20 września 2019

Dieta wegetariańska/wegańska. Jak wpływa na nasze zdrowie? Jak zacząć?

Coraz częściej mówi się o tym, że dieta bazująca na mięsie nie tylko nie jest zdrowa dla człowieka, ale też szkodzi środowisku. Jeśli chcemy przestawić się na dietę wegetariańską i wegańską, powinniśmy zrobić to z głową.

To nie tylko moda, ale też styl życia. Jednak dieta wegetariańska to nie tylko rezygnacja z mięsa i ryb, a wegańska z wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego (czyli też nabiału i jaj), ale odpowiednie zastępowanie produktów zwierzęcych roślinnymi. Jeśli wegetarianin będzie żywił się tylko kanapkami z serem oraz pizzą, prawie na pewno sobie zaszkodzi.

W przypadku diety wegetariańskiej nie ma dużego ryzyka niedoborów pokarmowych, trzeba się bardzo starać, żeby do nich doprowadzić. Trudniej jest przy weganizmie, kiedy to trzeba pilnować, by na talerz trafiały produkty zawierające wszystkie potrzebne do życia substancje. Ponadto dietetycy radzą weganom suplementację witaminy B12. Nie oznacza to jednak, że rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego jest niezdrowa. Przeważnie przejście na weganizm skutkuje spadkiem poziomu cholesterolu we krwi, unormowaniem poziomu glukozy, niższym ciśnieniem krwi i przypływem energii i siły do życia. Zmniejsza się też ryzyko chorób nowotworowych oraz wielu chorób przewlekłych.

Dajemy radę: Przejście na dietę wegetariańską czy wegańską dla niektórych osób jest proste i naturalne, ale dla wielu innych wiąże się w wyrzeczeniami. Można zrezygnować z jedzenia mięsa z dnia na dzień, a można robić to małymi krokami. Ta druga metoda dla większości osób jest łatwiejsza i np. najpierw odstawiają wołowinę i wieprzowinę, potem drób, a na końcu ryby.

Dieta wegetariańska czy wegańska będzie zdrowa tylko pod warunkiem, że zatroszczymy się o różnorodność pożywienia. Rezygnując z mięsa trzeba pomyśleć o innych źródłach białka w diecie. Znakomitym źródłem białka oraz żelaza są rośliny strączkowe. Generalnie zdrowa dieta bezmięsna powinna zawierać warzywa (ważne są zwłaszcza zielone) i owoce, produkty zbożowe, rośliny strączkowe, nasiona, pestki oraz orzechy. Jeśli nie wiemy, jak prawidłowo skomponować dietę roślinną, warto skorzystać z pomocy dietetyka.

Wielu początkujących wegetarian i wegan obawia się, że przygotowywanie potraw bezmięsnych jest trudne i czasochłonne. Tymczasem w internecie można znaleźć mnóstwo przepisów niewymagających spędzania w kuchni wielu godzin, a w polskich sklepach, szczególnie w dużych miastach, bez problemy można znaleźć gotowe produkty. Zaletą diety roślinnej jest możliwość poznania wielu nowych, ciekawych smaków.

Zamknij