Jak kupować w sieci?
Rozmawiamy z Katarzyną Ryfką-Cygan, ekspertką e-commerce.
A.D.Zbliżają się święta. Kiedy zacząć kupować prezenty?
K.R.Najlepiej na początku grudnia lub wcześniej. Mamy większy wybór. Z reguły sprzedawcy zaopatrują magazyny w sierpniu i wrześniu. W połowie grudnia nie robią już dodatkowych zamówień i wyprzedają to, co mają. Im bliżej świąt, tym większe ryzyko, że nie dostaniemy przesyłki na czas. W razie pomyłki sprzedawcy, nie zdążymy też z wymianą. Większe sklepy przyjmują wówczas tysiące zamówień, łatwo o błąd.
A.D.Co zrobić, gdy taki błąd się zdarzy lub gdy zamówiony produkt nie będzie tym, czego oczekiwaliśmy?
K.R.Mamy 10 dni, a od 25 grudnia 2014 r. aż 14 dni, na odesłanie towaru bez podania przyczyny. Jeśli do świąt zostało niewiele czasu, odbierzmy produkt osobiście lub kupmy go w sklepie stacjonarnym. Gdy jednak kupujemy w sieci, wybierzmy sklep, który jest blisko naszego miejsca zamieszkania. Internet daje w tym zakresie ogromne możliwości.
A.D.Ale i zagrożenia. Nadal zdarzają się oszuści. Na co uważać?
K.R.Na duże różnice w cenie tych samych produktów. Bardzo duże okazje powinny budzić nasz niepokój.
A.D.Jak poznać nieuczciwego sprzedawcę?
K.R.Z reguły nie ma w sieci o nim opinii. Warto przeczytać komentarze o sprzedawcy handlującym w serwisach aukcyjnych. Wiarygodność sklepu internetowego sprawdzamy w serwisach opiniujących, porównywarkach cen, na Facebooku czy innych serwisach społecznościowych. Zdarza się, że na stronie sklepu informacje o firmie są szczątkowe, poukrywane lub w ogóle ich nie ma. Na szczęście takie przypadki są rzadkie.
A.D.A co powinno być na stronie uczciwego sprzedawcy?
K.R.Przede wszystkim informacje o firmie, pełne dane kontaktowe oraz regulamin. Gdy mamy wątpliwości, zadzwońmy do takiego sklepu. Jeśli sprzedawca przekona nas do siebie, to prawdopodobnie zakupy będą udane. Zwróćmy też uwagę na opisy produktów. Czy są skopiowane ze strony producenta, czy ktoś sam opisał swoje towary i podał najważniejsze informacje. Przyjrzyjmy się zdjęciom. Gdy właściciel sklepu traktuje biznes poważnie, z reguły inwestuje czas i pieniądze w unikalne zdjęcia lub filmy produktowe. Oczywiście zdarza się, że ich nie ma, ale to nie zawsze świadczy o tym, że ktoś nas chce oszukać.
A.D.Między poszczególnymi sklepami czasami są duże różnice w cenie. Z czego to wynika?
K.R.Różnice w cenie pojawiają się najczęściej między dużymi sieciami a małymi sklepikami. Duże sieci dostają większe rabaty od producentów, mają akcje promocyjne, itd. Stąd niższa cena. Pamiętajmy jednak, że duża sieć nie potraktuje nas indywidualnie, w przeciwieństwie do małego sklepu. To ważne, bo chętniej kupujemy tam, gdzie możemy liczyć na sympatyczną współpracę. W małych, wąsko wyspecjalizowanych sklepach częściej znajdziemy też wyszukany asortyment, a nie to, co jest w sprzedaży masowej.
Sugeruję takich rzeczy poszukiwać przed świętami – oryginalnych, nieszablonowych, rękodzielniczych. Warto też wspierać polskie sklepy i polskich sprzedawców, producentów, projektantów itp. Napis „wyprodukowane w Polsce” to dla wielu klientów ważny argument. Jeśli szukamy prezentów przy ograniczonym budżecie, starajmy się kupować je w jednym sklepie. To zminimalizuje koszty przesyłki i pozwoli wynegocjować rabat.
Rozmawiała Agnieszka Durska
Źródła
Jak kupować taniej i korzystać z promocji? http://jakoszczedzacpieniadze.pl/
Kupujesz przez internet? Poznaj swoje prawa http://www.konsument.gov.pl/