Bezgotówkowo czy za gotówkę – jak naprawiać samochód?
Nasz ekspert
ekspert z PZU
Marek Skottak
P.D. Wielu kierowców odbiera odszkodowanie w gotówce. Jak wygląda wówczas proces likwidacji szkody?
M.S. Jest to najprostszy i najszybszy sposób rozliczenia szkody. Po oględzinach ubezpieczyciel na podstawie systemu eksperckiego, sporządza kalkulację kosztów naprawy i wypłaca odszkodowanie. Poszkodowany nie musi przedstawiać żadnych faktur czy rachunków. Po prostu odbiera gotówkę i decyduje, co z nią zrobić, gdzie i kiedy naprawić samochód. Wycena kosztów naprawy opiera się na średnich stawkach rynkowych za części i robociznę. W małych szkodach stosujemy procedurę uproszczoną: koszty naprawy ustalamy na podstawie rozmowy telefonicznej bez oględzin pojazdu.
P.D. Zdarza się jednak, że dostaniemy mniej pieniędzy niż potrzeba na naprawę np. w autoryzowanym serwisie.
M.S. Może się tak zdarzyć. Średnie stawki mogą być niższe niż koszty w autoryzowanych warsztatach. Często kierowcy sami chcą negocjować stawki np. z warsztatem nieautoryzowanym, naprawiają auta taniej lub w ogóle rezygnują z naprawy. To częsta praktyka właścicieli starszych aut albo przy drobnych uszkodzeniach np. otarciach.
P.D. Co zrobić, gdy okaże się, że pieniędzy nie starczy nam na naprawę, bo okazało się, że uszkodzenia są poważniejsze?
M.S. Jeśli po otrzymaniu odszkodowania skalkulowanego przez ubezpieczyciela okaże się, że straty są większe, trzeba zgłosić to jak najszybciej do PZU. Zdarza się, że po demontażu uszkodzonych części ujawniają się kolejne elementy auta wymagające naprawy. Wówczas samochód przechodzi dodatkowe oględziny i przygotowujemy uzupełnioną kalkulację kosztów naprawy. Ważne, by przed oględzinami nic samemu nie zmieniać w pojeździe.
P.D. Jak długo po wypłacie gotówki można zgłaszać wykrycie szkody, której przy pierwszej ocenie nie widzieliśmy? Jest jakieś ograniczenie czasowe?
M.S. Nie ma określonego czasu na zgłaszanie dodatkowych oględzin. Szkodę, która nie była wyceniona przed wypłatą odszkodowania, można zgłosić do trzech lat. Nie zwlekaj z tym jednak! Im później zgłaszasz ukryte uszkodzenia, tym trudniej je ocenić i stwierdzić, że pochodzą z tego zdarzenia. Jeśli zaczniesz jeździć przed szczegółowymi oględzinami, nie będzie można jednoznacznie stwierdzić czy uszkodzenie, dotąd ukryte, to wynik wcześniejszej szkody czy też np. „zwyczajnego” zużycia jakiegoś elementu.
P.D. A jak zgłosić takie niewykryte wcześniej uszkodzenie?
M.S. Wystarczy kontakt z infolinią PZU pod numerem 801 102 102 lub 22 566 55 55.
P.D. Na czym polega bezgotówkowy sposób likwidacji szkody?
M.S. W tej opcji podstawą wypłaty odszkodowania są faktury VAT. Odszkodowanie trafia bezpośrednio do serwisu, który naprawiał samochód. Taki sposób rozliczania szkody jest dłuższy, ale poszkodowany nie musi się zajmować organizacją naprawy. Podpisuje tylko upoważnienie dla warsztatu do naprawy bezgotówkowej, a wszelkie rozliczenia odbywają się między PZU a tym warsztatem. Jeżeli serwis współpracuje z PZU, to on sam sporządza kosztorys i dokumentację. Przy większych szkodach odbywa się to z udziałem naszego eksperta. Zawsze wskazujemy warsztat, który jest najbliżej od Twojego miejsca zamieszkania.
P.D. Jaki to warsztat? Gdzie wówczas naprawiamy samochód?
M.S. Najlepiej wybrać warsztat partnerski, który działa w sieci naprawczej PZU. Sieć obejmuje zasięgiem całą Polskę. Wykaz wszystkich serwisów znajduje się na stronie www.pzu.pl. Warsztaty te są specjalnie oznaczone znakiem „PZU Pomoc”. Wśród nich znajdują się zarówno ASO, jak i serwisy niezależne, specjalistyczne warsztaty blacharskie i lakiernicze, które mają kompetencje do naprawy wielu marek samochodów. Można w nich naprawiać także modele aut, które są niedostępne w sieciach dealerskich w Polsce, np. sprowadzane z USA. Wymiana informacji miedzy PZU a serwisami z sieci naprawczej odbywa się przez specjalną platformę internetową. Dzięki niej, warsztat przesyła kosztorysy, zdjęcia oraz zeskanowane dokumenty bezpośrednio do naszego systemu likwidacji szkód i odwrotnie. Czas wymiany informacji jest więc skrócony do minimum.
P.D. Z różnic między dwoma sposobami rozliczania szkód wynika, że bezgotówkowo lepiej naprawiać auta nowe i na gwarancji.
M.S. O sposobie rozliczenia szkody decyduje poszkodowany. Na decyzję ma wpływ wiek pojazdu, rozmiar uszkodzeń, wariantu ubezpieczenia i inicjatywa poszkodowanych. Część z nich wybiera rozliczenie bezgotówkowe i naprawę w warsztacie autoryzowanym lub bez autoryzacji, a część sama decyduje o tych sprawach. Wówczas wybierają rozliczenie gotówkowe. Z otrzymaną gotówką sami mogą negocjować koszty naprawy i decydować, jakie części zakupią i za jaką cenę. Rynek części zamiennych jest bardzo bogaty, a zróżnicowanie cen bardzo duże. Do wyboru są sklepy stacjonarne, hurtownie i sklepy internetowe.
Rozmawiał Piotr Durski