi po stronie wewnętrznej i od tej liczby odejmij 30-38 cm. Wynik to odpowiednia dla nas długość ramy. Kiedy siedzisz na siodełku, powinieneś móc wyprostować w kolanie nogę trzymając piętę na pedale. Reguluj siodełko, aż będzie to możliwe. Jeśli nie da się tego zrobić, wybierz inny rower.
Bezpieczeństwo
Wybrałeś już rower? Nie zapomnij zadbać również o swoje bezpieczeństwo. Podczas jazdy przydają się
- jasne plastikowe okulary chroniące przed owadami wpadającymi do oczu, gałęziami i bryzgami błota;
- rękawiczki, dzięki którym obrażenia dłoni podczas upadku są znacznie lżejsze;
- odblaski, aby być lepiej widocznym na drodze;
- koszulka techniczna, spodenki i wiatrówka, które dadzą Ci komfort jazdy;
- kask – jego używanie niektórym może się wydawać przesadą, ale o ile podrapaną skórę, a nawet połamane ręce czy nogi leczy się bez większych kłopotów, o tyle obrażenia mózgu są groźne.
Dodatkowo pamiętaj podczas każdej wyprawy rowerowej, że życzliwość, pomoc i uśmiech są zawsze w cenie!