21 lutego 2017

Bezpieczny pieszy jest glamour

Każdy z nas może poczuć się jak model (lub modelka) na wybiegu, będąc… pieszym. W obydwu sytuacjach liczą się: umiejętność bezpiecznego chodzenia w świetle reflektorów i blask. Poruszając się po zmroku, bądźmy bardziej glamour niż Anja Rubik i Kate Moss razem wzięte! Świećmy światłem odbitym od… odblasków.

Bezwzględne liczby i procenty

Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że wypadki drogowe staną się do 2020 roku najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci.

W ciągu ostatnich 20 lat w Polsce zdarzyło się około miliona wypadków, w których zginęło ponad 120 tysięcy osób. Rocznie śmierć w wypadkach ponosi więc około 6 tysięcy ludzi, a około 70 tysięcy doznaje obrażeń. Ponad 40% rannych i zabitych to piesi i rowerzyści, a połowa śmiertelnych wypadków zdarza się po zmroku i przed świtem – mimo ponad dziesięciokrotnie mniejszego ruchu na drogach (w stosunku do ruchu w ciągu dnia).

Przepisy i zdrowy rozsądek

Zgodnie z przepisami samodzielnym pieszym może być dziecko, które ukończyło 7 lat – przed ukończeniem 7. roku życia może ono korzystać z drogi pod opieką osoby minimum 10-letniej. Ponadto dzieci do 15. roku poruszające się po zmroku (w obszarze niezabudowanym) są zobowiązane do używania odblasków. Tyle teorii…

W praktyce zaś musimy wszelkie decyzje gruntownie przemyśleć, a przepisy potraktować jako absolutnie wymagane minimum. Nie każde 7-letnie dziecko (również nie każdy 10-latek) będzie potrafiło sprawnie i bezpiecznie poruszać się poboczem drogi lub chodnikiem. Wystarczy wyobrazić sobie np. dwóch 9-latków na ruchliwej podmiejskiej drodze z wąskim poboczem – to wyjątkowo niebezpieczne, nawet dla dorosłych. Postawmy więc na zdrowy rozsądek, realną ocenę możliwości pieszych i stanu dróg, którymi się poruszają oraz na… edukację!

Zasady bezpiecznego poruszania

  • Pieszy nie jest i nigdy nie będzie całkowicie bezpieczny na drodze. Nie nosimy ze sobą poduszek (powietrznych), a w zderzeniu z rozpędzoną maszyną po prostu nie mamy szans.
  • Jako piesi sami musimy zadbać o swoje bezpieczeństwo i zminimalizować ryzyko potrącenia. 
  • Korzystamy z chodnika. Jeżeli nie ma chodnika, poruszamy się poboczem lub drogą rowerową (ustępując miejsca rowerzyście). 
  • Idziemy zawsze lewą stroną pobocza, dzięki czemu będziemy widzieć zbliżające się samochody.
  • Idąc poboczem poruszamy się gęsiego – nie parami i nie grupami (brak możliwości rozmowy można zrekompensować… śpiewaniem).
  • Korzystamy z zebry – to najbezpieczniejsze zwierze drogowe. Jeżeli w odległości 100 metrów nie ma przejścia dla pieszych, możemy przekroczyć jezdnię w miejscu, gdzie jest dobra widoczność (najlepiej na prostych odcinkach). Jezdnię przekraczamy zawsze najkrótszą drogą – prostopadle, nie na skos.
  • Nigdy nie wychodzimy na jezdnię zza stojących samochodów i nie wbiegamy na nią.
  • Nosimy odblaski!

Lepiej widoczni – widocznie lepsi

Przepisy zobowiązują do noszenia odblasków wyłącznie dzieci, które nie ukończyły 15. roku życia, w sytuacji, gdy poruszają się po zmroku. Dotyczy to tylko dróg poza obszarem zabudowanym. Ale owo „tylko” to za mało. Gdy zapada zmrok, kierowcy naprawdę mogą nie zauważyć nieoznakowanych osób idących poboczem! Najwięcej wypadków z udziałem pieszych zdarza się właśnie po zmroku. Dlatego - zabłyśnijmy odblaskami. Błyszczeć wypada bowiem w każdym wieku (niech nie ogranicza nas bariera 15 lat) i wszędzie (tereny zabudowane nie mają nic przeciwko odblaskom) – olśniewajmy kolegów i koleżanki, chłopaków i dziewczyny, świećmy przykładem.

Fundacja Doroty Stalińskiej „Nadzieja” koncentruje swoje działania wokół tematu bezpiecznego korzystania z dróg. Poprzez masową edukację i propagowanie mody na noszenie odblasków dociera do coraz większej liczby użytkowników dróg. Założycielka Fundacji zaraża energią i nie pozwala przejść obojętnie obok problemu. Warto propagować z nią tę modę! Zabłyśnijmy razem!

Dajemy radę:

Pamiętaj:
– człowiek idący poboczem w ciemnym ubraniu bez odblasku jest widoczny w światłach samochodu z 20 metrów,
– człowiek idący poboczem w jasnym ubraniu bez odblasku jest widoczny w światłach samochodu z 30 metrów,
– człowiek idący poboczem z odblaskiem jest widoczny w światłach samochodu ze 150–300 metrów (w długich nawet z 1 kilometra).

​Noś odblaski!

 

Garść statystyk:

20,2% ofiar wypadków komunikacyjnych to piesi;
86,4% wypadków z udziałem pieszych powstało z winy kierowców pojazdów, 7,4% – z winy pieszych.

Przyczyny wypadków (w nawiasie liczba wypadków w 2016 roku, dane – Komenda Główna Policji):

  • nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (7,4 tys.),
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (7,2 tys.),
  • nieprawidłowe zachowanie kierowcy wobec pieszego (3,4 tys.),
  • wtargnięcie pieszego na jezdnię (1,2 tys.),
  • przekraczanie jezdni w niedozwolonym miejscu (273),
  • wejście na jezdnię przy czerwonym świetle (231).

Źródła

Statystyki policji  http://statystyka.policja.pl/